Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Norrisovo noční tažení s horkou chvilkou

Norrisovo noční tažení s horkou chvilkou

VC Singapuru – závod

52 bodů. To je rozdíl, který v tuto chvíli dělí Verstappena s Norrisem. Britský závodník dokázal z náskoku pilota Red Bullu ukrojit sedm bodů díky dalšímu vítězství. Na cestě za triumfem přečkal i kontakt se zdí a poškození předního křídla. Verstappen skončil na druhém místě a třetí pozici obsadil Piastri.

Osmá hodina večerní přinesla v Singapuru start velké ceny. Teplota vzduchu činila před startem 31 stupňů, asfalt měl 37.

Do první řady se poskládali oba hlavní aspiranti na titul. Pole position sice vybojoval Norris, hned vedle něj ale stál Verstappen. Následovali Hamilton, Russell, Piastri, Hülkenberg, Alonso, Cunoda, Leclerc, Sainz, Albon, Colapinto, Pérez, Magnussen, Ocon, Ricciardo, Stroll, Gasly, Bottas a Čou.

Ferrari nemohlo v kvalifikaci proměnit svou skutečnou rychlost v odpovídající výsledek. Sainz ve třetí části havaroval, Leclercovi byl jediný pokus smazán za překročení traťových limitů. Pro Ricciardo šlo v neděli o dost možná poslední závod ve F1. Před víkendem se vyrojila spousta spekulací o tom, že ho od dalšího závodu nahradí Lawson.

Ještě před startem se objevily potíže u Strolla. U Kanaďana se pracovalo na předních brzdách. Nakonec ale zvládl odjet do zaváděcího kola.

Na monopostu Lance Strolla se pracovalo ještě na startovním roštu. Foto: Aston Martin



Většina pilotů obula pro start střední směs pneumatik. Našly se ale také výjimky. Hamilton obul měkkou sadu, to samé platilo pro Ricciarda. Na tvrdou směs vsadili Magnussen, Stroll, Bottas a Čou.

Pirelli před startem očekávalo jednozastávkové strategie. To ale mohly změnit případné výjezdy zpomalovacího vozu, které jsou v ulicích Marina Bay obvyklé.

Norris si po startu udržel první místo. Hamilton to zkoušel po vnější straně na Verstappena, Nizozemec si ale sedminásobného šampiona pohlídal. Několik pilotů vycestovalo v první zatáčce mimo trať.

Po prvním kole platilo pořadí Norris, Verstappen, Hamilton, Russell, Piastri, Hülkenberg, Alonso, Leclerc, Colapinto a Pérez. Sainzovi vstup do závodu vůbec nevycházel. Španěl se propadl po prvním kole až na 12. pozici.

Norris sice vedl, Verstappen se ale držel v rozestupu menším než jedna vteřina. To mu dávalo naději, protože ve druhém kole už bylo možné využívat sytému DRS. Zón pro využití tohoto systému najdeme na okruhu dokonce čtyři.

Lando Norris ujížděl Maxi Verstappenovi od samotného začátku. Foto. McLaren



Hamilton nedokázal těžit z měkkých pneumatik. Verstappen mu začal ujíždět a dokonce se k němu přibližoval týmový kolega Russell.

Norris zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a nedával Verstappenovi šanci. Ve čtvrtém kole už se rozestup mezi dvojicí pohyboval okolo sekundy a půl. Hamilton poodjel na rozdíl jedné vteřiny Russellovi.

Sainz se nadále trápil na 12. pozici za Cunodou. Desátý Pérez byl naopak zaseklý za Colapintem, který měl zaděláno na další velmi slušný výsledek. S počínáním argentinského pilota ale nebyl spokojen týmový kolega Albon. Colapinto se totiž dostal před něj na startu dostal odvážným manévrem. „Co dělá?“, nechápal Thajec. Kvůli tomuto manévru musel vycestovat z dráhy.

Další kola nepřinášela žádné souboje. Piloti zůstávali na svých pozicích. Norris už vedl před Verstappenem téměř o tři vteřiny, přibližně stejný rozestup byl i mezi nizozemským pilotem a Hamiltonem. Pérez pořád zůstával desátý za Colapintem.

Začínala se rozehrávat strategická bitva. Piastri dostal od svého inženýra zprávu, že tým uvažuje o „plánu B“. Dalo se předpokládat, že tím má na mysli dvouzastávkovou strategii. Ricciardo zajel v desátém kole jako první do boxů a z měkké sady přezul na střední. To naznačovalo, že Australan nejspíše pojede na dvě zastávky.

Franco Colapinto po startu pokukoval po bodech. Foto: Williams



Kolo po Ricciardovi zastavil také Albon. U pilota Williamsu jsme viděli přechod ze střední sady na tvrdou, což naopak naznačovalo jízdu na jedinou zastávku. Norrisův náskok na Verstappena se blížil k osmi vteřinám.

Ferrari se rozhodlo povolat do boxů Sainze, který se trápil za Cunodou. Španěl byl dalším pilotem, který přešel na tvrdou sadu. Na trať se vrátil jenom těsně před Albona. Svého budoucího kolegu ale nakonec za svými zády udržel.

Albona zanedlouho postihly technické problémy. Začal se propadat a pomalým tempem se vrátil do boxů, kde odstoupil.

V 17. kole si dojel pro tvrdou sadu Hamilton. Sedminásobný šampion se propadl až na 13. místo, čímž pustil na třetí pozici Russella. Norris už měl na Verstappena k dobru 13 sekund.

Sainz se po své zastávce probíjel vpřed. Nejprve zdolal Bottase, poté předjel také Čoua. Piastri se dotahoval na Russella.

Carlos Sainz se v úvodních kolech trápil mimo nejlepší desítku. Foto: Ferrari



Po zastávce v boxech se prokousával dopředu také Hamilon. Pilot Mercedesu se pokusil odvážným manévrem předjet Cunodu. Jít pozdě na brzdy se mu ale nevyplatilo. Vycestoval totiž z trati a Cunoda se vrátil zpět před něj.

Russell nadále čelil tlaku Piastriho. Australan sice měl k dispozici systém DRS, na britského pilota ale recept nenacházel.

Ve 27. kole Russell zamířil k mechanikům. Obul tvrdé pneumatiky a na trať se vrátil jako osmý. Sice se udržel před svým kolegou Hamiltonem, virtuální třetí pozici mu ale mohl sebrat Piastri. Pilot McLarenu měl nyní před sebou volno a od svého inženýra byl povzbuzen k tomu, aby šlápl na plyn.

Ve 30. kole přišlo drama Na špici. Norris si stěžoval, že přišel k poškození předního křídla. Verstappen byl v tu chvíli povolán do boxů. U mechaniků strávil tři sekundy, s čímž nebyl spokojen a kroutil hlavou. Na trať vyjel těsně za Leclerca, který krátce předtím zdolal Hülkenberga.

O kolo později přišla také Norrisova zastávka. Bez problémů se udržel na první pozici. Druhý byl Piastri a třetí Verstappen, který se vypořádal s Leclercem. Nezdálo se, že by Piastriho strategie měla být úspěšná. Russell dokázal na čerstvějších pneumatikách zajíždět rychlejší časy než Australan.

Vyšla najevo příčina poškození Norrisova předního křídla. Lídr závodu nedobrzdil do jedné ze zatáček a otřel se o zeď.

Landa Norrise nezstavilo ani poškozené přední křídlo. Foto: McLaren



Po polovině závodu vedl Norris. Následovali Piastri, Verstappen, Leclerc, Russell, Hamilton, Sainz, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Colapinto, Gasly, Ricciardo, Čou, Cunoda, Ocon, Magnussen, Stroll a Bottas. Piastri, Leclerc, Gasly a Čou stále neměli na kontě zastávku.

Russell už dotíral na Leclerca a zdálo se, že po Piastriho zastávce bude bez problémů třetí. Australana navíc stahoval také Hamilton.

Ve 36. kole konečně zastavil Leclerc. Monačan se zapojil zpět do akce na osmém místě, jen těsně před Hülkenbergem. Bez zastávky jezdili už jenom Piastri a Gasly. Australan již měl problém svůj vůz ukočírovat a současnou situaci považoval za riskantní. Dalo se očekávat, že se brzy objeví v boxech.

Piastriho zastávka skutečně zanedlouho přišla. Pro vítěze předchozího závodu v Baku znamenala pád na pátou příčku. Pro závěr závodu měl ale k dispozici o poznání čerstvější sadu než konkurenti, což ihned bylo znát. Dotahoval totiž Hamiltona.

Souboj Hamilton versus Piastri se ukázal jako krátký proces. Již ve 40. kole šel totiž Piastri dopředu. Od Russella ho dělilo 4,6 sekundy. Leclerc dotíral na sedmého Alonsa. Třináctý Cunoda ztrácel za týmovým kolegou Ricciardem, který jel na opotřebenější sadě. Japonec se dožadoval týmové režie, u VCARB ale zatím byli opatrní. Odpověděli, že k výměně pozic dojde, až Cunoda Ricciarda dojede.

Strategie Lewise Hamiltona se neukázala jako správná. Foto: Mercedes



Ve 42. kole Ricciardo Cunodovi přepustil 12. pozici. Leclerc se dostal před Alonsa na sedmé místo a Piastri se dotahoval na Russella. Najednou ztrácel už jen tři sekundy.

Leclercovi nová tvrdá sada vyhovovala. Monačan zajel nejrychlejší kolo závodu a dotahoval se k týmovému kolegovi Sainzovi. U Ferrari neváhali a ihned Španělovi nařídili, aby pozici přepustil. Ten tak po několika  zatáčkách opravdu učinil.

Ve 44. kole už byl Piastri nalepen na zadním křídle Russella. Předjížděcí manévr přišel o kolo později. Piastri zdolal Russella v sedmé zatáčce po vnější straně.

Situace na čele byla jasná. Norris vedl před Verstappenem o 23 sekund. Piastri se nacházel o 18 vteřin za Verstappenem.

Norris sice vedl s pohodlným náskokem, přesto se ale zapotil. Potkal ho totiž další kontakt se zdí. Vzápětí ale zajel nejrychlejší kolo, které v daném okamžiku znamenalo extra bod do šampionátu. Desátý Pérez si stěžoval, že nemá přilnavost. Kvůli tomu se na něj dotahoval Colapinto.

Magnussen trefil zeď a přivodil si defekt pneumatiky. Pilot Haasu se proto belhal do boxů pomalým tempem.

Charles Leclerc v závěru prohnal George Russella, nakonec se ale musel spokojit s pátým místem. Foto: Ferrari

 

Magnussen se sice po své zastávce trápil na posledním místě, přesto ale vstoupil do boje o titul. Dán zajel nejrychlejší kolo závodu, čímž připravil Norrise o bonusový bod. Pilot McLarenu ho ale brzy dostal zpátky. Pilot Haasu totiž překročil traťové limity a kolo mu bylo smazáno.

Leclerc na čerstvějších pneumatikách stahoval Russella. V posledních třech kolech už jezdil za Britem v těsném závěsu, pozice se ale neměnily.

Dvě kola před koncem Magnussen zajel do boxů a odstoupil. Mechaniky navštívil také Ricciardo. Pilot stáje VCARB se nacházel na poslední 18. pozici. Pokud mělo skutečně jít o jeho poslední závod ve F1, nerozloučil se slavně.


To už závod spěl do svého konce. Norris si dojel pro vítězství a ukroji z náskoku Verstappena sedm bodů. Tím se celkový rozestup ztenčuje na 52 bodů. Leclerc se sice snažil, nakonec ale na Russella nevyzrál a musel se spokojit se pátou pozicí. Ricciardo v závěru zajel na měkkých pneumatikách nejrychlejší kolo. Tím připravil Norrise o bonusový bod. On sám ale na něj neměl nárok. Aby jezdec získal bod za nejrychlejší kolo, musí nejprve dojet na bodovaných pozicích.

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Lando Norris McLaren Mercedes - 62 25
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 20,945 62 18
3. Oscar Piastri McLaren Mercedes 41,823 62 15
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:01,040 62 12
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:02,430 62 10
6. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:25,248 62 8
7. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:36,039 62 6
8. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1 kolo 61 4
9. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1 kolo 61 2
10. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 1 kolo 61 1
11. Franco Colapinto Williams Mercedes 1 kolo 61 0
12. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1 kolo 61 0
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 61 0
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1 kolo 61 0
15. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 61 0
16. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 61 0
17. Pierre Gasly Alpine Renault 1 kolo 61 0
18. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1 kolo 61 0
19. Kevin Magnussen Haas Ferrari - 57 0
DNF Alexander Albon Williams Mercedes - 15 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 331, 2. Norris 279, 3. Leclerc 245, 4. Piastri 237, 5. Sainz 190, 6. Hamilton 174, 7. Russell 155, 8. Pérez 144, 9. Alonso 62, 10. Hülkenberg 24, 11. Stroll 24, 12. Cunoda 22, 13. Albon 12, 14. Ricciardo 12, 15. Gasly 8, 16. Bearman 7, 17. Magnussen 6, 18. Ocon 5, 19. Colapinto 4, 20. Čou 0, 21. Sargeant 0, 22. Bottas 0.

Pohár konstruktérů: 1. McLaren 516, 2. Red Bull 475, 3. Ferrari 441, 4. Mercedes 329, 5. Aston Martin 86, 6. VCARB 34, 7. Haas 31, 8. Williams 16, 9. Alpine 13, 10. Sauber 0.


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren