Novinky

  • 23.06.2025 Good Bottas se na Instagramu zamýšlí nad sedačkou Cadillacu

  • 23.06.2025 Good 17letý Arvid Lindblad otestoval AT04 na okruhu Imola

  • 20.06.2025 Good James Vowles prodloužil smlouvu s Williamsem

Facebook Instagram

SPECIÁL: Před startem A1 GP Arabských emirátů

SPECIÁL: Před startem A1 GP Arabských emirátů

Série se vrací do místa svého vzniku.

Série A1 Grand Prix míří ke svým kořenům. Již za několik hodin totiž vyjedou její stroje na dubajský okruh ve Spojených arabských emirátech, odkud myšlenka soutěže národů vzešla.
 
Šestý závod premiérové sezóny bude v Dubaji velkou událostí, svou účast již přislíbila královská rodina a politické špičky země. Současně zde probíhá i Dubajský mezinárodní filmový festival, proto se předpokládá, že si cestu na místní okruh najdou i některé celebrity ze světa módy a filmu.
 
Organizátoři závodu chtějí ještě více povzbudit patriotismus v duších fanoušků motosportu a tak nabídli stu návštěvníků, kteří se nejlépe oblečou do barev jednotlivých týmů, dva lístky zdarma.
 
Ačkoliv série neumožňuje testování v mezi jednotlivými závody, čtyřem posledním týmům, které ještě nezískaly jediný bod (Čína, Indie, Libanon a Rusko), bylo umožněno testovat o víkendu přímo na dubajském Autodromu. 
 
 
Jelikož se jedná a jediný podnik v oblasti Středního východu, hned tři týmy jej budou považovat za svůj domácí. Libanonský tým v čele s jezdcem Khalilem Beschirem, který odjížděl z Malajsie po kolizi s portugalským a čínským vozem se zraněnými vazy na levé ruce, počítá s velkou podporou fanoušků. Podobně tak Pákistán a Indie.
 
Ani jeden z dvojice Beschir- Shabaan na soupisce Libanonců však podle vedení týmu nemá svou pozici jistou. Kdo nastoupí do prestižního závodu před takřka domácím publikem se tým rozhodne až po pátečních trénincích.
 
První den závodního víkendu doznal před Dubají změn v podobě dvou dvacetiminutových extra tréninků, které mají týmům nahradit absenci testování a nabídnou jim prostor vyjet s novými monoposty. Národy dostanou k dispozici i extra příděl pneumatik a je to pro ně zároveň možnost vyzkoušet ve vozech nové jezdecké tváře.
 
Poprvé se tak ve stroji A1 GP s 520 koňskými silami objeví hvězda IRL Scott Dixon, jehož si na testy pozval tým Nového Zélandu. Start v nedělních závodech má však již přislíben Matt Halliday, jenž si rozhodně nebude moci stěžovat na nedostatek dat z dubajského Autodromu. Stáj West Surrey Racing provozující novozélandský tým totiž působila během stavby místního okruhu v roli konzultanta a zná na něm podle svého šéfa každičký metr.
 
Změnu v sestavě hlásí tým USA, který pro klání v poušti arabských emirátů angažoval nového jezdce. Šestadvacetiletý Philips Giebler převezme kokpit od Bryana Herty, kterého však ještě v šampionátu národů uvidíme.
 
Největší pozornost bude nejspíš směřovat k boxům Velké Británie, kde do vozu série A1 GP poprvé v její krátké historii usedne žena. Pětadvacetiletá Katherine Leggeová, která na sebe upozornila v zámořské sérii Toyota Atlantic a především listopadovými testy pro stáj F1 Minardi, zaujala šéfa britského týmu Johna Surteese a ten jí nabídl jízdu za národní tým.
 
"Katherine byla jedním z jezdců na našem seznamu, se kterými jsme však nemohli testovat před začátkem sezóny. Proto jsme využili extra tréninků, abychom ji dostali do auta," uvedl Surtees.
 
 
Prestižní dubajský závod přichází v době, kdy série v polovině své úvodní sezóny zaznamenává příznivý trend nárůstu televizní sledovanosti. Zatímco k prvnímu závodu na Brands Hatch usedlo u televizních obrazovek 6 milionů lidí, průměrná sledovanost po pěti závodech je přes 8 milionů. Paleta států sledujících počínání národních týmů čítá přitom 120 zemí.
 
Rostoucí popularitu šampionátu pocítí i zatím suverénní tým Francie, jenž bude mít během víkendu v Dubaji za zády hned tři televizní štáby. Francouzská stanice TF1, ITN Factual vyrábějící dokumenty pro kanál Discovery a štáb pořadu Gillette Sport Show budou ve svých reportážích sledovat počínání horkého kandidáta na titul.
 
Vítěznou štafetu převezme z rukou Alexandra Prémata opět Nicolas Lapierre a chystá se podle svých slov zakončit rok 2005 ve velkém stylu. I kdyby však Francouzi neskórovali, přezimují na čele průběžného pořadí, jelikož si momentálně dopřávají náskoku 27 bodů (stav šampionátu najdete zde).
 
Druzí Švýcaři by rádi v Emirátech stanuli na příčce nejvyšší, po dvou druhých místech z Malajsie cítí svou šanci. Na vlně úspěchu ze Sepangu by se chtěla svézt i Česká republika, které patří zatím dvanácté místo (prohlášení českého týmu před závodem můžete číst zde).
 
 
A1 Grand Prix představí v poušti Arabských emirátů i další technickou novinku v podobě záchranné helikoptéry. Stroj, který běžně zasahuje ve švýcarských horách, by v Dubaji měl sloužit k vyprošťování a odstraňování havarovaných a porouchaných vozů z nebezpečných míst trati.
 
"Jsem velký fanda aut a závodění. Myslím si však, že je podivné, že zatímco vozy se ve své technologii stále zdokonalují, způsob, jakým jsou odklízeny z tratě, se za 30 let nezměnil," prohlásil autor myšlenky a pilot Samuel Summermatter.
 
Ten již má za sebou zkušební testy, ve kterých hravě překonal schopnosti a rychlost čety traťových komisařů s traktory a nakladači. Z dosavadního průběhu sezóny můžeme očekávat, že v neděli nebude mít o práci nouzi. Pokud by se nápad osvědčil, plánuje se nasazení vrtulníku v celém seriálu.