Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Rozhovor s představiteli dodavatele pneumatik Bridgestone

Rozhovor s představiteli dodavatele pneumatik Bridgestone

Na základě čeho se vybere pneumatika pro nové okruhy?

Otázka: Navzdory změnám pravidel v roce 2003 jste dosáhli devíti vítězství a získali titul.
Hirohide Hamashima: Neměli jsme pocit, že bychom mohli udělat velké změny v přístupu, který v roce 2002 přinesl tak velký úspěch. Nicméně ve druhé polovině sezóny se nám po určitém vývoji podařilo vyvinout pneumatiku tak, aby byla rychlá jak v kvalifikaci tak v závodě. Samozřejmě se nedá říci, že to stačí a vývoj bude pokračovat. Je potřeba také zdůraznit, že jsme podali skvělý výkon v mokré Grand Prix Brazílie, kterou vyhrál Giancarlo Fisichella s jordanem. Je to dlouho, co jsme naposled viděli soukromý tým na nejvyšším stupínku a jsme hrdi na to, že i tento tým můžeme podporovat.

Otázka: Kdy začal program testů pro rok 2004?
Hisao Suganuma: Asi tak v polovině sezóny 2003.

Otázka: Kolik kilometrů najezdily týmy s pneumatikami Bridgestone v testech?
Hisao Suganuma: Čtyři týmy asi tak 17 000 km jen pro testy pneumatik, to znamená, že to není celkový počet kilometrů v testech těmito týmy odjetý.

Otázka: Jak z praktického hlediska ovlivní přístup Bridgestone změny pravidel pro rok 2004:
Hisao Suganuma: Musíme být daleko obezřetnější při volbě strategie. Díky vyšší rychlosti v boxech můžeme očekávat větší počet zastávek, např. ze dvou na tří. Z tohoto úhlu pohledu bude při kratších závodních úsecích průběh opotřebení ve srovnání s přilnavostí a rychlostí pneumatik méně důležitý.

Otázka: Letos si týmy budou muset pneumatiku vybrat již v 9:00 v sobotu. Bude volba směsi obtížnější?
Hisao Suganuma: To je zajímavá změna v pravidlech, která nás ale moc neovlivní. Například v roce 2002 bylo běžné, že jsme měli o směsi jasno už v pátek odpoledne.

Otázka: Letos FIA zakázala kontrolu prokluzu kol na startu (launch control).
Hisao Suganuma: To by také neměl být problém, beztak se snažíme stále hledat cesty pro zlepšení trakce.

Otázka: Změn doznalo také zadní křídlo auta.
Hisao Suganuma: Tyto změny by mohly snížit přítlak na zadní části vozu, ale zatím jsme na zadních pneumatikách větší úroveň nestability nezaznamenali. Týmy šly těmto změnám naproti a přítlak na zadní nápravě generují mechanicky.

Otázka: Bude mokrá specifikace mokrých pneumatik Bridgestone i nadále tak dominovat?
Hisao Suganuma: Loni jsme neměli mnoho příležitostí to vyzkoušet, ale když na to došlo, týmy na Bridgestonech dominovaly. Proto očekáváme, že se náš soupeř bude na tuto oblast soustředit. My jsme na mokré pneumatice dosáhli taktéž dalšího vývoje.

Otázka: Jak se bude vybírat směs pneumatiky pro nové okruhy, ze kterých nemáte žádná data?
Hisao Suganuma: Budeme vybírat velmi obezřetně ve spolupráci s týmy na základě jejich závodních simulací. Ty nám pomohou získat přehled o rychlostech a odstředivých silách, což by mělo být užitečné. Lze udělat určité srovnání s evropskými okruhy a samozřejmě se podíváme na samotný asfalt. Počasí bude také vzato v potaz, zejména v Bahrajnu. Při větším větru může dělat problémy písek, ale uvidíme, jak moc je to pravděpodobné.

Hirohide Hamashima - šéf vývoje
Hisao Suganuma - technický manažer