Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Historický kotrmelec Indy Racing League

Historický kotrmelec Indy Racing League

Stane se IRL reinkarnací série CART?

Události spojené s podobou kalendáře Indy Racing League (nebo chcete-li Indy Car Series) pro rok 2007 z posledního měsíce hodně napovídají o tom, kterým směrem se bude série zřejmě ubírat a současně jsou nepřímo vyjádřením konce proklamovaných vizí svého zakladatele Tony George.
 
Jak jsme již krátce informovali, IRL zařadila do svého kalendáře další závod na přírodním okruhu v Mid-Ohio, tradiční trati bývalé série CART. Společně s dalším nově zařazeným závodem na původním okruhu CART na Detroitském Belle Isle a znovu zařazenými závody ve Watkins Glen, St.Petersburgu a Infineon Raceway obsahuje současná podoba kalendáře 11 závodů na oválech a 5 na ostatních typech okruhů. Ještě zajímavější však je, že  do kalendáře se už podle všeho nevrátí závod na oválu v Michiganu,který byl po dlouhá léta druhým nejvýznamnějším závodem CART na oválu.
 
Když v polovině devadesátých let Tony George obhajoval nutnost založení IRL jako typicky americké oválové série, obvinil CART mimo jiné z úpadku závodů na oválech, přičemž jako jeden z důkazů byl uváděn fakt, že CART opustila během let 1979 až 1995 ovály v Ontariu, Pocono, Trentonu, Atlantě a ovál Sanair. Během realizace své vize záchrany amerického oválového závodění však IRL opustila postupně ovály v New Hampshire, Las Vegas, Phoenixu, Doveru, Charlotte, Atlantě, Fontaně, Nazarethu, v Pikes Peak, dále Wald Disney World Speedway, Gateway a nyní zřejmě i Michigan International Speedway. Navíc tři z těchto tratí jsou následkem aplikace "vizí" a následného úpadku zájmu médií, diváků a sponzorů už v likvidaci.
 
Pokud by zřejmě nebylo Kevina Kalkhovena, Gerryho Forsythe a Paula Gentilozziho, kteří úspěšným založením série Champ Cars celou situaci „zkomplikovali“, měli bychom nyní zřejmě jen jedinou sérii, která by se původní sérii CART v mnohém podobala jako vejce vejci s tím rozdílem, že by ji ovládal jen jediný muž.
 
Jenomže zatímco v polovině devadesátých let měla CART zájem médií a budovala si i silný mezinárodní kredit překračující hranice USA, skomírá současné americké formulové závodění na úbytě ve stínu organizace NASCAR, která dravě využila nabídnutého místa na trhu. Navíc je krutou ironií, že současné principy série Champ Cars se s výjimkou orientace na ovály podobají v mnoha ohledech původním myšlenkám Tony George daleko více, než jeho vlastní IRL.