Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Indy Car Series dnes startuje do nové sezóny

Indy Car Series dnes startuje do nové sezóny

Změny v technice a pravidlech závodů.

Prvním měřeným tréninkem na oválu v Homesteadu na Floridě dnes odstartuje do nové sezóny zámořská Indy Car Series. Stejně jako v předcházejících letech se tedy budou za oceánem ucházet o ochabující přízeň fanoušků, médií a hlavně sponzorů dvě soupeřící série. Indy Car Series a Champ Cars. Přestože se o možném spojení či alespoň spolupráci hovořilo v loňském roce hodně, všechny pokusy vešly vniveč  a možné spojení se nyní zdá stejně tak nereálné, jako již mnohokráte předtím.

Indy Car Series, která kromě zlatého hřebu v podobě Indy 500 těží v posledních letech především z kontinuity týmového a jezdeckého složení, vstupuje do nové sezóny s některými novinkami. Pokusíme se je nyní v krátkosti představit.

V technické oblasti se jedná především o použití nového paliva, kterým je syntetická pohonná hmota Ethanol. Již v loňském roce byl Ethanol používan jako desetiprocentní příměs do paliva a v letošním roce se Indy Car Series stala první závodní sérií používající výhradně tento druh paliva. Nová pohonná hmota přinesla nutné úpravy motorů Honda i zmenšení obsahu nádrží ve vozech z 30 na 22 gallonů (z 113,5 na 83,3 litru), tak aby vzdálenost ujetá na jednu nádrž zůstala odpovídající životnosti pneumatik, která je podle trati zhruba 65 až 70 mil ( tedy zhruba 105 až 113 kilometrů). Výsledkem by měl být stejný počet zastávek v boxech během závodu, jako v minulém roce.

Pneumatikářská firma Firestone připravila pro letošní sezónu nové směsi, které by měly mít zvýšenou přilnavost a které již byly vyzkoušeny při oficiálních testech na oválu v Homesteadu v únoru.

Další novinkou, která by měla nepřímo přispět ke zvýšení bezpečnosti jezdců je dálkově ovládané červené světlo, které je umístěno na zadní části šasi monopostů. Mělo by sloužit ke dvěma účelům. Na oválech by mělo signalizovat jakýkoliv problém na dráze (havárii některého z vozů , olej nebo trosky na trati a podobně). Toto opatření by mělo pomoci především v situacích, jako byla loňská havárie Paula Dany právě na Homesteadu. Na městských a přírodních okruzích by pak toto světlo mělo sloužit především při jízdě v dešti. Signalizace bude dálkově ovládána z ředitelství závodu.

Změn doznalo rovněž schéma tréninkových a kvalifikačních jízd na oválech. Poslední, tzv. "zahřívací" tréninkové jízdy následující po kvalifikačních jízdách byly zrušeny. Je tedy pravděpodobné, že se týmy budou muset ve zbývajícím tréninkovém čase více soustředit na vyladění vozu pro závod. Pokud bude nutno zrušit kvalifikační jízdy (například z důvodu deště), postavení na startu bude určeno pořadím jezdců v šampionátu.

Poslední novinka se týká pouze závodu v Homesteadu a jedná se o změnu nastavení horního segmentu přítlačného křídla. To bylo v loňské sezóně odlišné od předepsaného nastavení na jiných oválech, pro letošní závody byla tato hodnota standartizována. Připomeňme, že toto nastavení je povinné pro všechny týmy  a totožné kompletní horní segmenty zadních přítlačných křídel jsou distribuovány vedením série.

Fotografie: Indycarmedia / USA LAT Photographic