Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Hornish, Wheldon, Castroneves nebo někdo jiný?

Hornish, Wheldon, Castroneves nebo někdo jiný?

Boj o titul šampióna IRL 2007 začíná

Loňská sezóna proběhla zcela pod taktovkou týmů Rogera Penskeho a Chipa Ganassiho a tak nebylo divu, že ve finálovém závodě sezóny na Chicagolandu to byli právě čtyři jezdci těchto týmů, kteří měli ještě šanci na zisk titulu šampióna. Nakonec se jím stal zaslouženě Sam Hornish, který tak završil veleúspěšnou sezónu korunovanou vítězstvím v Indy 500.

Dan Wheldon

Vzhledem k převaze těchto týmů se dá očekávat, že jejich jezdci se opět zařadí mezi nejvážnější kandidáty o titul. Hornish i Wheldon své tituly již získali, Helio Castroneves na něj ještě čeká, i když v loňské sezóně ho o něj připravily zřejmě jen dvě technické závady v průběhu sezóny. Posledním ze čtveřice je Scott Dixon. Jeho výkony však byly v posledních sezónách nevyrovnané a není žádným tajemstvím, že mu daleko více sedí přírodní okruhy než ovály s vysokým stupněm klopení. Vzhledem k tomu, že do letošního kalendáře přibyl městský okruh v Detroitu a přírodní okruh v Lexingtonu v Ohiu, může překvapit i on.

Piloti týmu AGR: od leva Danica Patrick, Dario Franchitti, Tony Kanaan a Marco Andretti

Soustředěně se o zimní přestávce pracovalo v týmu Andretti Green, který vloni na oválech výrazně za "červenou metlou" týmů Penske a Ganassi zaostával. Veterán Brian Herta odešel do programu pro sérii ALMS a na jeho místo nastoupila Danica Patrick, jejíž přestup řádně propraný médii byl událostí zimní sezóny. Mediálně bezesporu úspěšná Danica pomohla týmu přivést sponzorské dolary elektronického gigantu Motorola, ale v letošní sezóně bude muset zajet dobré výsledky. Jestliže si vloni mohla stěžovat na ochabující zájem majitele svého týmu a špatně připravené vozy, u Andrettiho bude mít k dispozici špičkový materiál. A pokud se výsledky nedostaví, může "Danicamánie" skončit velmi rychle. Ostřílení matadoři Kanaan a Franchitti nepotřebují dokazovat vůbec nic a pokud budou monoposty týmu na oválech dostatečně rychlé, budou mezi uchazeče o vítězství rozhodně patřit. Hodně se očekává od Marca Andrettiho, který v loňské sezóně na okruhu v Sears Point dosáhl prvního vítězství, byť za vydatné pomoci svých učitelů Kanaana a Franchittiho. Talentu má Marco určitě dost, takže vítězství během sezóny jsou možná.

Jediným týmem zbývajícím z původních týmů IRL z devadesátých let, který se dokáže postavit bývalým týmům CART, je již řadu let Panther Racing. Panteři přežili kritické období loňské zimy a díky obrovskému enthusiazmu a nasazení všech členů stáje dokázali připravit skvělé auto pro Vitora Meiru. Věčně druhý Brazilec, který stále čeká na své první vítězství v IRL, dokázal v sezóně 2006 jako téměř jediný zatápět na oválech červeným vozům Penskeho a Ganassiho. Pokud by si někdo zasluhoval v letošním roce zvítězit, pak je to bezesporu tento nenápadný, ale proklatě rychlý Brazilec. Vitore, držíme palce!

Vitor Meira

Ze starovního pole zmizel přes zimu tým Adriana Fernandeze, který jako další doplatil na minimální zájem médií a tudíž i sponzorů o obě americké série. Ztráta pro jednoho však bývá ziskem druhého, a tak díky odchodu Fernandeze výrazně posílilo technické zázemí týmu Dreyer & Reinbold, kam přešla řada špičkových techniků. Tým tak bude mít snad možnost odlepit se od dna výsledkových listin, čemuž by mělo pomoci i angažování vítěze Indy 500 Buddy Riceho. Druhý vůz bude řídit po celou sezónu druhá žena startovního pole, Sarah Fisher. Sarah není na oválech žádnou novickou a má na svém kontě první pole position, kterého kdy žena v IRL dosáhla. Sarah je solidní závodnicí a přestože ji neprovází mediální smršť a zájem fotografů jako Danicu, může jí být na dráze vyrovnanou soupeřkou. Pokud ovšem bude její vůz za něco stát.

Sarah Fisher

Za možného černého koně bývá za oceánem označován tým Vision Racing zakladatele IRL Tony George. Tomas Scheckter skutečně pomohl v loňském roce s vývojem vozu, ale na své kolegy z týmu se ani letos příliš spolehnout nemůže. George sice tým rozšířil na tři vozy přijetím A.J. Foyta IV, ale ani od něj, ani od Eda Carpentera se příliš čekat nedá. Tým posílil i technické zázemí, ale vše může být rozmělněno právě nasazením tří vozů.

Na celou sezónu se chystá se svým týmem i Kanaďan Marty Roth. Příliš od něj čekat nemůžeme, ale jeho buldočí vytrvalost, se kterou jde za svým cílem je příkladná.

Startovní pole v první části sezóny posílí i tým CURB/Agajanian/Beck, který vznikl reinkarnací několika původních stájí IRL z devadesátých let. Pro závod v Homesteadu usedne do kokpitu černého monopostu Alex Barron. Je však otázkou, zda tento tým neskončí sezónu po Indianapolis 500, protože mu dojdou peníze.

V posledních měsících se hodně hovořilo i o dalších týmech a pilotech, přičemž nejvíce šancí se dávalo projektu týmu Cahill Motorsports, který měl nasadit dva vozy řízené zkušenou pilotkou sportovních vozů Milkou Duno a Jeffem Mitrisinem. Zdá se, že za celým projektem stojí sponzor Milky Duno, společnost CITGO. V posledních týdnech však zdá se nabraly události jiný směr. Jaký, to  se dozvíme dnes na tiskové konferenci, kterou Milka Duno a zástupci firmy CITGO připravují s šéfem SAMAX Motorsport na dnešek do Homesteadu.

Milka Duno