Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Letecký den Marca Andrettiho se šťastným koncem

Letecký den Marca Andrettiho se šťastným koncem

Na vině byl zaváděcí vůz

Havárie tří vozů týmu Andretti-Green Racing v první zatáčce včerejšího závodu vypadala velmi nepříjemně především pro mladičkého Marca Andrettiho a jistě přidělala vrásky na čele jeho dědečkovi Mariovi Andrettimu, který si v té době užíval závod Champ Cars v Edmontonu. Naštěstí vše dopadlo nad očekávání dobře a Marco, který si již přistání hlavou dolů v letošní sezóně vyzkoušel, předvedl, že z akrobatických manévrů zvládá nejen loping, ale i výkrut.

Je zajímavé, že Scott Dixon a Dario Franchitti, dva z nejzkušenějších jezdců IndyCar Series, kteří byli dostatečně blízko, shodně připsali havárii především špatně zvládnutému startovacímu manévru, především akcím zaváděcího vozu. Letmé starty, které byly po dlouhá léta jedním ze znaků série CART a které bývaly bravurně zvládány jak jezdci, tak startéry a řidiči zaváděcích vozů, teď dělají problémy v obou nástupnických sériích. V CCWS už dokonce zavedli pevné starty a po včerejšku najde tato myšlenka možná odezvu i v IRL.

"Start se vůbec nepovedl, a že se něco stane jsem měl tušení už od nájezdu do poslední zatáčky před startovní rovinkou," uvedl Franchitti. " Zaváděcí vůz zablokoval vnější proud vozů v okamžiku, kdy Helio (Castroneves) již akceleroval vpřed. A pak už jsem jen viděl své stájové kolegy točit se na všechny strany."

Scott Dixon, další z veteránů CART, viděl situaci velmi obdobně: " Mohl jsem klidně říci dopředu, že start bude mít podobný průběh, Helio totiž vyrazí vpřed vždycky brzy. Jenomže tentokráte to bylo vůči Danice nefér, protože její část dráhy na levé straně stále blokoval zaváděcí vůz. Takže zatímco Helio akceleroval, ona neměla kam. Musela počkat několik sekund, než jí pace car uhnul ze stopy a mohla zrychlit až pak. Naše strana už byl v tom okamžiku roztažená a všichni jsme měli nohy na plynech."

Podívejme se teď na situaci v první zatáčce objektivem fotografa:

Tony Kanaan byl při nájezdu do první zatáčky podstatně rychlejší, než Danica, což byl následek problému se zaváděcím vozem. Pokusil se jít tvrději na brzdy, aby do ní nenarazil, ale efekt byl přesně opačný. Dostal se do smyku a ke kontaktu s Danicou došlo. Tady Danica již míří z trati, aby se vyhnula dalším problémům. Kanaanův vůz pokračuje ve smyku na vnitřní část trati, kde se nachází Marco Andretti.

Kontakt předního kola Marcovy Dallary s Kanaanem katapultuje Andrettiho stranou a do vzduchu. Marco předvádí efektní výkrut.

Teď to nevypadalo vůbec dobře. Naštěstí jsou Dallary dostatečně dobře konstruovány pro ohranu jezdcovy hlavy v podobných případech

Záchranáři na místě přetáčejí Andrettiho zpátky na kola. Marco vystoupil sám, naštěstí zcela bez zranění: "Už mi ta přistání hlavou dolů začínají unavovat."

Andrettiho Dallara dopadla podstatně hůře