Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Ove Andersson: 1938 - 2008

Ove Andersson: 1938 - 2008

Nezapomeneme.

Ove Andersson se narodil v roce 1938 ve švédské Uppsale a jako správný Skandinávec miloval od dětství  automobilové soutěže. Proto ve svých 24 letech poprvé usedl za volant závodního vozu, svého vlastního Saabu.

Neustále na sobě pracoval , aby mohl pracovat se zkušeným týmem Lancia. Soutěžní vůz Lancia Fulvia vedl k vítězství při Španělské rally v roce 1967. A protože měl nesmírný zájem o závodění, zúčastňoval se příležitostně i jiných motoristických podniků. Příkladem může být legendární závod Targa Florio a nebo okruhová Daytona 24 Hours v roce 1968.

Jeho první velké vítězství přišlo na Rallye Monte Carlo v roce 1971. Tehdy zazářila jeho hvězda v týmu  Alpine Renault. Zlomovým okamžikem se stal rok 1972, kdy v rodné Uppsale založil svůj vlastní tým Andersson Motorsport a začal připravovat soutěžní vůz Toyota 1600GT pro mezinárodní soutěže. V témže roce se stal Mistrem Evropy a v sezóně  1973 měl dokonce za spolujezdce Jeana Todta, dnešního úspěšného šéfa týmu Ferrari F1.

První start s Toyotou 1600GT se uskutečnil na RAC Rally v Anglli a tehdy dojel Anderson na 9.místě v celkovém pořadí. Andersson poté jezdil i pro další týmy, aby nakonec v roce 1975 vyhrál svůj první závod Mistrovství světa a to na Safari Rally s Peugeotem. Jenže ve stejném roce vyhrál Fin Hannu Mikkola poprvé na voze Toyota při světové Finland  1000 Lakes Rally.

Andersson byl velkým příznivcem značky Toyota a tak se přestěhoval z Uppsaly do Bruselu, kde vznikl Toyota Team Europe (TTE). Tady končí jezdecká kariéra Ove Anderssona. Rozhodl se ve správnou chvíli opustit horké sedadlo soutěžního jezdce a začal se věnovat budování špičkového týmu, který v roce 1979 přestěhoval do německého Kolína nad Rýnem.

Přišlo tak i na příležitostní vítězství v roce 1980, kdy se Toyota zaměřila na Safari Rally. Obrovské nadšení však zavládlo v Toyotě v devadesátých letech, kdy se stal Španěl Carlos Sainz na voze Toyota Celica mistrem světa a to v letech 1990 a 1992. Právě za tímto úspěchem byla skvělá manažerská práce Ove Anderssona. 

Ten nakonec prodal v roce 1993 svůj podíl v týmu TTE japonské automobilce Toyota, ale i nadále tento úspěšný tým vedl. Významným okamžikem za jeho působení týmu bylo představení soutěžního vozu Toyota Corolla ve specifikaci WRC v roce 1997.

Již dva roky před ukončením působnosti továrního týmu Toyoty v rallyovém mistrovství světa v roce 1999, kdy měl tým na kontě 43 vítězství a 3 tituly ve značkách, stál Ove před další výzvou. Bylo nutné připravit zcela nový vůz na závody 24hodin LeMans. I zde nakonec slavil sympatický Švéd úspěch v podobě 2.místa svého týmu Toyota s vozem GT One v roce 1999.

Přelom století je u Toyoty ve znamení přechodu do královské disciplíny – Formule 1. V roce 2001 zkonstruovali inženýři a technici společnosti Toyota Motorsport GmbH pod vedením Anderssona první prototyp F1 a tým Panasonic Toyota Racing vstoupil do kolotoče závodů F1 o rok později. Od roku 2003 byl Ove Andersson oficiálním týmovým poradcem. Toyota byla prostě jeho životem.

Bohužel automobilový sport, ve kterém se tolik angažoval,  se mu stal v jeho 70 letech osudným. Tragickou nehodou v historických závodech tak odešla významná legenda světového automobilového sportu.