Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

BMW upouští od systému KERS nadobro

BMW upouští od systému KERS nadobro

Pokud jeho vývoj nebude povinný, nemá smysl v něm pokračovat.

BMW nadobro opouští vývoj svého systému rekuperace kinetické energie (KERS), bez této technologie je lze totiž více zlepšit výkonnost vozu.

Přestože bylo BMW jediným týmem, který byl v hlasování o opuštění jeho využívání, které proběhlo v rámci Asociace týmů formule 1 (FOTA), proti, potvrdilo v Silverstone, že už systém dále vyvíjet nebude.

Tým závodil s KERSem pouze v prvních čtyřech velkých cenách letošní sezóny, počínaje Velkou cenou Bahraju už jej nenasazuje, namísto toho se zaměřuje na vývoj aerodyamiky, především po představení velkého balíčku inovativních prvků v Barceloně.

Ředitel oddělení motorsportu u BMW Mario Theissen řekl, že tým v uplynulých týdnech zvažoval, zda na systému bude pracovat či nikoliv, a rozhodl se jej opustit.

"Zvažovali jsme různé možnosti, rozhodnout se pro KERS či pro aerodynamickou stránku a zvažovali jsme, co můžeme udělat, pokud nenasadíme KERS.

Po aerodynamické stránce jsme udělali značný pokrok, který ale neumožňuje nasazení KERS a jen pár dní zpátky jsme se rozhodli, že už letos KERS nebudeme provozovat, protože se nám jako mnohem slibnější jeví vývoj aerodynamiky."

Ve Velké ceně Velké Británie byl KERS použit pouze ve dvou vozech, jednalo se o monoposty Ferrari. Stále častěji se proto mluví o tom, že představení této technologie je propadák.

To Mario Theissen ale odmítá, v tom, že jeho tým KERS vyvíjel, vidí určité výhody.

"Neřekl bych, že je technologie propadákem, právě naopak. Když vezmeme v potaz, jak krátká byla doba vývoje, je obrovský úspěch zprovoznit ji a spolehlivě používat a náš systém skutečně pracuje dobře. Nezaznamenali jsme žádné závady, ani v Malajsii za prudkého deště. Záleží to na sadě pravidel, která platí.

Pokud chcete protlačit inovaci, musíte se na ní plně zaměřit. Pokud není povinné mít systém ve voze, pak KERS jednoduše předčí aerodynamická stránka. A já musím říct, že to, čeho jsme alespoň v rámci BMW dosáhli, jsme už použili u silničních vozů.

Naši inženýři v současné chvíli podporují oddělení pro silniční vozy R&D a budou v tom nějaký čas pokračovat, protože jsme toho hrozně moc poznali a to je možné využít nejen na hybridní vozy, ale i elektrické a konvenční vozy, protože baterie je v každém autě."

Týmy si v rámci FOTA odsouhlasily, že příští rok KERS používat nebudou, byť by možnost jeho nasazení v pravidlech měla nadále zůstat. Je proto velmi nepravděpodobné, že by se technologie alespoň v nejbližší budoucnosti ve formuli 1 udržela.

Asi už jen McLaren a Ferrari jsou týmy, u kterých bychom nasazování KERS mohli vidět i ve zbytku sezóny.