Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

McLaren: nový koncept aerodynamiky

McLaren: nový koncept aerodynamiky

Úryvek článku srpnového čísla tištěného magazínu Formule.

Red Bull a Brawn jsou stále jedinými dvěma letošními monoposty, jejichž aerodynamika je řešená jako celek. První krok tímto směrem ale už učinil i McLaren modernizovanou podobou vozu MP4-24 představenou poprvé na Nürburgringu. Zdá se, že až ve Wokingu promění tvar přídě, může se MP4-24 ještě letos zařadit mezi uchazeče o vítězství.

Nejdůležitější změnou u Red Bullu je skutečnost, že se Adrian Newey, na rozdíl od konkurence, při radikální modernizaci vozu RB5 nezaměřil jen na jednu problematickou oblast, ale proměnil celý vůz jako celek.
Teprve v Monaku Red Bull vyjel s dvojitým difuzorem. Na rozdíl od jiných se ale v Milton Keynesu nespokojili s tímto provizoriem. V Silverstone se objevilo jeho zcela nové, mnohem propracovanější uspořádání. Newey ve snaze zachovat obráceně působící zadní pérování dokonce sáhl k nebývalému kroku, když posunul osy obou náprav více dozadu, aniž by došlo ke změně rozvoru. Dosáhl tím změny rozložení hmotnosti a současně si tak vytvořil větší prostor pro dvojitý difuzor. Ten nyní navíc využívá celou povolenou šířku, zatímco až do té doby byl široký jen jako zadní křídlo, jehož vnější svislé plochy dosahovaly až dolů k referenční ploše.

Současně s novým difuzorem se na RB5 objevil i zcela nový tvar přídě. Nos je nyní mnohem širší, skoro jako u Renaultu, a je ještě výš než dřív. Ve snaze zamezit zavíření proudícího vzduchu byly posunuty držáky televizních kamer mnohem více dopředu, takže nyní jsou využívány jako usměrňovací plochy, rozdělující proud vzduchu kolem příďového kužele, a svým křídlovitým profilem i zvyšují přítlak. Na horní části nosu jsou zajímavá vyvýšení po jeho obou stranách, velmi podobná, jako používají vozy Brawn. Úpravy přídě jsou jednoznačně vedeny snahou zlepšit proudění pod vozem, aby se lépe využil profil nového difuzoru.

Méně patrnou změnou je prodloužený kryt motoru, na jehož konci se objevil otvor usnadňující odvádění horkého vzduchu z prostoru motoru. Tato změna byla samozřejmě vynucena posunem osy zadních kol.

McLaren v Německu vyjel s modifikovaným konceptem aerodynamiky, i když zatím jen vozu Lewise Hamiltona. Nový MP4-24 má jiný profil bočnic i krytu motoru a změněnou podlahu, nyní už bez výřezu před zadními koly. Pozměnil se také difuzor, u něhož je nově rozšířený neobvyklý asymetrický střední kanál. Toto uspořádání se okamžitě projevilo ve výrazně zvětšeném přítlaku na zadní kola a tím i v celkové výkonnosti vozu.

Na obou vozech byl také pozměněn tvar konce předních křídel obou vozů. Zajímavé na něm jsou prohnutí se zářezy, s jejichž pomocí se zachytává proudící vzduch a ten se pak směruje vnitřním prostorem na vnější plochu předních kol. Cílem je tímto proudem vzduchu omezit vznik zavíření působeného předními koly. Tím se nejen snižuje aerodynamický odpor, ale současně i zlepšuje účinnost křídla. S tímto nápadem přišla už v březnu Toyota a od té doby se v nejrůznějších podobách objevil i u jiných týmů. U McLarenů byl rovněž opuštěn kryt předních ráfků přesahující až na pneumatiky. Byl nahrazen tradičním krytem shodným s tím, jaký se používal už vloni.

(plné znění článku Druhé varování najdete v srpnovém čísle tištěného magazínu Formule, které je právě v prodeji)

Text: Ing. Vladimír Rybecký