Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Hlava v ohrožení

Hlava v ohrožení

Úryvek článku srpnového čísla tištěného magazínu Formule.

Zásahy hlavy jezdce při závodech monopostů dříve bývaly poměrně časté vzhledem k tomu, že na okraji tratí bývaly kameny, které se odrážely od kol. V dobách, kdy přilby jezdců nechránily celý obličej, bývala různá zranění obličeje poměrně častá. Vlastně je až s podivem, že ke skutečně vážnému úrazu tímto způsobem došlo ve F1 jen jednou. Francouzský okruh La Charade u Clermont-Ferrandu byl pro kameny na krajnicích obávaný, ovšem zejména kvůli častým poškozením pneumatik. V roce 1972 se zde od kola marche Ronnieho Petersona odrazil kámen, který zasáhl hlavu Rakušana Helmuta Marka ve voze Marlboro B. R. M. na páté pozici.

Marko už měl přilbu kryjící mu obličej, nicméně kámen zasáhl hledí, prorazil jej a vážně zranil Markovo oko. Marko dokázal navzdory zranění zastavit. Po převozu do nemocnice se ukázalo, že ztratil jedno oko, ale druhé se podařilo zachránit. Markova nehoda dopomohla Jackiemu Stewartovi okamžitě prosadit přísnější předpisy týkající se pevnosti hledí přileb. Vystudovaný právník Helmut Marko (na snímku) se věnoval a věnuje pomoci talentovaným jezdcům, v posledních letech jako vedoucí výchovného programu Red Bullu.

Zásah hlavy měl na svědomí i poslední tragickou nehodu ve F1, když po nárazu do zdi v zatáčce Tamburello pronikl hledím přilby díl zavěšení a způsobil smrtelná zranění Ayrtona Senny.
Nebezpečí pro hlavu jezdce představují nejen kameny a předměty odletující od vozů, ale také ptáci. V roce 1960 zasáhl při VC Belgie ve Spa pták obličej Alana Staceyho, jenž najížděl rychlostí asi 190 km/h do zatáčky. Stacey vylétl z dráhy a jeho lotus se roztříštil o plot. Jezdec po několika minutách zemřel. Je pravděpodobné, že Alan Stacey, který závodil s protézou místo jedné nohy, utrpěl smrtelná zranění krční páteře ještě předtím, než opustil trať.

(plné znění článku Druhé varování najdete v srpnovém čísle tištěného magazínu Formule, které je právě v prodeji)

Text: Ing. Vladimír Rybecký