Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Zápisky z deníku Gran Turisma – 1/2011

Zápisky z deníku Gran Turisma – 1/2011

Přehled zpráv věnovaných závodům a vozům GT.

Na internetových stránkách Formule se poprvé setkáváte s novým článkem zabývajícím se událostmi ve světě GT. Bude obsahovat souhrn kratších zpráv nevydaných na tomto portálu. Připomene odkazy závodů anebo významnější novinky zde zveřejněné. Jeho součástí bude i upozornění na události, jež proběhnou.

Vydání budou nepravidelná s orientačním vyznačením týdne, kdy bude možné přečíst očekávat nový souhrn zpráv. V zimní přestávce bude součásti upraveného Grand Magazínu. Tentokráte Vás čeká mimořádně přehled událostí necelých dvou měsíců.

2. srpna – Blancpain Endurance Series, Audi.

Vedoucí oddělení motorsportu ingolstadtské automobilky, Dr. Wolfgang Ulrich, pogratuloval k první výhře značky Audi v 24 hodin ve Spa. Posádka Ekström/Franchi/Scheider belgické stáje WRT se nejlépe dokázala vypořádat s náročnými podmínkami panujícími během vytrvalostního závodu.

Dr. Ulrich ocenil sílu a odhodlání v době, kdy v závodě pokračoval na čelní pozici pouze jeden vůz, což mu připomnělo podobnou situaci z letošního Le Mans.

Zdroj: Autohebdo

17. srpna - GT3, McLaren.

McLaren oznámil, že dvacet nových vozů McLaren MP4-12C GT3 je již prodáno. Cena jednoho vozu byla stanovena na 310 000 £, respektive 356 000 €. Představena byla rovněž jména některých zákazníků.

Dvojici vozů by měl v ME GT3 nasadit Von Ryan Racing. Účast v této sérii nevylučuje ani Dörr Motorsport, který dva britské vozy nakoupil pro závody na Nordschleife v šampionátu VLN. Gulf Racing je dalším z případných zájemců o ME GT3, nevylučuje však zájem o vytrvalostní šampionát BES anebo v 24 hodinový závod v Dubaji. V britské sérii GT nasadí své vozy Andrew Tate a pravděpodobně J.A.S. Motorsport. Ve vytrvalostním Trophy Endurance se objeví zřejmě McLaren vlastněný Klaasem Hummelem a Leonem Pricem.

ASM Team, Apex Motorsport a Boutsen Energy Racing/Ginion Group prozatím neuvedli, kde vozy příští rok nasadí. Spekulovalo se o zájmu letošního účastníka MS GT1, francouzské stáji Hexis.

Zdroj: Endurance-Info, Planet Le Mans, Speedweek

19. - 20. srpna – GT3.

Na okruhu Slovakia Ring poblíž Dunajské Stredy se poprvé v historii Slovenska uskutečnily závody vozů GT.

Vítězem sobotního závodu se stala posádka Baumann/Bossi s vozem Mercedes SLS týmu Heico Motorsport. Nejlepší ze sedmi vozů obsazených šesti slovenskými reprezentanty a čtveřicí Čechů byla na pátém místě druhá posádka německé stáje ve složení Filip Sládečka/Patrick Hirsch.

V nedělním závodě byl opět nejrychlejší stuttgartský vůz, tentokráte ze stáje Graff Racing pilotovaný posádkou Giauque/Parisy. Za nimi skončil Jarek Janiš s ruským kolegou Machitskim po zdržení v boxech. Jejich mercedes týmu Gravity-Charouz Racing do té doby vedl pole.

Zdroj: Formule, GT3

Foto: Martin Straka

21. srpna – Blancpain Endurance Series, Nissan, JRM.

Britská společnost JR Motorsports zabývající se sportovními úpravami japonských vozů a účastník MS GT1 oznámila nasazení vozu Nissan GT-R v provedení pro GT3 ve čtvrtém závodě BES v Magny Cours. Ve Francii se za volantem střídali zkušení piloti světového mistrovství, Richard Westbrook a David Brabham.

Plánované nasazení vozu vyvíjeného ve spolupráci s Nissanem Motorsport International (NISMO) oddálilo březnové zemětřesení v zemi vycházejícího slunce. Prvním závodem měl být 24 hodinový podnik ve Spa-Francorchamps. Oficiální představení vozu proběhne v říjnu letošního roku.

Zdroj: Racing World, Planet Le Mans

22. srpna – Blancpain Endurance Series, McLaren, Gembala, ASM.

Německý úpravce vozů Porsche, Gembala, oznámil koupi dvou vozů McLaren MP4-12C. Stáj Gembala Racing bude závodit s modročerným zbarvením, v současnosti však není potvrzena účast v žádném šampionátu. V hledáčku německého týmu jsou 24 hodinové závody ve Spa a na Nordschleife, vyloučena není ani účast v ADAC GT Masters anebo ME GT3.

Dříve oznámený portugalský ASM Team naznačil zájem o vytrvalostní šampionát BES anebo účast v 24 hodinovce v Dubaji. Vedení zvažuje nasazení svého jediného vozu také v sérii Open GT a národních šampionátech pořádaných na Pyrenejském poloostrově. Portugalci chtějí navázat na předchozí úspěchy v šampionátech GT, jichž dosáhli v letech 2003-2010.

Zdroj: Speedweek, Endurance-Info, Planet Le Mans

22. srpna – Audi.

Koncem roku 2008 představený vůz Audi R8 LMS GT3 se již posté ocitl na čele výsledkových listin. Jubilejního triumfu dosáhl v asijském mistrovství GT3 tým Hitotsuyama Racing na okruhu Suzuka.

Zákazníkům bylo dodáno celkem 41 vozů, které se účastní osmnácti různých šampionátů na celém světě. Svoji oblibu si R8 získala nejen mimořádně příznivou cenou 298 000 €, ale také odolností. Ve vítězném voze letošních 24 hodin ve Spa byl použit motor, který měl najeto více než 20 000 kilometrů!

V roce 2012 bude dvojice Audi v režii stáje WRT součástí světového šampionátu vozů GT.

Zdroj: Endurance-Info

24. srpna – GT3, Aston Martin.

Soukromý britský výrobce z Gaydonu sdělil první podrobnosti o nástupci úspěšného modelu třídy GT3, DBRS9, jenž působí na motoristických kolbištích již od roku 2006.

Novým reprezentantem bude model Vantage GT3, jehož prodej bude zahájen začátkem příštího roku. Pod slušivým agresivně vyhlížejícím kabátem s novými aerodynamickými prvky bude tepat vidlicový dvanáctiválec o objemu 6 litrů. Vozu o váze 1 250 kilogramů poskytne okolo šesti set koňských sil výkonu při 700 Nm točivého momentu. Šestistupňová sekvenční převodovka bude ovládána pádly pod volantem. Na dráze by se měl při prvních zkušebních jízdách objevit již příští měsíc, v plánu je absolvovat 10 000 kilometrů.

Zájemci z řad účastníků ME GT3, BES anebo národních sérii za něj zaplatí cenu od částky 337 000 €.

Zdroj: Autohebdo, Speedweek

25. srpna – BES, Salaquarda, Matzke, Vita4One.

Kolegy ostříleného pilota gétéček, Michaela Bartelse, se v čtvrtém podniku stala dvojice českých jezdců: Filip Salaquarda a Martin Matzke.

Pro Salaquardu se nejedná o první účast ve vytrvalostním závodě s vozem GT, když v roce 2009 dojel druhý ve třídě LMGT1 s vozem Lamborghini v závodě 1 000 km ve Spa. Matzke má za sebou letos tři závodní víkendy v MS GT1 s vozem Ford GT a účast v závodě ME GT3 na Slovensku za volantem stejného vozu.

Zdroj: Autohebdo

27. srpna – Blancpain Endurance Series.

Okruh Magny-Cours byl dějištěm čtvrtého podniku prvního ročníku vytrvalostního šampionátu Blancpain Endurance Series. První místo ukořistila posádka Palttala/Leinders/Martin s vozem BMW Z4 stáje Marc VDS Racing.

Těsně pod stupni vítězů skončila posádka týmu Vita4One Matzke/Salaquarda/Bartels s vozem Ferrari 458. Nejúspěšnější poloprofesionální sestavou se ve stejném voze stali piloti Hommerson/Machiels/van Splunteren na celkovém šestém místě.

Zdroj: Blancpain Endurance Series.

3. – 4. září – MS GT1.

Na nedávno postaveném okruhu Ordos se na severu Číny konal osmý závod druhého ročníku MS GT1. Nejúspěšnější posádkou se v obou závodech stala po startu z prvního místa dvojice Martin/Makowiecki s Fordem GT týmu Marc VDS. Výsledky a popis kvalifikačního závodu naleznete Zde, hlavního závodu Zde.

Zdroj: GT1 World, Formule

Skupinové foto účastníku mistrovství světa GT1

Foto: DPPI

7. září - Blancpain Endurance Series, McLaren, United Autosports.

Účastník ME GT3 s vozy Audi R8 LMS oznámil přezbrojení stáje na dvojici nových vozů Mclaren MP4-12C. Pokračování v evropském mistrovství není jisté, tým se chce zaměřit na vytrvalostní Blancpain Endurance Series. Zde bude nasazovat jeden vůz se sestavou tvořenou profesionálními jezdci a jeden ve třídě smíšených posádek.

Pro anglo-americkou stáj se nebude jednat o krok do neznáma, neboť letos nasadila trojici vozů se smíšenými posádkami do 24 hodinového podniku ve Spa. Nejlepší sestava Dean/Brown/Herbert/Johansson obsadila 13. příčku celkově, další 19. místo, jeden vůz závod nedokončil po technické závadě.

Zdroj: Autohebdo, Endurance-Info

8. září – GT3, Mclaren, CRS Racing.

V roce 2007 založená britská stáj CRS Racing se na konci letošní sezóny rozhodla ukončit své sportovní aktivity v LMS, ILMC, britském mistrovství GT a v GP3. Cílem je soustředění společnosti na podporu a servis dvaceti prodaných vozů McLaren MP4-12C GT3. Na úpravě automobilů dle předpisů třídy GT3 pracoval CRS od prosince loňského roku. Koncem července v 24 hodinovém závodě ve Spa si trojice oranžových vozů odbyla křest ohněm (v jednom případě to platilo doslova).

Zdroj: Endurance-Info

10. září – MS GT1.

Necelý týden po vystoupení GT1 na okruhu Ordos se konal další závod v nejlidnatější zemi světa. Náhradu za brazilskou Curitibu nalezli pořadatelé v hlavním městě Pekingu v areálu Goldenport. Letos se poprvé museli závodníci vypořádat s mokrou anebo deštěm zmáčenou dráhou v obou závodech netradičně pořádaných v jednom dni.

Na české fanoušky čekalo příjemné probuzení do sobotního rána, protože v kvalifikačním závodě byla nejrychlejší posádka Enge/Müller, následována týmovou dvojicí Turner/Mücke. Podrobnosti ze závodu naleznete Zde.

V hlavním klání si obě posádky stáje Young Driver AMR prohodily pořadí, tentokráte se radovalo britsko-německé duo (více Zde).

Zdroj: Formule

Závodní víkend Tomáše Engeho v Goldenportu

Foto: DPPI

11. září – GT1, Peking.

V neděli 11. září se představili účastníci MS GT1 publiku v ulicích hlavního čínského města. Exhibici na městských ulicích poblíž Olympijského parku přihlíželo přes 50 000 diváků. Během sedm hodin trvající akce mohli fanoušci vidět dva volné tréninky, ukázkový závod, souboj mechaniků při zastávce v boxech. Krátké video z této akce naleznete Zde.

Zdroj: Planet Le Mans, GT1 World

21. září – GT1, GT3, GTE, Lambda Performance, Ford.

Švýcarský tvůrce verzí Fordu GT v úpravě pro GT1 a GT3, Matech Concepts, se po únorové smrti svého zakladatele Martina Barteka dostal do potíží. Po dohodě s automobilkou Ford byla pověřena německá firma Lambda Performance starostí o tyto vozy. Navíc nyní představila Ford GT v úpravě GTE (GT2) dle pravidel ACO.

Úpravce z Wiesbadenu navíc nasadí první týden v říjnu v sérii ADAC GT Masters dvojici fordů kategorie GT3. Při té příležitosti jim bude pomáhat Thomas Mutsch – loňský pilot v MS GT1, technický ředitel a jeden z členů podílející se na vývoji Fordu GT v Matechu.

Zdroj: Racing World

25. září – MS GT, sezóna 2012.

Ve čtvrtek 22. září se v Bruselu sešli zástupci pořadatelské SRO, FIA a týmů, aby dojednali další podrobnosti příštího ročníku světového mistrovství. Došlo k dohodě, z níž vzešla specifikace vozu pro světové mistrovství vycházející z třídy GT3, které bude umožněna část změn. Mělo by dojít k sblížení s GT1, jenž bude naopak výkonnostně utlumena. Bližší podrobnosti včetně odkazu na první informace zveřejněné koncem července naleznete Zde.

Zdroj: Formule

Stane se.

9. října - Blancpain Endurance Series, Silverstone.

Poslední podnik prvního ročníku vytrvalostní série Blancpain Endurance Series. Na okruhu Silverstone se rozhodne o nejlepších jezdcích a týmech ve všech třídách. Výjimkou je nejlepší stáj v GT4, RJN Motorsport, jejíž soupeř Lotus Italia by musel netradičně nasadit dva vozy a s oběma navíc uspět.

Zdroj: BES, Formule.

16. října – ME GT3, Zandvoort.

V Holandsku se koná taktéž poslední víkend šestého ročníku ME GT3. Teoretické šance na titul má až deset posádek! Ve hře o týmový titul je sedm stájí. Kromě běžného seznámení s okruhem vyjde po prvním závodě podrobnější popis šancí na titul v rozhodujícím klání.

Zdroj: GT3, Formule

Úvodní číslo Zápisků z deníku GT je u konce. Další vydání je plánováno v čtvrtém říjnovém týdnu (24.-30. října).