Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Češi v ADAC GT Masters

Češi v ADAC GT Masters

Představení krajanů během podniku na Red Bull Ringu.

Přítomnost jezdce během závodního víkendu bývá předem známa. Součástí podniku je také početnější zástup členů týmu, o jejichž podílu na výsledcích závodů ví jen blíže obeznámené okolí.

Týká se to rovněž jednoho z prestižnějších mistrovství gétéček německých pořadatelů z tamního autoklubu. Když se před měsícem na rakouském okruhu odehrával čtvrtý podnik osmého ročníku ADAC GT Masters, fanouškům neunikla účast jednoho z našich nejvýznamnějších okruhových závodníků Tomáše Engeho.

Kromě něj se nejen na tomto závodě, ale dlouhodobě i šampionátu, podílí další krajané. Právě o nich pojednává tento článek, včetně setkání dalším úspěšným závodníkem ve světě gétéček v odlišné roli.

Pětiletka kvarteta z Leingartenu

V českých médiích se čas od času objeví zmínka o čtveřici Čechů v německé stáji Callaway Competition. Ti v týmu s bohatou historií sahající až do roku 1985 působí již od roku 2009.

Letošní podnik na rakouském okruhu byl posledním závodem pro nejmladšího z Čechů, Stanislava Frydrycha. Po pěti letech v barvách stáje ležící nedaleko Heilbronnu (40 kilometrů severně od Stuttgartu) se přesunul do společnosti Martini Garage. Přímo v Heilbronnu sídlící firma se zabývá restaurováním vzácných vozů. K týmu Callaway neměla v minulosti daleko, protože využívá jejich zkušeností při svých aktivitách v závodech historických vozidel.


  Krajané během čtvrtého podniku ADAC GT Masters na Red Bull Ringu

Stanislav Frydrych během úpravy tlaku chladícího systému vozu č. 2 dvojice Assenheimer/Alessi.

Pražský rodák zužitkoval dovednosti nabyté v prostějovském učilišti nejprve v autorizovaném servisu největšího tuzemského výrobce automobilů. Současně mu jeho koníček v podobě úpravy vrchařských speciálů Škoda napomohl v roce 2004 ke změně povolání do funkce vedoucího mechanika týmu Racing Hardware. V této stáji zabývající se vytrvalostními závody v domácím mistrovství působil až do roku 2007.

Následně již byla jeho kariéra spjata s americkým vozem Corvette. S typem Z06 GT3 se setkal nejprve v českém MM Racingu. Z týmu soutěžícího v ME GT3 a ADAC GT Masters již nebylo daleko přímo k úpravci americké legendy, společnosti Callaway. U německé firmy se podílel nejen na zajištění provozu závodních vozidel, ale též na přestavbách speciálů pro GT3 a GT4.


  Krajané během čtvrtého podniku ADAC GT Masters na Red Bull Ringu

Vůz s číslem 18 pilotovaný holandským závodníkem Jeroenem Bleekemolenem a švýcarským prodejcem Toni Seilerem nemá českou vlajku na kapotě náhodou. Pod vedením inženýra Petra Hadaščoka (v popředí) se o tento vůz stará také Lukáš Karhan (vlevo) a Josef Říha (vpravo).

Svoji pouť světem motorsportu začal Petr Hadaščok v roce 1989 v roli mechanika motokár v českém mistrovství. Souběžně si doplňoval dovednosti týkající se údržby dopravních prostředků z bruntálské průmyslovky studiem na Českém vysokém učení technickém v Praze.

Po jejím úspěšném zakončení zkouškou v oboru spalovacích motorů následovala v roce 1993 dvouletá epizoda s automobily u týmu Michl Motorsport.

Posléze se až do roku 2006 zabýval znovu motokárami včetně spolupráce s naším výrobcem MS Kart. Během tohoto období si vyzkoušel rozmanité funkce od mechanika přes závodního inženýra, ale také konstrukci podvozků a technickou podporu prachatického výrobce motokár.

V průběhu spolupráce s týmem Sumako v letech 2003 – 2006 se mimo starosti o motokáry ostravský rodák znovu dostal k závodním automobilům. Přitom potkal Josefa Říhu, s nímž se podílel na přípravě Škody Fabia pro Jiřího Skulu v domácím mistrovství.

Dalším milníkem se stal rok 2007, kdy se v roli vedoucího týmu i mechaniků setkal se zbývajícími kolegy ve stáji MM Racing, posléze v Callaway.

Během práce u německé firmy rozšířil svoji působnost kromě výše uvedených funkcí také na činnost závodního inženýra anebo poskytnutí technické podpory zákazníkům. S poslední činností mimo běžného cestování po starém kontinentu souvisí také servis vozů až v daleké Brazílii anebo Emirátech, takže není divu, že se rád vrací ke své rodině s třemi dětmi.


  Krajané během čtvrtého podniku ADAC GT Masters na Red Bull Ringu

Během pořizování předchozího snímku měl zájem zvěčnit se u vozu s českou vlajkou také jeden z německých kolegů. V článku jej nenajdete na rozdíl od trojice Čechů s jedním ze dvou duchovních otců stáje Ernstem Wöhrem.

Od začátků spolupráce Petra Hadaščoka s Josefem Říhou při přestavbě okruhové škodovky již zůstal rychnovský rodák věrný závodům na okruzích.

První dovednosti potřebné k opravám automobilů získal na učilišti našeho největšího výrobce osobních vozů v Kvasinách. Do svého prvního povolání nastoupil v roce 1979 do autoservisu Lipovka, kde pracoval jako autoklempíř. Zde byl jeho kolegou soutěžní jezdec Ladislav Zelený, který jej ovlivnil v rozhodnutí absolvovat soutěžní školu.

Přestože v roce 1985 úspěšně složil zkoušky, nakonec se místo světa rallye deset let pohyboval v prostředí závodů do vrchu. Před novou příležitostí s MM Racingem působil od roku 2003 v týmu u Stanislava Matějovského.

Začátky vzniku dosud fungující malé skupinky techniků připomíná Josef Říha: „Někdy v únoru roku 2007 přišel ing. Had (jeho přezdívka) s nabídkou vytvoření nového týmu u pana Matzkeho seniora. Za čtrnáct dní jsme odjížděli na testy FIA GT3 do Monzy: Ing. Had, já a Lukáš Karhan. Ještě nemohu zapomenout fotografa Karla Kubeše.“

K působení v tehdy rozvíjejících se zahraničních šampionátech dodává: „Naši sedmnáctiletí piloti (Martin Matzke a Jiří Skula) se v Evropě neztratili, i když to byly hodně kruté začátky. Do druhé sezony jsme postavili v Roudnici nad Labem dvě nová auta a docela to fungovalo. Několik dobrých umístění i vítězství v Oscherslebenu.“

Jak již bylo řečeno slovy Josefa Říhy, spolu se záměrem MM Racingu vstoupit na evropskou scénu gétéček, se třetím členem party stal začátkem roku 2007 Lukáš Karhan.

V pražské Hostivaři vyučený opravář silničních vozidel se po prvních zkušenostech v oboru propracoval do motorsportu v roce 2000. Působením u Křenek Motorsport načerpal zkušenosti s péčí o různé speciály týmu působícího v závodech do vrchu a na okruzích.

Od roku 2003 se stal pracovníkem společnosti Profi Car, která nabízí zajištění servisu závodních automobilů. V roli vedoucího mechanika se staral o pohárovou Octavii týmu AB Auto Brejla.

Spolu se Zdenkem Bartošem z konkurenčního týmu šampionátu pohárových škodovek se mu mělo splnit přání o spolupráci ve vznikající partě techniků u MM Racingu. Jeho kamarád nakonec nabídku na vstup do světa gétéček v roli vedoucího technika nevyužil.

Lukáš Karhan se navíc spolu s působením v MM Racingu (2007 pod patronátem Callaway, 2008 samostatně) a posléze přímo u německého úpravce pustil i do podnikání, jenž se prolíná s jeho nynějším zařazením.

„Rok jsme byli třetí Corvette týmu Callaway, kde nás do tohoto velkého světa zasvětili. Zde působíme dodnes a díky tomu vzniká a funguje Lukamotorsport, kde se staráme cca o 22 vozů Corvette,“ dodává Lukáš Karhan.

Kromě úprav legendární ameriky nabízí s týmem spolupracovníků vylepšení dalších automobilů, mj. Fordu Mustang, vozů Porsche a dalších.

Stejný tým, jiná role

V případě dalších českých techniků se jedná o nedávný vstup do německé série. Ten proběhl spolu s návratem týmu Zakspeed do ADAC GT Masters. Při této příležitosti si vedoucí týmu Peter Zakowski vzpomněl na jednoho ze svých bývalých jezdců – Jarka Janiše.


 

Foto: Martin Ševčík

Připomínka úspěšné spolupráce ve FIA GT Championship v roce 2006. Po prvním místě v kvalifikaci si český jezdec mohl vychutnat i vítězství v závodě, navíc před domácím publikem na Masarykově okruhu. Po další výhře na Hungaroringu a pravidelném bodování ve většině víkendů se s 58 body umístil v kategorii GT1 třetí. K doplnění bilance patří také čtyři nejrychlejší časy v kvalifikaci v desetidílném mistrovství. Olomoucký rodák byl navíc poctěn ziskem ceny pro nejlepšího jezdce této sezony.

Nabídku Jarek přijal a ke svému nynějšímu zařazení dodává: „V letošní sezoně je moje pozice v týmu trochu odlišná, mám (mimo jiné) na starosti data. Musím říct, že je mi pozice data inženýra bližší. Mám na starosti kompletní elektroniku, telemetrii, analýzu dat s jezdci, nastavení vozu a strategii.“


  Krajané během čtvrtého podniku ADAC GT Masters na Red Bull Ringu

Jarek Janiš studuje data jediného vozu německé stáje před nedělním závodem na Red Bull Ringu.

O českém jezdci je možné dohledat jedny z posledních záznamů z roku 2011, kdy závodil ve stáji Gravity-Charouz Racing v několika závodech ME GT3.

Poté pověsil závodní volant na hřebík a začal se věnovat činnosti vedoucího a koordinátora týmu u společnosti Charouz Racing Systems. Ta se v předchozích dvou sezonách úspěšně zabývala přípravou vozů týmu HTP Gravity-Charouz (2012, ME GT3) a posléze týmu HTP Motorsport (2013, FIA GT Series). Další činností bylo účinkování v pohárových závodech vozů Lamborghini Gallardo.

Soustředění a přípravu zaměřenou na podání nejlepšího výkonu za volantem vystřídala odpovědnost za hladký chod týmu: „Vše musí být předem připraveno, objednáno, v průběhu víkendu nemáte kolikrát ani čas se najíst. Navíc, když přijde problém, musíte ho rychle a správně vyřešit. Já se navíc snažím jezdcům pomoci i po závodní stránce, procházím s nimi trať, analyzuji data a strategii spolu s inženýrem,“ vysvětluje Jarek Janiš pracovní náplň předchozích dvou let.

Po víkendu na rakouském okruhu čekala na Jarka radostná událost v podobě přírůstku v rodině. Manželka Lucie přivedla na svět dceru Viktorii, která má již dvou a půlletého brášku Jarka.


  Krajané během čtvrtého podniku ADAC GT Masters na Red Bull Ringu

V tomto případě může Jarek Janiš komunikovat v mateřském jazyce. Zkušenosti nabyté s vozy Mercedes SLS během jejich spolupráce u Charouze dále rozvíjí u Zakspeedu Jan Ajgl.

Střední školu strojní Jan Ajgl úspěšně zakončil maturitou. Následné studium na vysoké škole přerušil z rodinných důvodů. V začátcích jeho kariéry jej mohli potkat zákazníci v roli servisního a garančního technika vozidel značky Ford, později Mercedes-Benz.

Když v roce 2008 opustil pozici technika v zákaznickém centru německého výrobce, měl za sebou již rok zkušeností v roli mechanika vozu Lamborghini Gallardo GT3 společnosti Charouz Racing Systems.

Práci v Charouzově závodním týmu se začal věnovat na plný úvazek, přičemž se staral o plejádu vozů nasazovaných v domácím mistrovství. Od roku 2010 byl hlavním mechanikem, nejprve speciálu DTM Mercedes C nasazovaném v národním šampionátu, poté vozu Mercedes SLS AMG GT3.


  Krajané během čtvrtého podniku ADAC GT Masters na Red Bull Ringu

V samotném závěru přichází čas na slibovanou společnou fotografii všech krajanů před nedělním závodem. Zleva Jan Ajgl, Jarek Janiš (oba Zakspeed), Tomáš Enge (Reiter), jeho přítelkyně Lenka Tesařová a čtveřice techniků z týmu Callaway ve složení Josef Říha, Petr Hadaščok, Lukáš Karhan a Stanislav Frydrych.

Zdroj: Stanislav Frydrych, Petr Hadaščok, Josef Říha, Lukáš Karhan, Jarek Janiš, Jan Ajgl, Callaway Competition, Zakspeed, Martini Garage, Lukamotorsport, SRO, Formule