Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Rozhovor: Nick Chester, technický ředitel Lotusu

Rozhovor: Nick Chester, technický ředitel Lotusu

O ztrátě foukaných difuzorů a nových nosech.

Nakolik náročné bylo adaptovat se na nová pravidla? Například chlazení věnovaly týmy nesmírné množství úsilí, ale často si vyžádalo kompromisy v oblasti aerodynamiky…

S novými pohonnými jednotkami musel přijít jiný přístup k chlazení. Není jednoduché udržet na každé trati všechny teploty na přijatelných hodnotách. Během celé sezóny se zlepšujeme, a chlazení jsme již dvakrát výrazně vylepšili, ale i tak se ještě máme co učit, protože je to něco zcela jiného než chlazení loňských V8.

Vedle vývoje chlazení se samozřejmě pokoušíme zvyšovat i úroveň přítlaku. Při každém novém řešení chladicího systému se nejprve podíváme, co na to řekne difuzor a jaká bude celková úroveň přítlaku. Zkušenosti z předchozích sezón jsou nám nyní k ničemu, protože s foukaným difuzorem to bylo něco docela jiného. Sám se postaral o slušné množství přítlaku.

Jak moc se teda oproti loňsku změnila úroveň přítlaku?

Je nižší, i když ne o moc. Na počátku vývoje letošního vozu jsme zjistili, že jsme v této oblasti masivně ztratili, ale postupně jsme to zlepšovali. Přišlo pár dobrých nápadů a dostali jsme se na úroveň, se kterou můžeme být spokojeni. Přítlaku není v F1 nikdy dost a vývoj neustále pokračuje, ale dokázali jsme se vrátit na rozumnou úroveň. Kdybychom letos ještě používali foukané difuzory, byli bychom na tom stejně jako loni, nebo ještě lépe.

Měla ztráta foukaného difuzoru vplyv na vyvážení vozu?

Ano. Mnoho jezdců se stěžuje na nedostatek trakce, za co částečně může vyšší točivý moment nových motorů a částečně ztráta foukaných difuzorů. Myslím, že stroje jsou nyní hůř ovládatelné. Při výjezdech ze zatáček už zadní část vozu nesedí na dráze jako přilepena.

Jste jediným týmem, který se rozhodl nos monopostu zakončit dvěma kly. Myslíte, že to byla dobrá volba?

S tímhle řešením jsme se pohrávali dlouho a již v květnu minulého roku jsme byli přesvědčeni, že bude mít své výhody. Dlouho jsme ho zkoumali ve větrném tunelu, ale věděli jsme, že to bude risk. Pak následovaly rozhovory s FIA, potřebovali jsme se ujistit, že je takové řešení legální a následně nás ještě čekala dlouhá cesta ke zvládnutí nárazových testů. Vůz jsme už ale vyvíjeli s vědomím, že nasadíme tenhle typ nosu.

Plánujete letos nasadit konzervativnější design nosu, jako přípravu na rok 2015?

Podle čísel z větrného tunelu by to pro nás bylo nevýhodou, protože bychom přišli o část přítlaku. Možná nový nos vyzkoušíme v pátečních trénincích, ale v závodech by negativně ovlivnil naši rychlost.

Jak daleko jsou práce na novém vozu?

Už máme přibližnou představu, ale stále je toho ještě hodně před námi. Nová pohonná jednotka bude asi mít jiné nároky na chlazení, což nás momentálně brzdí. Chladicí systém do značné míry definuje design celého šasi, takže jde o zásadní věc.