Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Jednotný systém rozdělení jezdců do kategorií - rozdíly

Jednotný systém rozdělení jezdců do kategorií - rozdíly

Odlišnosti mezi variantami pro GT3, FIA WEC, BGTS a novým hodnocením.

Včera byl na tomto portálu zveřejněn článek věnovaný nové jednotné kategorizaci jezdců (Zde). Dnes se budeme zabývat rozdíly mezi novým tříděním a staršími variantami hodnocení.

Při uvádění odlišností budou použity zkratky dle sérií, u nichž se jednotlivé verze nacházely. Nejstarší byl věnován tento článek vydaný na tomto portálu v roce 2011 (Zde), pro níž bude použito označení GT3. Již v té době používala ACO (např. u Le Mans Series) nepatrně odlišný systém, z níž vychází upravený seznam požadavků pro World Endurance Championship (označení WEC) ve verzi 2014. Předzvěstí nejnovější kategorizace se stal soupis zveřejněný v pravidlech Blancpain GT Series pro rok 2014 (označení BGTS).

Pro připomenutí požadavků jednotlivých kategorií lze použít odkaz na začátek včerejšího článku, který se nachází v prvním odstavci. Dále budou odkazy přímo na dané kategorie u popisu rozdílů jednotlivých tříd.

Obecné rozdíly

První odlišnosti nalezneme u lhůty, v níž je třeba obrátit se na příslušnou organizaci s požadavkem na zařazení do třídy. Jestliže u verze GT3 a BGTS bylo nutné zaslat požadavek nejpozději osm dní předem, u varianty WEC se jednalo o patnáct dní.

Výrazným ulehčením pro žadatele přinesla nejnovější varianta sjednocení místa, kam se obrátit. Nyní je to jen FIA, byť verze GT3 a WEC požadovaly stejnou organizaci. Nicméně příklad BGTS s vyřízením žádosti u SRO navazoval na trend, který u varianty WEC znamenal u jejího předchůdce (LMS) obrátit se také na pořadatele (ACO) .

Zjednodušení se promítlo také do ceny za zpracování: nynějších 150 euro v porovnání s 200 euro u BGTS a 450 euro u zbývajících variant.

Verze BGTS se stala průkopníkem v použití dodatečných ustanovení společných pro všechny třídy (více Zde). U nového hodnocení došlo oproti sérii SRO ke zjednodušení, když byl vyřazen bod týkající se návratu do závodů po více jak roce z důvodu vážného zranění anebo nemoci. Také byla snížena lhůta při návratu do motorsportu z deseti na pět let.

Bronzová kategorie (Zde)

U této třídy je zajímavá odlišnost mezi verzí pro GT3 a WEC. Varianta požadavků pro vytrvalostní sérii se v tomto případě lišila od jejího předchůdce (LMS), jenž byly naopak shodné s variantou GT3. Zde chyběl nynější druhý bod o snížení hodnocení stříbrných pilotů po překročení věkové hranice 30 let, kteří se výrazněji nedokázali prosadit.

Varianta pro WEC s věkovou hranicí nepočítá a také nepřímo vyřazuje v jiných vydáních uváděné začínající jezdce tj. požadavkem minimálního stupně závodní licence třídy B (dle starších předpisů byla vydána po klasifikaci v pěti závodech v předchozích dvou letech, postačují i výsledky z národních mistrovství.). Naopak zcela ojedinělé je doplnění o zařazení do této třídy na základě posouzení výkonnosti (obvyklé u vyšších tříd).

Plné znění bez jakýchkoliv úprav obsahuje varianta z pravidel BGTS.

Stříbrná kategorie (Zde)

Požadavky nejstarší verze se shodují také s variantou pro WEC: věk jezdce minimálně 60 let, který splňuje podmínky pro platinové hodnocení anebo titul v mezinárodní (případně národní) sérii v posádce s profesionálem – což odpovídá třídě smíšených posádek. Poslední podmínku zmiňuje také BGTS, pojem profesionála zužuje na pilota s platinovou licencí (též u verze GT3).

Dalším rozdílem je u BGTS definice třetího bodu (závody pohárových vozů) v plném znění. U GT3 a WEC bez národních a mezinárodních závodů.

V předpisech pro GT3 a BGTS zapomněli na obligátní závěrečnou definici o stanovení třídy na základě posouzení výkonnosti v závodech.

Zlatá kategorie (Zde)

Prodlužující se seznam požadavků znamená narůstající množství rozdílů. U GT3 a WEC byl první bod doplněn rozmezím věku 55-59 let. BGTS vzhledem k použití novějšího systému hodnocení se bez vymezení věkem obešla, chybí též zmínka o platinové licenci.

Umístění až do 10. místa celkově v nižší formulové sérii používaly pouze nejstarší varianta (GT3) a WEC. V ostatních případech je potřeba skončit nejhůře na 3. příčce.

Zpřísnění nastalo u národních formulí (3. bod): kromě shody BGTS s novou verzí stačilo ve variantě GT3 a WEC umístění do 6. příčky. Tyto varianty ještě umožňují zařazení do zlaté kategorie po umístění na podiu (GT3) anebo do 5. místa (WEC) v začátečnických formulových sériích.

Varianty pro GT3 a WEC (do 3. místa národní i mezinárodní) počítaly v těchto případech s úspěšnými jezdci nejen v pohárových závodech vozů značky Porsche, ale i jiných výrobců. Již u verze BGTS (zde s výjimkou vítězství ve významném národním Porsche Carrera Cupu), stejně jako v nejnovějším vydání, tyto šampionáty uvedeny nejsou.

Náročnější podmínky platí pro jezdce v klasifikaci vrcholné série pohárových vozů německého výrobce v Porsche Supercupu. Původní umístění do 6. místa (GT3 a WEC) bylo nahrazeno omezením na pódium. Novinka převzatá z BGTS se zabývá triumfy v klasifikaci šampionátů sportovních a GT vozů (5. bod).

Verze GT3 a WEC vyčnívají definicí o konkurenceschopném soutěžení ve světovém šampionátu motokár (nebo formulí) s omezením věku do 35 let. Svoji zvláštnost má tentokráte i BGTS. Jedná se o dosažení alespoň tří pole position v MS GT1, FIA GT Series, ADAC GT Masters anebo BES.

Platinová kategorie (Zde)

Jestliže v předchozí verzi zde mohl být jezdec zařazen až do věku 55 let, nově pravidla vylučují držitele tohoto stupně licence již po dosažení 50 let.

Novinkou je splnění nejméně dvou níže uvedených kritérií (u GT3 a WEC stačil pouze jeden).

Zcela beze změn je požadavek týkající se Superlicence anebo továrních jezdců.

K rozšíření a upřesnění došlo u nové verze u vítězů nejslavnějšího vytrvalostního závodu. Ostatní verze počítají pouze s celkovým vítězem, pouze v nové verzi je kromě tradičních celkových vítězů třídy LMP1 zmíněna taktéž profesionální třída v gétéčkách.

Odlišnosti v pozicích platí v pátém bodě věnovaném sériím pod F1. Varianta GT3 a WEC uznává umístění až do 10. příčky, BGTS do šesté. Pouze pět míst je u nejnovější verze, Zde jsou navíc uvedeni držitelé světových titulů pod hlavičkou FIA anebo Grand Am v prototypu.

Jednodušší situace je u následujícího bodu. Původních šest příček (GT3, WEC) nahradily tři nejlepší pozice (také BGTS) u další úrovně formulových mistrovství.

Shodné pouze s verzí BGTS je vítězství ve vrcholné sérii s vozy Porsche, zcela výjimečný pak titul ve FIA WEC anebo ALMS.