Představení šampionátu: Blancpain Endurance Series

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Tento víkend zahajuje vytrvalostní Blancpain Endurance Series již svoji pátou sezonu. Místem úvodního podniku je také letos okruh v italské Monze. Přestože si pořadatel tohoto šampionátu zakládá na pokračování s osvědčenými postupy, připomenutí stávajících informací a seznámení s novinkami naleznete v následujícím přehledu.
Nově jsou v článku se zvýrazněnou zkratkou Blancpain GT Series přidány informace vztahující se k nástavbě tohoto šampionátu.
Odkaz na tento článek bude v průběhu roku součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě se soupisem změn na konci článku. V některých případech mohou být zvýrazněny pro snadnější rozpoznání.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Základní popis série
2.1. Historie šampionátu
2.2. Držitelé titulů
2.3. Nejúspěšnější stáje
2.4. Tituly v BGTS
3. Pořadatelská organizace
4. Kalendář
5.1. Průběh závodního víkendu
5.2. Kategorie účastníků
5.3. Další změny v pravidlech
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
7. Seznam úspěšných jezdců
8.1. Užitečné odkazy
8.2. Doplňující články na Formule.cz
9. Rozsah informování na zdejším portálu
10. Konečné výsledky
11. Souhrn aktualizací
Foto: Tomáš Krejčík
Minimálně tři hodiny trvající klání na slavných evropských okruzích – tak lze stručně charakterizovat úspěšnou mezinárodní sérii vytrvalostních závodů. Po FIA GT Championship převzala BES štafetu při pořádání 24 hodinového závodu ve Spa, korunovačních klenotů závodů GT. Možnosti účastníků navíc rozšiřuje bodováním do nástavbového Blancpain GT Series.
Neutuchající zájem účastníků podporuje důraz na rozšířené vozy kategorie GT3. Pestré pole rozmanitých modelů a konstrukcí této kategorie si pro vyrovnané souboje žádá uplatnění principu výkonnostního srovnání. Propracovaný systém vyvážení výkonů doplňuje použití shodných produktů vybraného dodavatele pneumatik (Pirelli) a paliva (Total).
Prostor pro odlišnosti tří zúčastněných tříd zůstává při sestavení posádek. Na své si přijdou profesionální i amatérští piloti v samostatných kategoriích, které doplňuje třída smíšených posádek.
Přímé přenosy závodů a případně jejich záznamy nabízí pořadatel volně ke sledování na internetu. Dostupná oficiální časomíra pomáhá divákům získat přehled o dění v závodě, jehož délka vytváří prostor pro uplatnění strategických dovedností účastníků.
Když se podařilo pořadatelům z SRO završit přeměnu FIA GT na profesionálněji zamýšlenou sérii krátkých závodů v podobě MS GT1, zvýšila se u stájí s vozy GT2 anebo GT3 poptávka po mezinárodní vytrvalostní sérii s účastí smíšených posádek.
Představy o podobě nové série byly odhaleny během víkendu s vrcholným závodem 24 hodin ve Spa v roce 2010. Tento podnik, který se měl stát součástí připravované série, svým složením naznačoval zájem účastníků.
Převaha stájí s vozy třídy GT3 anebo neochota partnerů z belgického autoklubu (RACB) potvrdit přítomnost vozů GT2 v poli vyústily v jediné zásadnější změny před oficiálním představením série v lednu 2011.
Svoji roli vůdčí kategorie začaly plnit GT3 dále dělené dle jezdeckého obsazení na profesionální a smíšené posádky. Ty byly doplněny skromnější účastí amatérských posádek ve starších vozidlech GT3, pohárových vozů Porsche anebo takřka civilních aut kategorie GT4. V pěti třídách se během pěti víkendů scházely více jak tři desítky účastníků. Závod ve Spa s účastí 62 vozů jakoby předznamenal zájem v následujícím ročníku.
Přestože se v následující sezóně našli zájemci pouze do tří tříd obsazených GT3 (ve Spa byla navíc možná účast pohárových vozů), na roštu se většinou objevilo více jak pět desítek vozidel. V Belgii se závodu zúčastnilo dokonce dosud nepřekonaných 66 aut. Součástí kalendáře bylo již šest podniků včetně 24 hodinového klání.
Zájem účastníků neutuchal ani v roce 2013, kdy během úvodního víkendu vzrostl počet startujících z 53 na 60 vozů. Šampionát měl znovu pouze pět podniků, závěrečný s dvojnásobnou délkou (resp. 1 000 km na Nürburgringu) časem stráveným v závodech vyrovnal předchozí ročník. Počet tříd zůstal zachován, nicméně díky změnám v amatérské kategorii došlo k nárůstu soutěžících na úkor třídy smíšených posádek.
Přestože v loňském roce došlo k poklesu počtu účastníků, i nadále se jednalo o mimořádně úspěšnou a kvalitní sérii. S výjimkou 24 hodin ve Spa se jejich počet pohyboval nad čtyřmi desítkami. Největší zájem byl opět o třídu smíšených sestav, následovali profesionálové a nejméně zaujala amatérská kategorie.
V roce 2014 se tento vytrvalostní šampionát spolu s krátkými závody v BSS stal jednou z částí v nově vytvořeném nástavbovém Blancpain GT Series. SRO se tak částečně podařilo naplnit myšlenky zveřejněné Stéphanem Ratelem ve Spa koncem července 2012. Pod označením Světové série GT se skrývalo bodování účastníků dvou časově odlišných šampionátů. Tuto náhradu za zrušené MS GT1 se v roce 2013 však nepodařilo uskutečnit.
2014
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
PRO | ![]() |
Audi R8 | Belgian Audi Club |
PRO-AM | ![]() |
Ferrari 458 | Villorba Corse |
![]() |
|||
Gentleman Trophy | ![]() |
Ferrari 458 | AF Corse |
![]() |
2013
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
GT3 Pro | ![]() |
Mercedes SLS | HTP Motorsport |
GT3 Pro-Am | ![]() |
Nissan GT-R | GT Academy |
GT3 Gentleman | ![]() |
Ferrari 458 | Sofrev ASP |
![]() |
|||
![]() |
2012
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
GT3 Pro | ![]() |
Audi R8 | Belgian Audi Club |
![]() |
|||
![]() |
|||
GT3 Pro-Am | ![]() |
Ferrari 458 | AF Corse |
![]() |
|||
GT3 Gentleman | ![]() |
Audi R8 | Sainteloc Racing |
![]() |
2011
Třída | Jméno | Vůz | Tým |
GT3 Pro | ![]() |
Audi R8 | Belgian Audi Club |
GT3 Pro-Am | ![]() |
Ferrari 458 | Vita4One |
![]() |
|||
GT3 Gentleman | ![]() |
L. Gallardo | Ruffier Racing |
GT3 CUP | ![]() |
Porsche 997 | De Lorenzi Racing |
GT4 | ![]() |
Nissan 370Z | RJN Motorsport |
![]() |
|||
![]() |
Rok | Třída | Tým | Vůz |
2014 | PRO | ![]() |
Audi R8 |
PRO-AM | ![]() |
Ferrari 458 | |
Gentleman Trophy | ![]() |
Ferrari 458 | |
2013 | GT3 Pro | ![]() |
BMW Z4 |
GT3 Pro-Am | ![]() |
Nissan GT-R | |
GT3 Gentleman | ![]() |
Ferrari 458 | |
2012 | GT3 Pro | ![]() |
Audi R8 |
GT3 Pro-Am | ![]() |
Ferrari 458 | |
GT3 Gentleman | ![]() |
Audi R8 | |
2011 | GT3 Pro | ![]() |
Audi R8 |
GT3 Pro-Am | ![]() |
Ferrari 458 | |
GT3 Gentleman | ![]() |
Lamborghini Gallardo LP520 | |
GT4 | ![]() |
Nissan 370Z |
Jezdci
Rok | Jméno | Vůz | Tým |
2014 | ![]() |
Audi R8 | Belgian Audi Club WRT |
Týmy
Rok | Tým | Vůz |
2014 | ![]() |
Audi R8 LMS |
Organizací této série se zabývá Stéphane Ratel Organisation (SRO). Jejím zakladatelem je Stéphane Ratel, který společnost založil 24. ledna 1995. Francouzský podnikatel tak navázal na předchozí zkušenosti s pohárovými závody s vozy Venturi. V té době se rovněž podílel se svými společníky na pořádání mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series.
Zájem o tuto sérii přilákal pozornost FIA, která se od roku 1997 chystala podílet na jejím chodu. Po rozkolu společníků v BPR se následně ujala organizace nového FIA GT Championship SRO. Z tohoto mezinárodního mistrovství se stal pilíř společnosti francouzského podnikatele, okolo nějž později začal Ratel v Evropě budovat strukturu národních šampionátů s vozy GT. Mnohdy byly závody gétéček doplněny rozmanitou nabídkou vlastních doprovodných sérií.
Mezitím se důležitým milníkem nejen v rozvoji Ratelova impéria od roku 2006 stává nově založená třída vozidel GT3. Původně evropská záležitost se rozšířila do celého světa. Během necelého desetiletí bylo schváleno 37 modelů od 21 výrobců.
Prestiž FIA GT vedla SRO k její přeměně na Světové mistrovství vozů GT1 pořádané od roku 2010. Finanční a později také organizační obtíže vedly k ukončení tohoto projektu po sezoně v roce 2012. Zároveň došlo k urychlení začínajících změn v příliš rozsáhlé nabídce francouzských pořadatelů. S nimi souvisí také změna obchodního modelu vedoucí k častějším prodejům licence na pořádání šampionátu anebo včlenění třídy do stávajícího mistrovství.
Další doplňující informace lze získat v článku věnovaném Stéphane Ratelovi a jeho aktivitám mimo SRO (Zde). Více o dvou desetiletích činnosti a přehledu pořádaných šampionátů naleznete v článku vydaném při letošním jubileu francouzské společnosti (Zde).
Foto: Tomáš Krejčík
Stéphane Ratel
S první verzí kalendáře byla veřejnost seznámena 27. července 2014 během představování plánů blížící se sezony u příležitosti podniku 24 hodin ve Spa. Místa i termíny kopírovaly probíhající sezonu, jediná změna se týkala jiného okruhu pořádajícího 1 000 kilometrů dlouhý závod. Po dvou letech se místo závěrečného podniku na Nürburgringu přesunul na okruh Paul Ricard. Změna má vyjít vstříc zájemcům, kteří byli po vrcholném podniku ve Spa finančně vyčerpáni.
K jediné úpravě došlo během představení kalendáře spřízněné BSS, respektive nástavbové BGTS. Po jejím zveřejnění 3. listopadu v ázerbájdžánském Baku byl posunut třetí podnik na francouzském okruhu o týden dříve.
Aktuální varianta kalendáře je uvedena v následující tabulce. Poslední kolonka je určena na průběžné doplňování výsledků závodu s popisem jeho průběhu.
p.
|
Datum | Stát | Okruh | Popis |
1. | 11. - 12.04.2015 | ![]() |
Monza | Zde |
2. | 23. - 24.05.2015 | ![]() |
Silverstone | Zde |
3. | 19. - 20.06.2015 | ![]() |
1 000 km Paul Ricard | Zde |
4. | 23. - 26.07.2015 | ![]() |
24 hodin ve Spa | Zde |
5. | 19. - 20.09.2015 | ![]() |
Nürburgring | Zde |
Kalendář celého BGTS naleznete Zde.
Přestože je závod v Belgii součástí této série, vzhledem k jeho mimořádné délce se k němu vztahuje řada dodatečných postupů. Zvláštnostem 24 hodinového klání bude věnován samostatný článek před závodem. V kapitole věnované pravidlům jsou popsány postupy v tříhodinovém a 1 000 kilometrů dlouhém závodě.
Závodní víkend s dvoudenním formátem začíná v sobotu dvojicí tréninků, každý z nich trvá 90 minut.
Nedělní dopoledne je vyhrazeno kvalifikaci rozdělené na tři části. V ní má každý pilot posádky 15 minut, během nichž se může pokusit zajet své nejrychlejší kolo. Rošt je následně sestaven na základě nejlepšího času posádky. Dvoučlenné sestavy (pouze PRO-AM Cup a AM Cup) se neúčastní první části.
V neděli odpoledne nastává čas pro tři hodiny (nebo 1 000 kilometrů/6 hodin) trvající závod. Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.
Vozy musí během tříhodinových závodů minimálně dvakrát do boxů, ve Francii čtyřikrát. V nich probíhá povinně výměna jezdců (s výjimkou dvoučlenné posádky), pneumatik a doplnění paliva. Výjimkou francouzského závodu je možnost vynechat výměnu pilota anebo pneumatik.
Délka jednoho úseku (neboli stintu) může trvat maximálně 70 minut, při podniku 1 000 km na Paul Ricardu pouze 65 minut. Minimální součet doby řízení vozidla bronzovým jezdcem je u dvoučlenné posádky stanoven na 110 minut při tříhodinových závodech. Ve Francii může jediný pilot pobýt za volantem maximálně 140 minut, výjimkou jsou pouze dvoučlenné posádky (minimum 220 minut).
Konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Při dvojnásobně dlouhém podniku ve Francii budou rozděleny následující bodové příděly: 33-24-19-15-12-9-6-4-2-1.
Bodové zisky v BGTS jsou přiděleny dle umístění v celkovém hodnocení všech klání BSS a BES (včetně průběžného bodování po 6 a 12 hodinách ve Spa). Použitá bodová škála vychází dle příslušného druhu závodu. V tabulce, kde není brán ohled na zařazení účastníků do tříd, jsou všechny bodové zisky jezdců. U týmů jsou započítány pouze body nejlepšího vozidla.
Zisky jezdců jsou započítány všechny, u týmů pouze body nejlepšího vozidla.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Rozdělení účastníků do tříd probíhá pouze v závislosti na složení posádek.
Ve třídě PRO Cup se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků.
Další třída PRO-AM Cup je určena smíšeným posádkám. Nejsilnější povolené kombinace jezdců představují sestavu platinového a dvou bronzových jezdců nebo dvou stříbrných s jedním bronzovým.
Pro amatérské jezdce je určena AM Cup, kdy je možné sestavit posádku pouze z držitelů bronzové licence.
Systém kategorizace jezdců platný od letošní sezony je blíže popsán Zde. SRO si vyhrazuje právo na možnou změnu zařazení pilota (především u amatérů) dle požadavků GT závodů. V tomto případě je ke kategorii u sledovaného jezdce doplněna hvězdička.
V této nově přidané kapitole budete seznámeni s výše neuvedenými důležitými změnami v pravidlech. Pořadatelé představili v předpisech řadu novinek, jenž si kladou za cíl zvýšit bezpečnost. Další se snaží zajistit vyrovnanější a čistší soupeření.
Noví účastníci v BGTS, kteří byli během kategorizace dle výkonnosti zařazeni mezi bronzové nebo stříbrné, musí podstoupit počítačový test. Zkouška pojmenovaná po mistru ME GT3 z roku 2006 Seanu Edwardovi, jenž tragicky zahynul při výcviku nezkušeného řidiče, je zaměřena na ověření znalostí pravidel.
Paletu opatření v případě komplikací a nehod (žluté vlajky, bezpečnostní vůz) nově rozšiřuje režim plné žluté. Pokud doplní vlající žluté vlajky tabule FCY, jsou účastníci povinni zpomalit na nejvýše 80 km/h a pokračovat bez předjíždění. Následně je stanoven limit pro objetí okruhu, při jeho překročení následuje penalizace.
Pokud k nějaké kolizi anebo nehodě dojde, z černých skříněk (Accident Data Recorder) instalovaných u větší části soutěžících bude možné získat do budoucna užitečné údaje. Zařízení je povinné pro stálé účastníky anebo zájemce o účast alespoň ve třech podnicích BGTS.
V loňském roce představený proměnlivý systém vyvážení výkonnosti se letos dostal také do pravidel. Jsou zde blíže popsány následující tři druhy okruhů s odlišným zaměřením: A - rychlost (s nízkým přítlakem, rychlé okruhy), B - přítlak (s vysokou úrovní, na středně rychlé okruhy) a C - trakce (střední přítlak, pomalé okruhy).
Pořadatelé naopak vychází soutěžícím vstříc povolením zasílání telemetrických dat z vozu do boxů během jízdy.
Vytrvalostní série, respektive její podnik 24 hodin ve Spa v minulosti sloužil jako ostrý test pro neschválené připravované vozy. Nyní pořadatelé podmiňují účast těchto vozidel v Belgii předchozí účastí ve dvou podnicích.
Foto: Tomáš Krejčík
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
Tato kapitola je rozdělena na účastníky dle jejich zařazení do kategorií.
Následné další řazení je podle pořadí v abecedě u názvu výrobce. U jednotlivých modelů se nachází odkazy na bližší informace. Případná doplňující poznámka v závorce u typu vozu rozlišuje následující druhy dle podrobnosti informací.
Je-li v závorce samotný odkaz, jedná se stručný popis technických údajů anebo informace v době představení vozu.
Podrobnější informace pod označením Souboj výrobců poskytne odkaz na článek zveřejněný před sezonou MS GT1 v roce 2012. I přes mezisezónní úpravy některých modelů v minulosti se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou pilířem této série.
Novější variantu obsáhlejšího popisu pouze závodní verze s uvedením roku vydání představuje označení Vládci asfaltu. Prozatím jediným zástupcem je pouze článek o Nissanu GT-R, jehož součástí je také odkaz k bližšímu popisu civilní verze.
Vzhledem k blížící se obměně vozového parku a prolínání starších a novějších modelů bude u označení vozidla uvedena dvoudílná zkratka vytvářející jedinečné označení. S těmito kódy se budete setkávat také v průběhu sezony, seznam bude na konci článku, v nichž bude použit.
Velké písmeno představuje jméno výrobce (i u víceslovných, např. Aston Martin), výjimkou budou úzce provázaní výrobci a úpravci (např. Mercedes-AMG). Malými písmeny (případně číslicemi) bude uvedeno typové označení, jenž může následovat velké písmeno u variací modelů (např. Gallardo Extenso, též R-EX).
Má-li tým svoji prezentaci na internetu, je v závorce uveden odkaz. Přednostně jsou uvedeny webové stránky, v některých případech se informace nachází pouze na sociální síti (označení FB, G+). Pokud je součástí odkazu poznámka servis, zobrazí se stránka týmu zajišťujícího provoz pro tyto zákazníky.
Startovní listinu účastníků úvodního podniku v Monze naleznete Zde.
PRO Cup
Aston Martin Vantage GT3 Avan (Zde)
![]() |
Audi R8 LMS ultra Ar8u (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Audi R8 LMS (2. generace) Ar82 (Zde)
![]() |
![]() |
Bentley Continental GT3 Bcon (Zde)
![]() |
![]() |
BMW Z4 GT3 Bz4 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (Zde)
![]() |
McLaren 650S GT3 M650 (Zde)
![]() |
![]() |
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 Msls (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
Nissan GT-R Nismo GT3 Ngtr (Vládci asfaltu 2014: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
Foto: Tomáš Krejčík
Bentley Continental GT3 (M-Sport)
PRO-AM Cup
Aston Martin Vantage GT3 (Zde)
![]() |
![]() |
Audi R8 LMS ultra Ar8u (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
BMW Z4 GT3 Bz4 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Emil Frey G3 Jaguar Jef (Zde)
![]() |
McLaren 650S GT3 M650 (Zde)
![]() |
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 Msls (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
Nissan GT-R Nismo GT3 Ngtr (Vládci asfaltu 2014: Zde)
![]() |
Foto: Tomáš Krejčík
Nissan GT-R Nismo GT3 (GT Academy Team RJN)
AM Cup
Audi R8 LMS ultra Ar8u (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
BMW Z4 GT3 Bz4 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 Msls (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
Porsche 911 GT3 R P997 (Souboj výrobců: Zde)
![]() |
![]() |
Foto: Tomáš Krejčík
Ferrari 458 GT3 (AF Corse)
Údaj v závorce je startovním číslem vozidla, v němž je jezdec uveden ve startovní listině před úvodním podnikem.
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
![]() |
mistr BSS 2014 (Silver Cup) |
![]() |
mistr LMS 2013 (třída GTC) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2001 (třída GT) | |
![]() |
mistr BES 2013 (Gentlemen) |
![]() |
mistr LMS 2008, 2007 (třída GT2) |
![]() |
mistr BES 2013 (Gentlemen) |
![]() |
mistr GT Open 2009 (třída GTS) |
![]() |
mistr BES 2013 (třída GT3 Pro) |
mistr ME GT3 2012 | |
![]() |
mistr BES 2011 (třída GT4) |
![]() |
mistr GT Open 2006 a 2008 (třída GTS) |
![]() |
mistr LMS 2012 (třída GTE Pro) |
![]() |
mistr FIA GT 2005 (třída GT1) |
mistr LMS 2006 a 2010 (třída GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2010 (GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (GTE-AM) | |
![]() |
mistr ALMS 2013 a 2012 (LMP1) |
![]() |
mistr LMS 2013 (třída GTE) |
![]() |
mistr BES 2012 (kategorie GT3 Pro) |
mistr ME GT3 2009 | |
mistr ADAC GT 2007 | |
![]() |
mistr GT Open 2010 (kategorie Super GT) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2009 (GT2) | |
![]() |
mistr BES 2012 (kategorie GT3 Pro) |
mistr ME GT3 2009 | |
![]() |
mistr LMS 2011 (kategorie LMP2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (LMP2) | |
![]() |
mistr FIA GT Series 2013 (GT3 Pro) |
mistr BES 2012 (kategorie GT3 Pro) | |
mistr LMS 2007 (kategorie GT1) | |
mistr FIA GT 2002 a 2003 (N-GT) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (GT1 i celk.) | |
![]() |
mistr GT Open 2006 (třída GTS) |
![]() |
mistr WEC (LMP2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2013 (LMP2) | |
![]() |
mistr LMS 2012 (GTE Am) |
![]() |
mistr FIA GT 1997 (GT1 i celkově) |
![]() |
mistr ALMS 2011 (LMP1 i celkově) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (LGTP i celk.) | |
![]() |
mistr ADAC GT 2014 |
![]() |
mistr ME GT3 2007 |
![]() |
mistr BGTS 2014 |
mistr BES 2014 (Pro) | |
mistr FIA GT 2013 Series (GT3 Pro) | |
![]() |
vítěz 24 hodin Le Mans 2013 (GTE Am) |
Foto: Tomáš Krejčík
Guy Smith
Blancpain Endurance Series – přímý oficiální komunikační kanál
Web (Zde): odkaz k informacím o vytrvalostní sérii. Naleznete zde zprávy z dění v sérii, informace o týmech, jezdcích, vozidlech anebo závodech. V pravé části úvodní stránky se nachází odkazy ke sledování přenosů závodů, časomíry a dalších informací k nejbližšímu podniku. Po zvolení sledování přenosů jsou na začátku zobrazeny reklamy, většinou s možností jejich ukončení. Během přenosu vysílány nejsou.
Sestřih sezóny 2014 (Zde), délka 4:34 – akčně pojatý krátký sestřih z loňských závodů.
Blancpain GT Series – oficiální komunikační kanály
Web (Zde): stránky obsahující souhrn informací nejen z vytrvalostní BES, ale též ze spřízněné série krátkých závodů.
Twitter (Zde): na obsahu mikroblogu pořadatelé zapracovali, takže se již neomezuje pouze na upozornění na články vydané na souhrnném webu.
Facebook (Zde): profil pro fanoušky na nejrozšířenější sociální síti.
You Tube (Zde): úložiště nahrávek od roku 2012. Uložené záznamy jsou zde v celé délce s výjimkou 24 hodin ze Spa. Zkrácené sestřihy mají délku okolo padesáti minut.
Oficiální aplikace (Android Zde/iOS Zde)
Přístup k novinkám (včetně sdílení se sociálními sítěmi), veškerým informacím anebo fotografiím zveřejněných na portálu pořadatele. Kromě časomíry je možné sledovat také přenosy závodů, zde je upozornění s dostupností v závislosti na lokalitě.
Časomíra (Zde)
Přímý odkaz na časomíru závodů GT.
Eurosport (Zde)
Česká mutace evropského sportovního kanálu, kde nyní naleznete přímé přenosy hlavních závodů a sestřihy uskutečněných podniků. Odkaz vede na televizní program.
Wikipedia (Zde)
Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek.
Formule (Zde)
Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům.
8.2. Doplňující články na Formule.cz
Grand magazín (poslední vydání Zde)
Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových Blancpain Sprint Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství.
Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky.
Průvodce světem GT (Zde)
Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu využití.
Blancpain Endurance Series 2014 (Zde)
Souhrn informací o vytrvalostní sérii, který je věnován minulému ročníku.
Foto: Tomáš Krejčík
9. Rozsah informování na zdejším portálu
Většina zpráv týkajících se dění v sérii (včetně připomenutí nejbližšího závodu) bude součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín. Výsledky závodů budou vydány v samostatném článku ve den konání závodu anebo následující den.
Doplňkem budou aktuality v Barometru, který se nachází na hlavní stránce vpravo.
V případě účasti významnějších českých anebo slovenských zástupců mohou být zveřejňovány jejich tiskové zprávy.
Zvláštní pozornost bude věnována podniku 24 hodin ve Spa. Kromě souhrnného článku s představením závodu budou součástí zpravodajského servisu články s výsledky a popisy závodu.
Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce v PRO Cup a PRO-AM Cup. Z třídy AM Cup je uvedeno pouze pořadí na stupních vítězů. Čeští a slovenští zástupci jsou zmíněni všichni bez ohledu na pořadí. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde (PRO) a Zde (PRO-AM). Týmy jsou uvedeny všechny.
Hodnocení jezdců PRO Cup
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | ![]() |
GT Academy | 62 |
1. | ![]() |
GT Academy | 62 |
1. | ![]() |
GT Academy | 62 |
2. | ![]() |
M-Sport | 59 |
2. | ![]() |
M-Sport | 59 |
2. | ![]() |
M-Sport | 59 |
3. | ![]() |
Belgian Audi Club | 56 |
3. | ![]() |
Belgian Audi Club | 56 |
4. | ![]() |
Von Ryan | 54 |
4. | ![]() |
Von Ryan | 54 |
4. | ![]() |
Von Ryan | 54 |
5. | ![]() |
Marc VDS | 49 |
5. | ![]() |
Marc VDS | 49 |
6. | ![]() |
Belgian Audi Club | 48 |
6. | ![]() |
Belgian Audi Club | 48 |
6. | ![]() |
Belgian Audi Club | 48 |
6. | ![]() |
ROWE Racing | 48 |
6. | ![]() |
ROWE Racing | 48 |
7. | ![]() |
ROWE Racing | 42 |
8. | ![]() |
Belgian Audi Club | 41 |
9. | ![]() |
Marc VDS | 33 |
10. | ![]() |
M-Sport | 31 |
10. | ![]() |
M-Sport | 31 |
10. | ![]() |
M-Sport | 31 |
15. | ![]() |
ISR Racing | 18 |
Filip Salaquarda se zúčastnil celé sezony, body získal za 4. místo v Silverstone a 7. místo (9. celkově) v podniku 1 000 km na Paul Ricardu.
Hodnocení týmů PRO Cup
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | ![]() |
Audi R8 LMS | 79 |
2. | ![]() |
Bentley Continental | 76 |
3. | ![]() |
Nissan GT-R | 68 |
4. | ![]() |
McLaren 650S | 66 |
5. | ![]() |
BMW Z4 | 58 |
6. | ![]() |
Lamborghini Huracán | 58 |
7. | ![]() |
Mercedes SLS | 55 |
8. | ![]() |
Audi R8 LMS | 29 |
9. | ![]() |
Audi R8 LMS | 23 |
10. | ![]() |
Nissan GT-R | 18 |
10. | ![]() |
Audi R8 LMS | 18 |
11. | ![]() |
Mercedes SLS | 16 |
12. | ![]() |
BMW Z4 | 14 |
12. | ![]() |
Bentley Continental | 14 |
13. | ![]() |
Ferrari 458 | 9 |
14. | ![]() |
Ferrari 458 | 8 |
15. | ![]() |
BMW Z4 | 7 |
16. | ![]() |
Nissan GT-R | 6 |
17. | ![]() |
Aston Martin Vantage | 4 |
18. | ![]() |
Mercedes SLS | 1 |
Zatímco loni se ISR s vybojovaným bodem v 24 hodin ve Spa ani nedostal do hodnocení, letos získal další body navíc díky příležitostným účastníkům (případně při umístění druhého vozu jedné stáje) umístěným před českým týmem. Celkově pražská stáj sbírala body ve všech podnicích s výjimkou nevydařené belgické 24 hodinovky.
Hodnocení jezdců PRO-AM Cup
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | ![]() |
AF Corse | 88 |
1. | ![]() |
AF Corse | 88 |
2. | ![]() |
Kessel Racing | 63 |
2. | ![]() |
Kessel Racing | 63 |
2. | ![]() |
Kessel Racing | 63 |
3. | ![]() |
AF Corse | 58 |
4. | ![]() |
Leonard | 53 |
4. | ![]() |
Leonard | 53 |
5. | ![]() |
GT Russian | 47 |
5. | ![]() |
GT Russian | 47 |
6. | ![]() |
AF Corse | 46 |
6. | ![]() |
AF Corse | 46 |
6. | ![]() |
AF Corse | 46 |
6. | ![]() |
AF Corse | 46 |
7. | ![]() |
Emil Frey | 45 |
7. | ![]() |
Emil Frey | 45 |
7. | ![]() |
Emil Frey | 45 |
8. | ![]() |
GT Russian | 43 |
9. | ![]() |
AF Corse | 39 |
10. | ![]() |
Leonard | 38 |
Hodnocení týmů PRO-AM Cup
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | ![]() |
Ferrari 458 | 116 |
2. | ![]() |
Ferrari 458 | 63 |
3. | ![]() |
Mercedes SLS | 62 |
4. | ![]() |
Aston Martin Vantage | 61 |
5. | ![]() |
Jaguar XKR | 51 |
6. | ![]() |
Ferrari 458 | 35 |
7. | ![]() |
Mercedes SLS | 32 |
7. | ![]() |
BMW Z4 | 32 |
8. | ![]() |
Nissan GT-R | 29 |
9. | ![]() |
BMW Z4 | 26 |
10. | ![]() |
Ferrari 458 | 24 |
11. | ![]() |
BMW Z4 | 21 |
12. | ![]() |
Ferrari 458 | 19 |
13. | ![]() |
Ferrari 458 | 10 |
14. | ![]() |
Audi R8 LMS | 8 |
14. | ![]() |
Ferrari 458 | 8 |
14. | ![]() |
Aston Martin Vantage | 8 |
15. | ![]() |
BMW Z4 | 7 |
16. | ![]() |
Audi R8 LMS | 6 |
17. | ![]() |
Bentley Continental | 5 |
18. | ![]() |
Ferrari 458 | 2 |
19. | ![]() |
Mercedes SLS | 1 |
- | ![]() |
BMW Z4 | 0 |
Hodnocení jezdců AM Cup
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | ![]() |
Parker Racing | 81 |
1. | ![]() |
Parker Racing | 81 |
2. | ![]() |
Attempto | 80 |
2. | ![]() |
Attempto | 80 |
2. | ![]() |
Attempto | 80 |
3. | ![]() |
Kessel Racing | 67 |
3. | ![]() |
Kessel Racing | 67 |
3. | ![]() |
Kessel Racing | 67 |
Hodnocení týmů AM Cup
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | ![]() |
Ferrari 458 | 83 |
2. | ![]() |
Audi R8 LMS | 81 |
3. | ![]() |
Porsche 997 | 80 |
4. | ![]() |
Ferrari 458 | 67 |
5. | ![]() |
Ferrari 458 | 66 |
6. | ![]() |
BMW Z4 | 62 |
7. | ![]() |
Ferrari 458 | 45 |
8. | ![]() |
Ferrari 458 | 41 |
9. | ![]() |
Porsche 997 | 25 |
10. | ![]() |
BMW Z4 | 24 |
11. | ![]() |
Mercedes SLS | 20 |
12. | ![]() |
BMW Z4 | 12 |
13. | ![]() |
Audi R8 LMS | 7 |
- | ![]() |
Ferrari 458 | 0 |
Hodnocení v Blancpain GT Series
Závěrečné hodnocení seriálu BGTS v klasifikaci jezdců i týmů naleznete Zde.
6. května: přidání odkazu na oficiální aplikaci
30. září: doplnění konečných výsledků
13. října: doplnění odkazu na konečné výsledky BGTS