Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Šéfové F1 vymysleli nový kvalifikační formát

Šéfové F1 vymysleli nový kvalifikační formát

Dvě kola pro každého jezdce v každé části kvalifikace?

Jakkoliv nepravděpodobně to zní, nejmocnější lidé padoku F1 se opět nedohodli na zrušení současného kritizovaného kvalifikačního formátu a návratu k loňským pravidlům.

Ještě před včerejším závodem se setkali šéfové týmů s prezidentem Mezinárodní automobilové federace Jeanem Todtem, zástupcem majitelů komerčních práv Berniem Ecclestonem a Paulem Hemberym, sportovním ředitelem Pirelli. Všichni se shodli v názoru, že současný formát zdaleka nefunguje podle představ, ale nedohodli se na řešení.

Po hodině a půl se tak rozešli s tím, že se setkají tento týden ve čtvrtek. Do té doby každý z nich posoudí tři návrhy na úpravu kvalifikačního formátu. Proti návratu ke starým pravidlům mají být Jean Todt i Bernie Ecclestone a bez jejich podpory se pravidla nezmění.

Claire Williams řekla, že o správnosti návratu k loňskému formátu už pochybují i týmy. Když se začala dělat změna, je třeba ji dotáhnout dokonce a návrat k loňskému formátu by byl návratem k předvídatelné a málo vzrušující kvalifikaci. Ze slov Christiana Hornera se ale dá vyčíst, že Ecclestone a Todt návrat k původním pravidlům prostě zablokovali.

Sportovní šéf Pirelli následně prozradil, že mezi návrhy není zvýšení počtu pneumatik vyhrazených pro kvalifikaci a podle Maurizia Arrivabeneho byl zavržen i návrh na hybridní systém kombinující novou Q1 a Q2 s loňským formátem pro Q3.

Největší podporu údajně má zcela nový formát, ve kterém každý jezdec absolvuje v první části kvalifikace (alespoň) 2 kola a jejich časy se sčítají. Na základě toho nejrychlejší jezdci postoupí do Q2 a Q3, které budou probíhat stejně, pouze s menším počtem vozů na trati.

Detaily zatím nebyly dohodnuty, ale jezdci by mezi měřenými koly nejspíš mohli zajet na výměnu pneumatik. Jezdci v pomalejších vozech by tak mohli absolvovat každé kolo na nové sadě pneumatik, zatímco jezdci v rychlejších strojích by byli motivováni riskovat, první a druhé kolo v Q1 zajet na jedné sadě pneumatik a druhou sadu ušetřit pro boj v Q2 nebo Q3.