Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grosjean by chtěl závodit i za čárou

Grosjean by chtěl závodit i za čárou

Kašlat na nějaké hranice tratí.

Po Velké ceně Německa se stále častěji objevuje názor, že dohlížet na respektování bílé čáry ohraničující vnější stranu trati a rozdávat za její překročení penalizace, je spíše na škodu než k užitku. Je docela pravděpodobné, že jezdcům bude, alespoň v místech, kde to nebude nebezpečné, umožněno hledat nejideálnější stopu bez ohledu na bílou čáru nebo obrubníky. Šéf Mercedesu v tom vidí využití pro "nudné" asfaltové výjezdové zóny.

"Asfaltové výjezdové zóny jsou beztak nudné. Jezdci mohou vyjet ven a prostě se vrátit zpět," řekl Toto Wolff. "Pokud bych si na obrazovce přečetl, že tento vůz opustil trať (proto dostal penalizaci), pomyslel bych si, že měl být ve zdi nebo ve štěrkovém kačírku. Pokud je tam asfalt, nechme je hledat nejrychlejší stopu. Jaký je v tom rozdíl?

Máme milion kilometrů výjezdových zón. Je to méně a méně zajímavé, přitom se divíme klesající návštěvnosti. V místě, kde je to skutečně nebezpečné, protože je to blízko bariéře, nebo by jezdec při návratu ohrožoval jiného jezdce, tak dobře, přistupme k této jedné zatáčce jinak, ale jinde ať prostě jezdí. Nechme je jezdit, bude na to nádherný pohled."

Stejný názor má Romain Grosjean, který nedávno sledoval závod série Sprint Cup, vlajkové lodi NASCAR, v Sonomě. Při jedné z mála příležitostí jezdit na ne-oválu si jezdci nedělali ani nejmenší starosti s nějakými čárami.

"Líbí se mi volnost, svoboda jet široce a přejezdy přes obrubníky vypadají výborně," řekl jezdec Haasu. "Viděl jsem závod NASCAR v Sonomě a hranice trati… Ani nevím, k čemu tam tu bílou čáru malujou, ale vypadalo to úžasně a všichni to dělali stejně. Nakonec to může být riskantnější, protože jezdíte křížem přes obrubník, který není tak hladký jako asfalt, takže já bych nás nechal jezdit i za čárou."

Formule 1 v posledních dvou závodech testovala novinku, elektronický senzor, který závodním stevardům neomylně hlásil každé překročení stanovené hranice. Wolffovi se toto řešení nelíbilo.

"Když začneme hlídat bílou čáru a jezdci, který byl dva centimetry za čarou, vymažeme jeho (kvalifikační) čas, nikdo to nepochopí. Tohle nejsou skoky do dálky, kde si dva centimetry zaslouží penalizaci. Tohle je trať dlouhá šest kilometrů a dva centimetry nic nezmění. Proto chceme, aby bylo jezdcům prostě dovoleno závodit."

Šéf Red Bullu bude trvat na tom, aby se zavedlo jednoduché a srozumitelné pravidlo bez výjimek.

"Nemohou (FIA) určovat různá pravidla pro zatáčky jednoho okruhu," upozorňuje Christian Horner. "Frustruje mě, že nemáme něco jednoduchého. Máme bílou čáru lemující celou délku okruhu a nabízí se velmi jednoduché pravidlo. Kdo bude všemi čtyřmi koly za čarou, ten je mimo trať. V jiných sportech to tak funguje pro přešlapy i pro míče. Je tu i alternativa, jezdci mohou jezdit, kudy se jim zachce. Ale nemůžeme mít jedno pravidlo pro první a jiné pro sedmnáctou zatáčku. To není dost jasné pro náš tým v padoku, natož pro fanouška."