Novinky

  • 12.01.2022 Good Za tým Charouz bude ve F2 jezdit Cem Bölükbaşı

  • 05.01.2022 Neutral Otmar Szafnauer, dosavadní šéf týmu, opouští stáj Aston Martin

  • 28.12.2021 Good Ferrari podle Binotta nebude určovat týmovou jedničku.

Facebook Instagram

Po pěti letech nás zase čeká bitva gigantů

Po pěti letech nás zase čeká bitva gigantů

Pavel Turek pro FORMULE.cz

Letošní sezona pro mě začala už v lednu, a to na svatbě Miky Häkkinena s Češkou Markétou Kromatovou ve finském Rovaniemi. Přítomen byl i Valtteri Bottas, a právě v tento den mu Mercedes potvrdil, že se pro nadcházející ročník stane jeho pilotem namísto Nika Rosberga – mistra světa F1 2016, který prakticky hned po zisku titulu ukončil kariéru. Veřejně pak bylo partnerství mezi Bottasem a Mercedesem oznámeno o několik dní později.

Jinak se úvod sezony nesl v podobném duchu jako konec té loňské. Hlavním tématem byla snaha konkurentů o dostižení Mercedesu. Největší naděje se dávaly Red Bullu, který v ročníku 2016 díky efektivnímu vývoji svého vozu postupně přeskočil Ferrari a po Mercedesu byl druhým nejlepším týmem. Rakousko-britské stáji navíc s návrhem vozu opět výrazněji pomohl její technický guru Adrian Newey, který vždy při změně pravidel dokázal využít skulinek pro zisk výkonu navíc.

V předsezonních testech se jako nejrychlejší jevilo Ferrari. Každý, kdo sleduje formuli 1, však ví, že výsledné časy nemusejí znamenat prakticky nic – nikdo neví, kdo jezdí s jakým množstvím paliva, co testují jednotliví piloti... Navíc vloni panovala po zimních testech obdobná situace, ale Mercedes si posléze dojel pro titul mistra světa. Odborníci i fanoušci tak přistupovali k prvnímu závodu s jakousi opatrností: favoritem byly opět stříbrné šípy. Diskuze se ale netočily jen okolo formy jednotlivých týmů. Žhavým tématem byly dohady o tom, jak nová pravidla, která navýšila mechanický, ale i aerodynamický přítlak vozů, změní závodění. Nakonec se ukázalo, že blíže pravdě byli spíše skeptici. Ti se obávali, že při jízdě za jiným vozem bude docházet k větší ztrátě potřebného přítlaku a výsledkem bude náročnější předjíždění.

Právě tento jev také přispěl k vítězství Sebastiana Vettela během úvodního podniku sezony, jímž už tradičně byla Velká cena Austrálie. Pilot Ferrari setrval na dráze o několik kol déle než Lewis Hamilton, který se po svém pitstopu zasekl za Maxem Verstappenem, jehož i přes větší rychlost nedokázal předjet. O vítězství Ferrari se tak hovořilo spíše jako o šťastném a na přímé porovnání sil si diváci museli počkat. To ale dlouho nepřicházelo. Vinu na tom nesly nejrůznější okolnosti, například výjezdy safety caru, zdržení za jinými vozy a podobně. Nicméně objevily se první náznaky – jednou zvítězilo Ferrari, podruhé Mercedes. Postupem času tak začalo být jasné, že oba týmy si jsou výkonnostně velice blízko a rozhodovat bude vždy profil konkrétního okruhu. Naopak oproti očekávání Red Bull za oběma rivaly výrazně zaostával.

Dalším týmem, kterému se vůbec nedařilo, byl McLaren. Dodavatel pohonných jednotek pro něj, kterým je japonská Honda, se po dvou letech neúspěchů s minimalistickým konceptem size-zero rozhodl přistoupit ke stavbě agregátu se zcela odlišnou filozofií. To ovšem místo zlepšení přineslo pouze extrémní poruchovost, nízký výkon a tím pádem i mizerné výsledky. Není divu, že pilot McLarenu Fernando Alonso označil jako nejlepší moment první poloviny sezony svůj start ve slavném závodě Indianapolis 500.

Právě jezdecká otázka byla hlavně u předních týmů hodně ožehavou. Zatímco Lewis Hamilton a Valtteri Bottas u Mercedesu podávali vyrovnané výkony a oběma se podařilo vyhrát, Ferrari táhl zejména Sebastian Vettel – populární Kimi Räikkönen až na výjimky zaostával. Došlo i na kontroverzní momenty, když Sebastian Vettel v Baku údajně úmyslně vrazil do Lewise Hamiltona, za což se později musel veřejně omluvit. Důležitější ale je, že právě tito dva piloti šli do letní pauzy pouze se čtrnáctibodovým rozdílem ve prospěch Němce. Navíc ani třetí Bottas neztrácel příliš.

Trio závodníků s šancí na titul mistra světa, mezi něž se občas připlete Kimi Räikkönen či tým Red Bull, to slibuje zajímavou podívanou do zbytku sezony. Čeká nás tak zřejmě velká bitva o titul mezi dvěma giganty – tedy něco, co bylo k vidění naposledy v roce 2012 mezi Red Bullem a Ferrari.

Pavel Turek, expert na F1 a ambasador paliva OMV MaxxMotion