Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Max Mosley vidí budoucnost ve snižování přítlaku

Max Mosley vidí budoucnost ve snižování přítlaku

Dočkáme se velkých pneumatik bez drážek a malých křídel?

Max Mosley podporuje myšlenku masivní redukce přítlačné síly a návrat k pneumatikám bez drážek. Smyslem této iniciativy je vrátit do formule 1 předjíždění a dramaticky snížit náklady. I menší týmy by tak byly schopné konkurovat velkým značkám.
 
"Existuje mnoho důvodů pro velké omezení přítlaku,” uvedl Mosley.
 
Myslím si, že to dnes již ví všichni. Pokud by například pneumatiky generovaly větší přilnavost, pak by bylo možné výrazně omezit přítlak. To by přineslo mnohem více předjíždění.
 
Dosavadní změny nemají na předjíždění žádný vliv. Pokud bychom se vydali cestou snižování přítlaku a zkombinovali to s velkými hladkými pneumatikami, pak by se ale předjíždět začalo.
 
Změny v oblasti aerodynamiky a pneumatik jsou však pouze částí opatření navrhovaných Maxem Moslemem. Výčet návrhů je uveden v dopise, který Max poslal tento týden týmům. Po setkání s šéfy týmů v Heathrow se objevily ještě další návrhy.
 
Mosley navrhuje následující opatření:
  • standardní brzdy
  • žádné náhradní auto
  • stejná poháněcí soustava (od spojky po hnací kola)
  • omezení povolených materiálů
  • standardní ECU (elektronická řídící jednotka)
  • neměnnost konstrukce vozu (povoleny dvě změny za sezónu)
  • zhuštěný kalendář (americké a asijské závody by bezprostředně navazovaly)
  • možnost prodávat komponenty jiným týmům
Pokud by všechny týmy se změnami souhlasily, pak by změny mohly vstoupit v platnost od roku 2006. Schůzky se však zúčastnilo pouze Ferrari... V opačném případě nedojde je změně dříve než po vypršení stávající Concordské dohody, tedy po sezóně 2007.
 
"Prošli jsme všechny body, které byly uvedeny na rozeslaném seznamu a v mnoha bodech jsme dospěli k dohodě,“ uvedl Mosley.
 
Věříme, že některé změny vstoupí v platnost ještě před rokem 2008. Týmy se na tom však musí shodnout.
 
Jednoznačně jsme se shodli na standardní ECU. Je třeba vytvořit pracovní skupinu, která se tím bude zabývat. Dohodli jsme se i na brzdách, které by mohly být představeny již v roce 2006. Rovněž umístění těžiště by mohlo být identické. Vše bude muset ještě posoudit pracovní skupina.
 
Význam standardní ECU spočívá v tom, že by tak FIA získala mnohem větší kontrolu nad elektronickými komponentami umístěnými ve voze. Mohlo by tak dojít k vynucenému omezení technologií jako je kontrola prokluzu. Původně se přitom očekávalo, že se standardizaci ECU budou zejména větší týmy bránit, protože to může výrazně omezit jejich svobodu při vývoji nových technologií.