Novinky

  • 16.10.2018 Neutral Za Toro Rosso nastupí do 1. tréninku v Austinu Sean Gelael

  • 16.10.2018 Good Charles Leclerc dnes slaví své 21. narozeniny

  • 16.10.2018 Neutral Pascal Wehrlein se stal posilou týmu Mahindra ve formuli E

Facebook Instagram

Když byl Schumacher vládcem pouště

Když byl Schumacher vládcem pouště

Premiérová VC Bahrajnu 2004

Počátkem dubna 2004 zavítala formule 1 poprvé v historii na Střední Východ. Jelo v poušti na okruhu postaveném za 16 měsíců v království písku. S neznámými parametry tratě si nejlépe poradil tým Ferrari, jehož vozy podávaly nejstabilnější výkony.

Protože se jezdci trať teprve učili, viděli jsme během tréninků časté výlety do písku, z nichž měli motoráři velké obavy. Během závodu však k takovým situacím docházelo jen výjimečně. Rozhodující momenty v sobotní kvalifikaci znovu nezvládli Alonso a Button, ale ani Montoya a R. Schumacher. Naopak M. Schumacher zajel rychlejší kolo než v obou dopoledních trénincích! To se kromě něho povedlo jen Fisichellovi a Massovi, tedy ve všech případech jezdcům s motory Ferrari. A Barrichello zaostal jen o 17 tisícin sekundy. Zdánlivě jednoduchý třetí úsek dokázal pořádně zamíchat pořadím. Jen na něm získal M. Schumacher na Montoyu 0,589 sekundy! Zajímavé je, že na každém úseku byl nejrychlejší někdo jiný – na prvním Montoya, na druhém Sato a na třetím M. Schumacher.

Start a první zatáčka se znovu obešly bez kolizí. Ta jediná paradoxně hrozila mezi jezdci z první řady a týmovými kolegy - Barrichello jen s vypětím sil zabránil nárazu do Schumachera. „Auto bylo skvělé stejně jako v Malajsii,“ vysvětloval Rubinho. „Pár kapek deště na startu mi však uškodilo. Brzdy potřebovaly delší čas na zahřátí.“ Schumi k tomu dodal: „V první zatáčce se mi kvůli tomu zablokovala přední kola.

Räikkönen po tréninku měnil motor, což ho odsoudilo k postavení na chvostu startovního roštu. Kvalifikaci tedy vzdal, raději dotankoval, vyměnil pneumatiky a změnil taktiku. Vydržela však jen do 8. kola, než z jeho motoru Mercedes vyšlehly plameny!

Mnohem lépe se s nepřízní osudu vypořádali další z favoritů. Alonsa hned po startu Webber poslal předním křídlem do zdi, proto hned zajel k mechanikům na jeho výměnu a pak předváděl famózní stíhací jízdu. Nikdo si závodu tolik neužil, protože Alonso neustále musel útočit a odvážnými manévry předjíždět soupeře.

Do R. Schumachera už v 7. kole v zatáčce narazil pravým předním kolem Sató. Ralf musel rychle do boxu a s velkou ztrátou se pak probíjel až na bodované místo. Oba můžeme považovat za hrdiny závodu, protože v hloubi pole odváděli skvělou práci. Po závodě však sportovní komisaři usoudili, že viníkem kolize byl R. Schumacher, který prý Sata vytlačoval z tratě.

Kolize mezi Ralfem Schumacherem (nahoře) a Takumou Satem

Schumi měl cestu k vítězství opět příliš snadnou. Ujel od prvního kola a mohl být klidný, protože za sebou stále viděl kolegu Barrichella. Vedoucí pozici ztrácel jen po zastávkách v boxu (10. kolo Barrichello, 11. kolo Button, 25.-27. a 42.-43. kolo znovu Barrichello) a s přehledem udržoval dostatečný odstup. Rozdíl v cíli nevypovídá o hladkém průběhu, protože v posledních dvou kolech zvolnil a čekal na týmovou dvojku. „Nebyl to tak snadný závod, jak by se mohlo zdát,“ vysvětloval M. Schumacher. „Neustále jsme si museli hlídat brzdy a také pneumatiky. Bylo také velmi důležité přesně držet optimální linii, protože jinak byla trať velmi kluzká. Proto jsem jel trochu pod limitem a opatrně.

Rubens Barrichello opět svému parťákovi spolehlivě kryl záda 

Ani Barrichello nebyl vystaven obvyklému tlaku, protože třetí Montoya se za celý závod nezmohl na lepší časy. V závěru ho dokonce technická porucha připravila o cenné body, když postupně ztrácel rychlosti a nemohl řadit. „Do cíle chybělo asi deset kol,“ vyprávěl Montoya, „a najednou jsem nemohl zařadit sedmičku. Pak jsem ztrácel i další rychlosti a jízda byla velmi obtížná. Přesto jsem se pokusil dostat auto do cíle a získat nějaké body. Nepodařilo se a po takovém průběhu závodu jsem zklamaný.“

Zato tým B.A.R. ukázal zuby. Buttonovi sice stupeň vítězů doslova spadl do klína díky problémům Montoyi, ale dlouho trvající souboj s Trullim dotáhl do úspěšného konce vlastním přičiněním. „Máme za sebou teprve tři závody na pneumatikách Michelin. Stále se učíme, jak nejlépe sladit podvozek pro různé varianty michelinek. Proto si jsem jistý, že ještě uděláme další krok vpřed,“ vyjádřil své přesvědčení Button. Přitom v první třetině závodu před ním jezdil i kolega Sató, který přes problematickou kolizi s R. Schumacherem svedl několik nádherných soubojů, v nichž potvrdil zvěsti o tom, že je hodně nesmlouvavým jezdcem. Přesvědčil se o tom hlavně Coulthard, který jeho tlaku odolával dlouhých osm kol. „Ze soubojů s Coulthardem a Alonsem jsem měl opravdu radost,“ přiznal Japonec, chráněnec Hondy, která ho do F1 prosadila.

Skot Coulthard nakonec závod nedokončil, protože ztratil vzduch v pneumatickém systému v motoru. Dílo zkázy v týmu McLaren tak bylo dovršeno! „Během závodu jsem absolvoval několik pěkných soubojů,“ hledal drobná pozitiva Coulthard. „Bohužel postupně jsem ztrácel rychlost a nakonec jsem o body přišel...

Jak bývá zvykem, smůla jednoho přináší štěstí jinému. Radovat se mohl Webber, který Jaguaru dojel pro první bod v sezoně. Nebylo to sice po nijak oslnivém výkonu (jeho nejrychlejší kolo bylo až desáté nejlepší), ale z jistoty pramenila spolehlivost. Mnohem víc byl vidět jeho mladičký kolega Klien, který udivoval bojovností, s jakou se pouštěl do soubojů se zkušenějšími soupeři. Hned v úvodu závodu potrápil Räikkönena, pak předjel Massu, zlobil i další. „Krátce po startu jsem měl ve vlásence kolizi s Alonsem. Auto bylo jen drobně poškozené a jeho dobré jízdní vlastnosti to nenarušilo. Škoda, že jsem udělal chybu a po smyku jsem skončil mimo trať. Ztratil jsem tím pár míst,“ říkal o svém dosud nejlepším závodě.

Ambice na stupeň vítězů si dělal Trulli, který po většinu závodu pronásledoval Montoyu. Při třetí zastávce v boxu však klesl za Buttona. „Po každém návratu z boxů jsem se dostal za pomalejší auta. Kromě toho jsem po poslední výměně pneumatik ztratil přilnavost,“ vysvětloval Trulli.

Sauber nedokázal využít potenciálu pneumatik Bridgestone. Fisichella měl konečně k dispozici posilovač řízení, po kterém tak volal. Sauber novinku představil o jeden závod dříve, než se předpokládalo. „Ve 31. kole mě Ralf neférově vyrazil z tratě,“ hájil se Fisichella. „Nebýt toho, určitě bych získal body. Auto bylo hlavně zpočátku výborné.

Závod mohl připadat nudný pouze při pohledu na vedoucího jezdce. Jinak se na trati událo množství zajímavých bitev. Do cíle nedojela pouhá tři auta. Pozoruhodné bylo, že mezi nimi byly oba mclareny.

Zsolt Baumgartner (Minardi) byl prvním jezdcem z východní Evropy, jenž bodoval ve F1. V Bahrajnu 2004 však cíl nespatřil. 

Výsledky: 1. Michael Schumacher (Ferrari) 1:28:34,875, 2. Rubens Barrichello (Ferrari) +1,367, 3. Jenson Button (B.A.R.) +26,687, 4. Jarno Trulli (Renault) +32,214, 5. Takuma Sató (B.A.R.) +52,460, 6. Fernando Alonso (Renault) +53,156, 7. Ralf Schumacher (Williams) +58,155, 8. Mark Webber (Jaguar) -1 kolo, 9. Olivier Panis (Toyota) -1 kolo, 10. Cristiano da Matta (Toyota) -1 kolo.

reklama
reklama

Komentáře ke článku