Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

John Barnard viní z krize McLarenu management

John Barnard viní z krize McLarenu management

Tým F1 se nemá řídit jako velká korporace

John Barnard, dnes už legendární designér McLarenu a Ferrari, propaguje svou novou knihu The Perfect Car. Proto i letní dovolenou přerušil kvůli rozhovoru pro ESPN. Hlavním tématem byla špatná forma McLarenu v letošní sezoně i v posledních letech.

"Vždycky jsem si myslel, že tým F1 potřebuje spíše pyramidovou strukturu managementu, ne systém používaný velkými společnostmi, známý jako maticový. Prostě si nemyslím, že to může ve F1 fungovat," řekl dnes už 72letý Barnard.

"Já si myslím, že to začalo již dříve, dlouho před příchodem Érika Boulliera. Nějaký čas pracovali bez technického lídra. Erika Boulliera neznám, takže nemohu mluvit o tom, co umí a kde jsou jeho silné stránky, ale z Renaultu přišel jako sportovní ředitel. Podle mě to není člověk, který by mohl sedět na vrcholu pyramidy technické skupiny. Takže ano, myslím, že si teď uvědomili, že tento systém je špatný a nastartovali změny.

Potřebujete někoho, kdo stmelí jednotlivé skupiny dohromady. Dnes jsou týmy tak velké, že i na jednotlivých oblastech aerodynamiky pracují skupiny lidí. Dokonce jsem slyšel, ačkoli se mi tomu nechce věřit, že existuje skupina předního křídla, skupina zadního křídla, skupina chlazení… Jenže někdo to musí skládat dohromady, protože je nutné dělat kompromisy. A takovému člověku se pak říká šéfdesignér nebo technický ředitel. Bez této osoby není možné, aby tým táhl za jeden provaz. Jinak to dopadne tak, že každá skupina bude říkat, že na chybě je díl někoho jiného.

Za mých časů musel být člověk zapojen do všeho. Do každého detailu. Řekl bych, že nyní jsou týmy tak velké, že udělat velkou změnu je jako otočit tanker. Pokud jsou sponzoři a vlastníci McLarenu připraveni financovat tento obrat, může se to podařit a tým může nabrat správný směr, ale nebude to hned.

Když jsem tam byl já, tak bez výsledků nebyly peníze a mohli jste skončit v sestupné spirále. Dnes je to o obrovských penězích. Příjmy přicházejí od množství malých partnerů. Vím, že jednou z původních teorií Rona Dennise bylo, že vůz nechce mít posetý spoustou malých nálepek, že potřebuje jednoho nebo dva velké mecenáše, kteří pak řeknou, jak má auto vypadat. Takové byly jeho teorie a přístup. Když teď jdou opačnou cestou, není na mně, abych posoudil, zda je to tak dobře. Správné je to, co týmu přinese nejvíce peněz."


Barnarda proslavila jeho práce u McLarenu a Ferrari, ale jako Brit a dobrý kamarád Patricka Heada vždy sledoval i počínání Williamsu.

"Williams je v horší situaci než McLaren, protože ten má, pokud hodlají zůstat na palubě, bohaté vlastníky. Jsou to lidé ze Středního východu s kapsami plnými peněz. U Williamsu bych si tím nebyl jistý. Ani přesně nevím, jaká je nyní vlastnická struktura," podotkl Barnard.

Dále řekl, že Williamsu by velmi pomohl nákladový strop, o kterém se už ale mluvilo i na počátku 90. let. Tehdy to ztroskotalo na tom, že automobilky by mohly vývojové projekty pro F1 ukrývat v továrnách po celém světě.