Novinky

  • 20.11.2018 Neutral Nissan údajně láká za velké peníze Fernanda Alonsa do formule E

  • 19.11.2018 Neutral Sophia Flörschová podstoupila po těžké nehodě v Makau sedmihodinovou operaci

  • 18.11.2018 Neutral Sophie Flörschová měla těžkou nehodu při závodě F3 v Macau

Facebook Instagram

Grosjean byl po protestu Renaultu vyloučen z VC Itálie

Grosjean byl po protestu Renaultu vyloučen z VC Itálie

Haas vědomě používal nepovolený díl

Pět hodin po skončení VC Itálie byl po dlouhém jednání z technických důvodů vyloučen jezdec Romain Grosjean z týmu Haas. Stalo se tak na základě protestu stáje Renault. Američané prý vědomě používali zakázaný díl.

Motivace Renaultu k podání protestu je zřejmá. Díky šestému místu Grosjeana se Haas bodově vyrovnal továrnímu týmu francouzské automobilky a posunul se na čtvrté místo průběžného pořadí Poháru konstruktérů. Kromě ostudy (Haas startuje ve F1 teprve třetí sezonu) jde samozřejmě o peníze. A v neposlední řadě – a to nesmíme opomenout – také o čistotu královské kategorie automobilového sportu.

Renault poukázal na to, že článek 3.7.1.d Technického řádu mistrovství světa formule 1 FIA předepisuje, že každý přední roh vztažné roviny musí mít poloměr 50 mm (+/-2 mm). Několik stájí si znění tohoto článku vykládalo odlišně a požadovalo objasnění. Vzhledem k tomu byla 25. července 2018 vydána technická směrnice TD/033-18, která v podstatě stanovila stájím lhůtu do velké ceny v Monze. Do té doby se měly vypořádat s vysvětlením uvedeným v dané technické směrnici.

Jak se konstatovalo v předešlých rozhodnutích Mezinárodního odvolacího soudu FIA, technické směrnice mají informační a poradní povahu, ale dávají jakýsi návod, jak soutěžící může přesvědčit technické delegáty a komisaře důkazem, že jeho vůz splňuje předpisy. V tomto případě se soutěžící technickou směrnicí neřídil a vnější přední roh vozu nemá předepsaný poloměr 50 mm. 

Romain Grosjean byl vyloučen ze šestého místa ve VC Itálie 

Komisaři mají porozumění pro to, že vyrobit tyto díly je obtížné, a berou na vědomí, že přinejmenším jeden soutěžící se předpisy v dané lhůtě dokázal řídit. Dále bylo soutěžícímu (týmu Haas) od začátku vysvětlováno, že podle technického oddělení FIA jeho vůz předpisy nesplňuje. Soutěžící měl tudíž za povinnost splňovat stanovené předpisy, a to neudělal.

Komisaři shledali, že dotyčný vůz porušuje předpis stanovený v článku 3.7.1.d Technického řádu FIA na rok 2018, objasněném v technické směrnici TD/033-18. Nařídili, aby byl vůz č. 8 diskvalifikován a konečné pořadí v závodě aby bylo opraveno. Komisaři dále nařizují, aby technický delegát dotyčný díl zadržel a zapečetil do doby, než bude toto rozhodnutí závazné.

Romain Grosjean byl proto vyloučen z italské velké ceny, protože Haas vědomě použil design vozu formule 1, který již technické oddělení FIA považovalo za nezákonný. Soutěžící má právo se v platné lhůtě proti rozhodnutím komisařů odvolat.

Šéf týmu Günther Steiner uvedl ve svém prohlášení: „Nesouhlasíme s rozhodnutím komisařů o vyloučení našeho vozu. Šesté místo v Grand Prix Itálie by mělo zůstat v platnosti.“ 

Günther Steiner prohlásil, že se Haas proti rozhodnutí technických komisařů odvolá

 

reklama

Komentáře ke článku