Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Rozpočtový strop bude 200 milionů dolarů

Rozpočtový strop bude 200 milionů dolarů

Není to málo a ještě to nepokryje vše

Web RaceFans přišel se zprávou, že rozpočtový strop zavedený v roce 2021 nebude na úrovni původně plánovaných 150 milionů amerických dolarů, ale podstatně vyšší.

Menší týmy ještě před rokem doufaly, že by se snad rozpočty daly zatlačit až na rovných 100 milionů USD. O 150 milionech se pak začalo mluvit jako o lepším kompromisu mezi zájmy většiny a velkých, převážně továrních týmů. Avšak Liberty Media v čele s Chasem Carreym a Rossem Brawnem opět ustupuje, jak potvrdil nejmenovaný člověk s vysokou funkcí v Liberty Media.

V první řadě se strop posouvá výše o celých 50 milionů USD, a to už v porovnání s tím, co střední a malé týmy vnímaly jako kompromis. Tato částka ještě zohlední inflaci, a přesto nebude zahrnovat všechno. Mimo zůstanou náklady na motory, na marketing a PR, ale také na mzdy jezdců a pár dalších dobře zaplacených členů týmů. Teprve v roce 2022 mají rozpočty klesnout na 175 mil. USD a o rok později na cílových 150 mil. USD.

 Týmy středu pole přitom zpravidla operují s rozpočtem mezi 100 až 150 mil. USD, ačkoli v nejednom případě to pro ně znamená být každý rok více a více zadlužený, což v posledních letech dokázaly případy Lotusu, Manoru, Sauberu i Force Indie.

Plánovaná revoluce, kterou Liberty Media fanouškům přislíbila na rok 2021, se tak s postupem času mění na pomalou přestavbu. Na později již byly odloženy nové motory a nyní se posouvá i rozpočtový strop, jenž měl zajistit vyrovnanější startovní pole a více příležitostí pro jezdce z menších týmů.

Zbývá příslib nové, krásné generace vozů (s implementovaným Halo), které umožní jízdu v závěsu i bez DRS, ale o tomhle zatím Brawn nic víc neprozradil. Nesmíme zapomenout na avizovanou reformu struktury vedení F1, což by ve skutečnosti asi mělo být zrušení neefektivní Strategické skupiny F1 a možná i Komise F1. Jenže Mercedes a Ferrari a nejspíš ani Red Bull, McLaren, Williams a Renault se jen tak lehce nevzdají šance ovlivňovat pravidla ve svůj prospěch.

VC Monaka 2018