Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Olejář Red Bullu proti spalování oleje

Olejář Red Bullu proti spalování oleje

S Toro Rosso a Hondou na něm nepracoval

Honda se těší na příští sezonu a spojení se špičkovým týmem Red Bull, zatímco svůj motor vyvíjí ve spolupráci s Toro Rosso. Těší se také ExxonMobil, jenž má za sebou náročný rok. Loga jeho značek Mobil 1 (maziva) a Esso (palivo) zdobí vůz Red Bull RB14 a jako partner tohoto týmu přizpůsoboval palivo a maziva motorům Renault. Ten má ale vlastního partnera, konkurenční BP a jeho značku Castrol. Zároveň ale celý rok potichu spolupracoval s juniorským Toro Rosso a Hondou, aby se v roce 2019, kdy se Red Bull, Honda a Exxon konečně setkají v jedné garáži, předvedl ve špičkové formě.

"Byl už prosinec, když jsme se loni dohodli s Toro Rosso a Hondou a museli jsme se připravit na první test v Barceloně. To bylo velmi málo času. Ale teď, po roce neustálých změn, vylepšování a testování, máme rozjetý projekt na rok 2019, a to je moc dobře," prozradil David Tsurusaki, ředitel sportovních technologií Exxonu.

"Pomáhá nám, že jsme se opět dali dohromady s lidmi z Hondy (poté, co Exxon i Honda odešly od McLarenu) a mohli s nimi celou dobu spolupracovat. Byli jsme při tom, když se věci dávaly do pohybu, když se testovalo, když byl na dynamometru jednoválec. Nyní sledujeme, jak pokračují testy celého motoru V6. Máme z toho velkou radost a nepochybujeme, že v roce 2019 pro něj budeme mít správné palivo a maziva."

Tsurusaki v rozhovoru pro Motorsport neskrýval, že Exxonu se ulevilo, když Renault po letní přestávce přišel s poslední verzí své letošní pohonné jednotky, završil její vývoj a výrobce paliv tak mohl ukončit duální práce pro dva odlišné motory. Spolupráce s Renaultem samozřejmě nebyla ideální, neboť z jeho úhlu pohledu byl další olejář pouze pátým kolem u vozu.


Jedno ale mají Renault a Honda společné. Nemají pochopení pro zneužívání spalování oleje, což je oblast dobře známá Mercedesu i Ferrari a jejich partnerům Petronasu a Shellu.

"Náš pohled na spotřebu oleje ve spalovacím motoru je, že to není nejlepší cesta pro závodění, pro inovace ani pro technologii. Je to zpátečnické. Obáváme se, že když omezení zůstane na 0,6 litru na 100 kilometrů, jak je tomu teď, tak je to výzva spálit takové množství oleje. Kdyby vaše auto spotřebovalo tolik oleje, potřebovali byste přídavnou nádrž!

Problém je v tom, že když dáte lidem číslo, které je podle nás strašně vysoké, tak je to pro ně motivace najít způsob, jak to množství oleje spálit, využít chemickou energii v něm. My se od tohoto distancujeme. Nebudeme hledat cesty, jak používat olej jako palivo. Olej je pro nás olej a benzin je benzin. Čím nižší to číslo bude, tím lépe pro nejvyšší kategorii motoristického sportu. Olej se nemá spalovat. Už jen z toho, že slyším tohle slovní spojení, mám divné pocity," prohlásil Tsurusaki.

Množství 0.6 litru na 100 kilometrů není zakotveno v Technických pravidlech F1, objevilo se pouze v technické směrnici od Charlieho Whitinga, jako hranice, po kterou je spalování oleje považováno za "nepodezřelé". Směrnice se, na rozdíl od pravidel, může kdykoliv změnit, ale to už je o politice F1…