Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

O kolik rychlejší byly letošní vozy?

 O kolik rychlejší byly letošní vozy?

Někdo zrychlil o dvě sekundy, jiný o tři desetiny

Týmy F1 letos utratily 2.2 miliardy dolarů, což je téměř 50 miliard korun. Výsledek v průměrném čase na kolo? V případě špičkových týmů pouze něco málo přes sekundu na kolo.

Jak ukazuje tabulka, Mercedes a Ferrari zrychlily o 1,13 a 1,19 sekundy na kolo. Průměrný čas na kolo je ošemetná věc, ovlivní ho pohodové dojezdy do cíle nudnějších závodů, déšť, pneumatiky, vypadnutí ze závodů a samozřejmě nezapomínejme na jezdce. Pokrok dvojice bojující o titul ale můžeme brát jako dobrý základ pro posouzení zlepšení ostatních.

Red Bull se dokázal této dvojici přiblížit, ale tímto tempem by ještě nějaký čas trvalo, než by se vrátil do boje o titul. Snad mu příští rok změna aerodynamiky i dodavatele motoru pomohou udělat větší skok.

Obecně se dobíhalo i ve středu pole. Mercedes, Ferrari a také Red Bull totiž patří mezi týmy, které své vozy meziročně zlepšily nejméně. Kdyby zůstala pravidla stabilní, mohlo by sbližování špičky se středem pole pokračovat, ale opět, trvalo by to roky.

Není pravda, že Renault se nedokázal přiblížit špičce, ze své ztráty smazal více než polovinu sekundy a Haas byl na tom prakticky úplně stejně. Tentokrát během roku vůz skutečně zlepšoval a na konci se nepropadl kamsi na chvost jako v předchozích dvou letech.

Velkým zklamáním je, a po tolika opakováních to už není žádné překvapení, McLaren. Od změny dodavatele motorů si slibovali hodně. V únoru jim prý simulátor vypočítal rozdíl jedné sekundy na kolo. Tabulka ukazuje celkové zlepšení o 0,92 sekundy na kolo.


Force India se v konkurenceschopnosti nikam neposunula, ale je to tým, jenž během roku krachoval a nemohl si dovolit nové díly. Takže úspěch. Zato Sauber, ten se posunul. O dvě a půl sekundy! Žádná jiná stáj se nedostala ani na dvě sekundy, ačkoli Renault s Haasem byly blízko. Nové motory a nový rozpočet (a asi i Charles Leclerc) týmu evidentně prospěly.

Toro Rosso přešlo na motory Honda, v zimě tomu muselo s jeho omezeným rozpočtem přizpůsobit vůz a meziročně se zlepšilo stejně jako Mercedes. To není tak špatné, ačkoli spolehlivost již byla podstatně horší než u Mercedesu.

A na posledním místě bezkonkurenčně Williams. Meziroční zlepšení 0,3 sekundy s lepším motorem od Mercedesu a lepšími pneumatikami od Pirelli. Kdyby to byli věděli předem, mohli poslat na trať loňské vozy a ušetřit si stovky milionů korun.

Další sloupec tabulky ukazuje, kolik tým investoval do zlepšení o jednu sekundu. Poslední sloupec dokumentuje, kolik tým stál jeden bod. Zde jsou tři velké týmy nejefektivnější, Sauber a McLaren nic moc, Toro Rosso je na tom opravdu špatně, ale ten Williams…

tým        rozpočet (mil. USD)    zrychlení (s)    1 sekunda (mil. USD)

 1 bod (mil. USD)             

 Mercedes  400  -1,13  353  0,6
 Ferrari  410  -1,19  344  0,7
 Red Bull  310  -1,31  266  0,7
 Renault  190  -1,91  157  1,6
 Haas  130  -1,89  68  1,4
 McLaren  220  -0,92  240  3,2
 Force India  120  -1,24  96  1,1
 Sauber  135  -2,47  54  2,8
 Toro Rosso  150  -1,14  131  4,5
 Williams  150  -0,33  450  21,5