Novinky

  • 25.05.2019 Good Sébastien Buemi (Nissan) vyhrál kvalifikaci na závod formule E v Berlíně

  • 24.05.2019 Neutral Tony Kanaan byl nejrychlejší v posledním tréninku před závodem Indy 500

  • 24.05.2019 Good Závod F2 v Monte Carlu vyhrál Nyck de Vries (ART Grand Prix)

Facebook Instagram

Bourdais útočí na domácí dráze na hattrick

Bourdais útočí na domácí dráze na hattrick

Firestone Grand Prix of St. Pete – před závodem

První letošní závod IndyCar Series přivítá floridské město St. Petersburg. Na startovní rošt se v neděli postaví 24 pilotů. Titul obhajuje Scott Dixon, vítězství pak Sébastien Bourdais. St. Petersburg hostí závod už po šestnácté.

Ten první podnik v roce 2003 ještě pod hlavičkou CART vyhrál Paul Tracy a odstartoval tak cestu za svým jediným titulem v kariéře. Na startovním roštu byli také jako nováčci Ryan Hunter-Reay a Sébastien Bourdais, který do závodu dokonce startoval z pole position. První závod v St. Petersburgu si můžete připomenout na oficiálním kanále IndyCar na YouTube.

Nejúspěšnějším pilotem v St. Petersburgu je se třemi vítězstvími Hélio Castroneves. Vyrovnat jej mohou Power a Bourdais. Z aktivních jezdců slavili v St. Pete ještě Rahal a Hinchcliffe. Z týmů suverénně vede stáj Rogera Penskeho, která se radovala z vítězství osmkrát.

Okruh

Okruh v St. Petersburgu měří 1,8 míle (2,9 km) a má 14 zatáček. Od jiných městských okruhů se liší startovní a cílovou rovinkou. Vlásenka (zatáčky 13 a 14) totiž piloty přivádí na ranvej letiště Alberta Whitteda. Na jejím konci následuje jedno z nejlepších míst na předjíždění – zatáčka 1, které je ovšem také místem častých kolizí, hlavně po startu závodu.

Jezdci se pak dostávají do ulic St. Petersburgu, čtvrtmilionového města ležícího mezi Mexickým zálivem a zálivem Tampa Bay. Dalším výborným místem k předjíždění je 4. zatáčka před nájezdem do technické pasáže okruhu. Z té vozy vyjíždějí na pobřežní bulvár Bay Shore Drive. Před nájezdem zpět na plochu letiště přejíždějí piloti po ulici pojmenované po Danu Wheldonovi, který v St. Petersburgu dlouhá léta žil.

Loňský závod

První kvalifikace loňské sezony přinesla překvapení. Kvalifikačního suveréna Powera, který z předchozích 10 závodů v St. Petersburgu stál sedmkrát na pole position, totiž porazil nováček Robert Wickens. A vedlo se i dalším debutantům, z prvních dvou řad startovali také King a Leist.

Během závodu část pilotů vsadila na alternativní strategii, mezi nimi i Bourdais, který musel na konci prvního kola do boxů. Závěr závodu vypadal na souboj Wickense a Rossiho. Druhý jmenovaný nejprve udělal chybu a ztratil kontakt, po jedné z mnoha žlutých fází dostal ale dvě kola před koncem další šanci zaútočit na kanadského nováčka. V první zatáčce ale probrzdil, ztratil kontrolu nad vozem a narazil do Wickense. Ten skončil v bariéře z pneumatik, Rossi pokračoval na třetím místě. Vedení spadlo do klína Bourdaisovi, který si na domácí trati dojel pro překvapivé vítězství.

Na co se zaměřit

Francouz Bourdais může ve městě, kde s rodinou dlouhodobě žije, dosáhnout na hattrick. A vždy zvítězil poté, co to v prvních kolech rozhodně nevypadalo na to, že by měl bojovat o triumf. Před dvěma lety startoval do závodu z poslední příčky, vloni skončil po kolizi už v prvním kole u mechaniků.

Důležité bude, jak se piloti naskládají do první zatáčky. V té jsme už v St. Petersburgu viděli ledacos včetně aut otočených koly vzhůru (Marco Andretti by mohl vyprávět). Čekání na začátek nové sezony bylo dlouhé a piloti jsou natěšení, až zavlaje žlutá vlajka. Na konci cílové rovinky to ale chce zachovat klid.

Přestože je nejúspěšnějším jezdcem ve startovním poli a v historických tabulkách mu se 44 triumfy patří třetí místo za A.J. Foytem (67) a Mariem Andrettim (52), St. Petersburg je tratí, kde pětinásobný šampion série Scott Dixon nikdy nevyhrál, nejlépe byl třikrát druhý.

Zajímavé bude sledovat i letošní nováčky. Ericsson a Rosenqvist sice přinášejí spoustu zkušeností z Evropy, v testech ale zářil Colton Herta. V Texasu předvedl nevídanou podívanou a ukázal, že se s ním od prvního závodu musí počítat. A nezapomínejme ani na Santina Ferrucciho.

Hned čtyři piloti nastupují v St. Petersburgu s tím, že odjedou jen část letošní sezony. Ed Jones a Charlie Kimball se o vůz budou dělit s jiným jezdcem a v minulosti přitom byli zvyklí absolvovat celý šampionát. Stabilní výkony předváděl vloni u týmu Meyer Shank Racing spolupracujícím se stájí Sama Schmidta Jack Harvey. Letos odjede všechny závody do Indy500 a pak nejméně další čtyři. Ve 34 letech debutuje v IndyCar Ben Hanley a s ním tým z vytrvalostních závodů DragonSpeed.

St. Petersburg městský okruh
Délka okruhu: 1,8 míle (2,9 km), 14 zatáček
Délka závodu: 110 kol/198 mil (317 km)
První závod: 2003
Rekord okruhu: Jordan King (Ed Carpenter Racing) – 1:00.0476 v roce 2018
Loňský vítěz kvalifikace: Robert Wickens (Schmidt Peterson Motorsports) – 1:01,6643
Loňský vítěz: Sébastien Bourdais (Dale Coyne Racing)

Časový harmonogram (SEČ):
Pátek 8. 3.
16:45 – 17:30 – 1. trénink
20:20 – 21:05 – 2. trénink

Sobota 9. 3.
16:25 – 17:10 – 3. trénink
20:30 – Kvalifikace

Neděle 10. 3.
14:20 – 14:50 – Warm up
18:30 – Start závodu Firestone Grand Prix of St. Petersburg

Komentáře ke článku