Novinky

  • 04.12.2024 Good Do prvního tréninku nastoupí za Ferrari Arthur a Charles Leclercovi

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

Facebook Instagram

Prosluněná Florida vítá nový ročník IndyCar

Prosluněná Florida vítá nový ročník IndyCar

[Aktualizováno] Firestone Grand Prix of St. Pete – před závodem

Aktualizace: V článku byly upřesněny informace, jak bude možné závod v Česku a na Slovensku sledovat a také upraveny časy tréninků, kvalifikace i závodu, které byly původně uvedeny chybně.

Několikaměsíční čekání je u konce a už v neděli se rozběhne další ročník IndyCar Series. Americký šampionát tradičně začne v ulicích floridského St. Petersburgu na 2,89 km dlouhém městském okruhu, jehož cílová rovinka vede po jedné z ranvejí letiště. Na startu bude po dlouhé době nejpočetnější pole, hned 27 jezdců. Titul obhajuje dvojnásobný šampion Will Power (Team Penske)

Okruh

Trať na Floridě má 14 zatáček, šest na levou ruku, osm na pravou. Jede se ve směru hodinových ručiček.  Závod je vypsán na rovných 100 kol, což představuje distanci 180 mil.

Po startu na piloty čeká prudká zatáčka na pravou ruku, kde se také trať výrazně zužuje z šířky přistávací dráhy na šířku běžné ulice. Toto místo je jednak nejlepším místem na předjíždění, ale v minulosti jsme zde v prvním kole viděli několik hromadných nehod. Piloti se pouští do betonového koryta, které lemuje příslušné ulice, po nichž trať vede.

Po zatáčkách 2 a 3 piloty čeká další dlouhá rovinka, na jejímž konci je další dobré místo k předjíždění. Následuje technická pasáž s několika 90° zatáčkami, až se z té s číslem 9 dostanou vozy na dlouhou pobřežní promenádu. Na té se také skýtá jedno místo k předjíždění, další piloti to pak zkouší na konci okruhu před vlásenkou, kterou se vrací zpátky na letiště do prostoru startu a cíle.

Historie

Florida je zemí závodění zaslíbenou. NASCAR má svůj nejvýznamnější závod v Daytoně, vytrvalostní závody se jezdí v Sebringu. Historie IndyCar ve slunečním státě se začala psát v polovině 80. let, kdy CART uspořádala první závody na městském okruhu v Miami. Od roku 1996 až do roku 2010 pak hostil závod ovál Homestead-Miami Speedway.

Několik let tak Florida „uživila“ hned dva formulové podniky. V roce 2003 totiž CART vyzkoušel poprvé městský okruh na březích zálivu Tampa a na cestě za titulem se zde z vítězství radoval Paul Tracy. V roce 2005 sem zavítala IndyCar a byl to pro ni první závod mimo ovál.

Nechyběla ani česká stopa, protože jeden z vozů týmu Panther Racing řídil Tomáš Enge. Do závodu odstartoval z pátého místa, skončil pro něj však už v 85. kole po havárii se Samem Hornishem. Z vítězství se nakonec radoval Dan Wheldon a tým Andretti Green Racing obsadil první čtyři příčky v cíli.

Pak se ale v St. Petersburgu dařilo zejména pilotům týmu Penske, kteří získali 11 vítězství. Z toho tři Hélio Castroneves, nejúspěšnější pilot na této trati. Dnes závodí za tým Meyer Shank Racing. Absolutním rekordmanem v kvalifikacích je pak Will Power, který získal devět pole position na městském okruhu v St. Petersburgu.

Loňský závod

Vloni se z pole position radoval jeho stájový kolega Scott McLaughlin. A novozélandský pilot potvrdil obrovské zlepšení na začátku své druhé sezony v IndyCar a dokázal start z pole position přetavit také ve vítězství.

Jeho největším soupeřem byl během závodu obhájce titulu Palou. V závěru závodu jej ale McLaughlin udržel za svými zády a slavil první triumf. Power po startu z druhé příčky dojel na bronzovém místě a jak se v závěru sezony ukázalo, jeho změna přístupu spočívající v tom, že netlačil za každou cenu na pilu a spokojil se i s jiným umístěním než s vítězstvím, vedla k jeho druhému titulu v kariéře, který mu zajistily právě vyrovnané výkony.

Co sledovat

Vrátit Powerovi to, že jej vloni v boji o titul překonal, bude chtít hlavně jeho stájový kolega Josef Newgarden. Ten měl na kontě nejvyšší počet vítězství – pět, šampion Power se přitom z triumfu radoval jen jednou jedinkrát! Scott McLaughlin by rád potvrdil, že už je jezdcem, se kterým se musí počítat nejen v boji o vítězství, ale i v souboji o titul.

Do toho se tradičně hlásí také jeho krajan a jmenovec Scott Dixon. Vloni šestinásobný šampion skončil celkově na třetí příčce. Dixon je s 53 vítězstvími nejúspěšnějším jezdcem ve startovním poli a třetím nejúspěšnějším jezdcem historie amerických formulí. Tento víkend bude mít ale extra motivaci – v St. Petersburgu totiž nikdy nevyhrál!

Posledních 10 titulů získali piloti dvou týmů – Penske a Ganassi. Podaří se to někomu letos prolomit? Důrazně o slovo se hlásí hlavně Arrow McLaren. Tým výrazně posílil příchodem Alexandera Rossiho. Jeden ze tří vozů měl řídit také předloňský šampion Palou, ale toho si podržel tým Chipa Ganassiho díky opci a tak ještě jednu příležitosti dostává Felix Rosenqvist.

Každá sezona v posledních letech přináší někoho, kdo se raduje ze svého prvního triumfu v kariéře. A letos se nabízí hned několik jmen, která se vyplatí hned od prvního závodu sledovat – Romain Grosjean a Kyle Kirkwood u Andretti Autosport, nováček Marcus Armstrong u Chipa Ganassiho, či Jack Harvey a Christian Lundgaard u Rahal Letterman Lanigan Racing.

Kde sledovat

Tuto otázku si jistě kladou všichni fanoušci v Česku a na Slovensku. Situace se vyjasnila až během pátku. Závody je možné sledovat přes streamovací službu IndyCar Live provozovanou přímo IndyCar. Stream jednoho závodu stojí 3 dolary, měsíční předplatné 5 dolarů a roční 30 dolarů, v přepočtu přibližně 660 korun.

Okolo vysílacích práv si fanoušci v Česku i samotná IndyCar užili pěknou detektivku. Pro Česko, Slovensko a Turecko je totiž koupila turecká společnost Saran Media Group, zjevně s vidinou, že je přeprodá některé místní televizi. To se Turkům ale zjevně nepovedlo, naštěstí IndyCar prostřednictvím Heather Whiteové, která má na starosti prodej práv mimo území USA, intervenovala a zpřístupnila divákům v České republice a na Slovensku vlastní stream, který by byl jinak blokovaný.

Městský okruh v St. Petersburgu

Délka okruhu: 1,8 míle (2,89 km), 14 zatáček
Délka závodu: 100 kol, 180 mil
První závod: 2003
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 0:59,3466 v roce 2022
Loňské pole position: Scott McLaughlin (Team Penske) – 0:59,4821
Loňský vítěz závodu: Scott McLaughlin (Team Penske)

Časový harmonogram (SEČ)

Pátek 3. 3.
21:00 – 22:15 – 1. trénink

Sobota 4. 3.
16:00 – 17:00 – 2. trénink
20:15 – 21:30 – Kvalifikace

Neděle 5. 3.
15:00 – 15:30 – Warm up
18:30 – Start závodu Firestone Grand Prix of St. Petersburg

V původní verzi článku byly chybně uvedené časy, všechny tréninky, kvalifikace i závod podle nich začínaly o hodinu dříve. Data byla opsána z oficiální aplikace IndyCar, kde je zjevně chyba. Za mylnou informaci se omlouváme.

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment