Novinky

  • 15.06.2019 Neutral Po sedmi hodinách vede 24 hodin Le Mansu toyota posádky Alonso - Buemi - Nakadžima

  • 15.06.2019 Neutral Světová rada motorsportu schválila odklad zveřejnění nových pravidel pro F1

  • 14.06.2019 Good Antonio Giovinazzi získal letošní Cenu Lorenza Bandiniho

Facebook Instagram

Vrchol sezony s novou kvalifikací i Fernandem Alonsem

Vrchol sezony s novou kvalifikací i Fernandem Alonsem

103. Indianapolis 500 – před závodem

To, na co většina fanoušků IndyCar netrpělivě čeká celý rok, je konečně tady – konec května a to znamená jediné – 500 mil v Indianapolisu. Legendární závod, který se letos jede už po 103. O místo na roštu se o víkendu popere 36 jezdců. Tři z nich tak čeká zklamání a smutek, nejrychlejších 33 se další víkend popere o to, aby byl jejich obličej zvěčněn na Borg-Warnerově trofeji.

Mezi přihlášenými je sedm jezdců, kteří už závod v minulosti vyhráli – Castroneves, Dixon, Power, Kanaan, Rossi, Hunter-Reay a Sató. Stejný počet jezdců se s Indianapolis Motor Speedway seznámí poprvé, konkrétně Ericsson, Rosenqvist, Ferrucci, O´Ward, King, Hanley a Herta.

Nechybí jedna žena, PIppa Mannová, která se vloni nedokázala kvalifikovat, ani dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso. V pondělí jsme se dozvěděli poslední jméno. Třetí vůz Schmidt Peterson Motorsportu, na němž bude stáj spolupracovat s týmem Team Stange Racing, bude řídit Oriol Servia.

Okruh
Představovat Indianapolis Motor Speedway a její historii by vydalo na samostatnou knihu, ostatně nejedna vyšla. Okruh měřící 2,5 míle (4,023 km) byl otevřen v srpnu 1909. Za myšlenkou vybudovat v Indianapolisu závodní trať stál Carl Fisher. Štvalo ho, že Evropané mají v automobilovém průmyslu znatelný náskok.

 Pokud byste se ptali, proč trať vznikla v Indianapolisu a ne v Detroitu, který vnímáme jako hlavní město amerického automobilového průmyslu, tak to, že jím bude nakonec Detroit, nebylo na začátku 20. století vůbec jisté. Právě největší město ve státě Indiana se s Detroitem o tuto pozici přetahovalo.

Fisher zvolil pro okruh, který měl v té době skutečně monstrózní rozměry, tvar zaobleného obdélníku. Zatáčky mají klopení devět stupňů, rovinky pak nulové. Původním povrchem dráhy byla směs štěrku a vápence, zalitá roztokem dehtu a oleje. To se ukázalo jako hrozná volba a první podnik v roce 1909 si vyžádal několik mrtvých a volání po zákazu závodů v celých USA. Fisher to vyřešil tím, co bylo zrovna po ruce – okruh pokryly cihly, konkrétně jich bylo 3 200 000. Odtud přezdívka Stará cihelna. Během let přibylo několik vrstev asfaltu, cihly pod nimi ale zůstávají. Ostatně jak vypadá řez tratí, odhalil před časem šéf IMS J. Douglas Boles.

Na co se zaměřit
Jezdce letos čeká nová kvalifikace. Už vloni IndyCar sebrala štědrou bodovou dotaci za umístění v kvalifikaci. Tentokrát přistoupila k výrazné změně formátu. V sobotu mají jezdci garantovaný alespoň jeden kvalifikační pokus. Pokud chtějí, mohou se pokusit znovu kvalifikovat, dovolí-li to počasí a čas. Na konci dne bude mít nejrychlejších 30 jezdců místo na startovním roštu jisté.

Pro ty, kteří skončí na 10. až 30. místě, tím kvalifikace končí. Nejrychlejší devítka se opět utká v neděli o pole position a také o body, kdy vítěz kvalifikace získá 9 bodů, další sestupně o bod méně. Ještě před nimi se ale ti, kteří v sobotu zajeli 31., 32. a 33. čas, poperou s těmi, kteří byli ještě pomalejší. Časy ze soboty se mažou a v případě kvalifikace devíti nejrychlejších i rozstřelu o poslední řadu má každý jezdec jen jeden jediný pokus. Na tom, že se počítá součet čtyř po sobě jdoucích letmých kol, se nic nezměnilo.

Zraky budou přirozeně upřeny na dvojnásobného mistra světa formule 1 Fernanda Alonsa. Po roční přestávce se vrací do Indianapolisu, je ale v jiné situaci než v roce 2017. Už mu nepomáhá přední tým Andretti Autosport, teď je to na McLarenu, kterému technickou podporu poskytuje mnohem menší a méně zkušený Carlin Racing. Za zády nebude mít Alonso hondu, jejíž motor před dvěma lety vypověděl službu, když byl Španěl v čele závodu, ale chevrolet.

Vyrovnat se největším legendám může příští neděli Hélio Castroneves. Pokud by vyhrál, stal by se čtvrtým jezdcem, který triumfoval ve slavné pětistovce čtyřikrát. To se před ním povedlo Foytovi, Alu Unserovi staršímu a Mearsovi.

Před rokem dosáhl v Indianapolisu obratu v sezoně Will Power, teď by jej rád napodobil jeho stájový kolega Simon Pagenaud. Stejně jako Power před rokem vyhrál Pagenaud Velkou cenu Indianapolisu, teď by ho rád napodobil i v druhém kroku a získal svůj premiérový triumf v Indy500. Francie je třetím nejúspěšnějším národem v Indianapolisu, vynecháme-li domácí Američany.

Francouzští jezdci byli také prvními cizinci, kteří v pětistovce triumfovali. Jules Goux vyhrál v roce 1913, René Thomas následující rok a poslední triumf země galského kohouta je přičítán v roce 1920 Gastonu Chevroletovi. Evropa na vítězství v Indy500 čeká od roku 2012, kdy se radoval Dario Franchitti. Kromě Britů, Francouzů a v Americe naturalizovaných Italů se Evropané radovali z vítězství jen třikrát – dvakrát Arie Luyendyk a jako poslední v roce 1999 Švéd Kenny Bräck. Ten má letos na roštu dva následovníky – Rosenqvista a Ericssona.

Kdo si vytáhne v neděli v kvalifikaci černého petra? V nezáviděníhodné pozici jsou Kyle Kaiser a tým Juncos. Stáj totiž přišla o dva hlavní sponzory. Když v pondělí vyvezli auto z přívěsu, bylo celé bílé, bez jakýchkoliv log. Ricardo Juncos je odhodlaný vydržet a o místo v závodě zabojovat. Lehké to nebudou mít ani nové stáje – DragonSpeed a Clauson-Marshall Racing.

Nejlepšího výsledku v kariéře v Indy500 dosáhl vloni domácí miláček Ed Carpenter. Zůstal ale stříbrný. Jak řekl kdysi Paul Tracy, druhý v cíli je pořád první poražený. Carpenter stál třikrát na pole position, vloni se ale musel sklonit před Powerem. Letos chce víc.

Indianapolis Motor Speedway
Délka okruhu: 2,5 míle (4,023 km), 4 zatáčky
Délka závodu: 200 kol, 500 mil
První závod: 1911
Rekord okruhu: Arie Luyendyk (Byrd/Treadway Racing) – 37,895 v roce 1996
Loňský vítěz: Will Power (Team Penske)
Loňské pole position: Ed Carpenter (Ed Carpenter Racing) – 2:36,7818

Časový harmonogram (SELČ):
Úterý 14. 5.
17:00 – 19:00 – 1. trénink (veteráni)
19:00 – 21:00 – Rookie Orientation Program
21:00 – 24:00 – 1. trénink (všichni jezdci)

Středa 15. 5.
17:00 – 24:00 – 2. trénink

Čtvrtek 16. 5.
17:00 – 24:00 – 3. trénink

Pátek 17. 5.
17:00 – 24:00 – 4. trénink („rychlý pátek“)

Sobota 18. 5.
14:00 – 14:30 – 5. trénink (skupina 1)
14:30 – 15:00 – 5. trénink (skupina 2)
15:00 – 15:30 – 5. trénink (všechny vozy)
17:00 – 23:50 – kvalifikace

Neděle 19. 5.
16:15 – 16:45 – 6. trénink (jezdci bojující o poslední řadu)
16:45 – 17:15 – 6. trénink (nejrychlejší devítka)
18:15 – 19:15 – rozstřel o poslední řadu
19:15 – 20:15 – rozstřel o pole position
21:15 – 24:00 – 7. trénink

Pondělí 20. 5.
18:00 – 20:00 – 8. trénink

Pátek 24. 5.
17:00 – 18:30 – poslední trénink (Carb day)

Neděle 26. 5.
18:45 – start závodu 103nd Indianapolis 500

Komentáře ke článku