Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Mistru motorsportu je devadesát

Mistru motorsportu je devadesát

Legendy: Stirling Craufurd Moss

Sir Stirling Moss (narozen 17. 9. 1929 ve West Kensingtonu), od roku 1959 důstojník Řádu Britského impéria a v roce 2000 pasovaný na rytíře (s titulem Sir), je opravdový idol světa motoristického sportu. Během jeho kariéry se mu přezdívalo pan motorsport. Dnes slaví neuvěřitelné devadesátiny!

Vyrůstal poblíž centra Londýna v rodině, kde automobilový sport znamenal mnoho. Kariéru zahájil v osmnácti, v roce 1948, v závodech do vrchu. Roku 1949 přesedlal na okruhy a absolvoval první závody ve formuli 3. V roce 1950 jezdil za HWM v kategorii F2.

Roku 1951 se dostal za volant formule 1 ve stáji Hersham & Walton Motors. Byl to začátek velkého dobrodružství. Ale nerozbíhalo se slavně. Je třeba říct, že v roce 1951 italské značky Alfa Romeo a Ferrari dávaly britským vozům pramalou šanci. Vlastně startoval jenom jednou, ve Švýcarsku, a skončil osmý.

V roce 1952 si odbyl pět závodů za HWM, ERA a Connaught. Roku 1953 odjel čtyři závody za Connaught a potom za Cooper, na Nürburgringu skončil šestý. Moss stál na rozcestí a před rozhodnutím, co vlastně dál.

V roce 1954 jednal s Alfredem Neubauerem, šéfem Mercedesu. Ten však měl podmínku, aby Moss nejprve ukázal, co v něm je, a teprve potom se mohou bavit o angažmá na sezonu 1955. Stirling si proto najal soukromé Maserati 250F. Hned v prvním závodě v Belgii se mu podařilo dojet na třetím místě. Ve zbytku seriálu už tolik úspěšný nebyl. 

Dva velikáni formule 1 padesátých let - Stirling Moss (vpravo) a Juan Manuel Fangio (uprostřed)

Klíčovou sezonou byl rok 1955. Měl smlouvu s Mercedesem-Benz, proslulými stříbrnými šípy, kde měl za partnera Juana Manuela Fangia. Spolu tvořili jednu z nejlepších dvojic ve F1. Stirling měl k dispozici nejsilnější auto Mercedes-Benz W196 a dvakrát stanul na stupních vítězů po Fangiově pravici, až se v Aintree dočkal první startovní pozice a vítězství. Na konci sezony z toho byl první ze čtyř titulů vicemistra světa.

Ve stejném roce také vyhrál velkolepý silniční závod Mille Miglia (na tisíc mil) v Mercedesu-Benz 300 SLR. V roce 1956 Mercedes skončil, Fangio odešel do Ferrari a Moss se vrátil do Maserati. Patřil k vážným kandidátům na titul, dvakrát dokázal zvítězit. V posledním závodě však Collins přenechal svůj vůz Fangiovi a tím mu dopomohl ke čtvrtému titulu, zatímco Moss se umístil opět jako druhý. 

První vítězství ve velké ceně v Aintree v roce 1955

V roce 1957 Moss nastoupil do stáje Tonyho Vandervella. Ve voze Vanwall VW57 dosáhl tří vítězství a znovu skončil za Fangiem.

Sezona 1958 vypadala slibně. Maestro Fangio ukončil kariéru, a tak se Stirlingovi otevřela šance na zisk kýženého titulu. Přestože vyhrál čtyři velké ceny, musel se spokojit s druhým místem za Mikem Hawthornem. Ten sice zvítězil jen jednou, zato pětkrát obsadil druhé místo. Jediný bod způsobil, že se Mossovi rozplynul sen stát se prvním britským mistrem světa F1. To se podařilo právě jeho soupeři ve ferrari.

V roce 1959 se povedlo Mossovi zvítězit ve voze Cooper-Climax pouze ve dvou závodech. Rok nato závodil za Lotus, tedy stáj Colina Chapmana, a dosáhl pro něj premiérového triumfu. To bylo v Monte Carlu. Potom se stal v Belgii obětí ošklivé nehody – měl zlámané obě dolní končetiny. Přesto ještě dokázal vyhrát poslední závod sezony v kalifornském Riversideu.

Rok 1961 byl ve Stirlingově kariéře ve F1 poslední. Zvítězil již potřetí na okruhu v Monaku a na náročném Nürburgringu si připsal šestnácté prvenství ve F1. Stejně jako v sezonách 1959 a 1960 zakončil i tento ročník mistrovství světa na celkovém třetím místě.

V závěru kariéry stál za prvními úspěchy vozů Lotus

Během své aktivní dráhy závodil Stirling Moss celkem ve sto sedmi různých typech vozů ze všech možných kategorií motoristického sportu. Koncem 50. a začátkem 60. let 20. století byl průkopníkem přechodu na monoposty formule 1 s motorem vzadu – v barvách stáje Cooper-Climax dosáhl prvního úspěchu v takovém autě ve VC Argentiny 1958. Jeho vítězství ve VC Monaka 1961, kde bojoval v Lotusu 18 proti silnějším vozům Ferrari, bylo opravdu nezapomenutelné.

Z 375 závodů, které za svou kariéru profesionálního závodníka dokončil, vyhrál neuvěřitelných 212, což je víc než polovina! Naposledy se dočkal 4. února 1962 v klání na tisíc mil v australském Warwick Farmu na předměstí Sydney ve voze Cooper-Climax.

 

Na okruhu v Le Mansu ve věku 76 let

Dne 23. dubna 1962 v 37. kole závodu X Glover Trophy na okruhu Goodwood narazil do svahu a utrpěl poranění krční páteře. Ačkoliv se z něj zotavil, rozhodl se skončit.

Potom ještě dlouho řádil v historických vozech. V nich patřily jeho dobře známá přilba a modrá závodnická kombinéza k inventáři. Na hřebík je pověsil až v 81 letech!

V roce 2009 byla vytvořena a úředně povolena obchodní značka Stirling Moss.