Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Britský talent zachráněný na cestě k titulu Brawnem

Britský talent zachráněný na cestě k titulu Brawnem

Jenson Button slaví 40. narozeniny

Jenson Button se stal v roce 2009 jedním z nejpřekvapivějších šampionů F1 v historii. V barvách týmu Brawn Grand Prix vyhrál pět závodů z prvních sedmi. Vytvořil si náskok, který už do konce sezony i bez jediného triumfu udržel. Dnes oslavil kulaté čtyřicáté narozeniny.

Jenson Button (* 19. 1. 1980 ve Frome) byl po vstupu do F1 považován za zázračného chlapce. Angličané ho hned pasovali na budoucího mistra světa. Nezřídka býval britským tiskem označován za nejlepšího jezdce světa - aniž by do té doby vyhrál jeden jediný závod! Z pozice mladého talentovaného závodníka se postupně propadl mezi vytrvalce marně čekající na první triumf. Britské sázkové kanceláře dokonce začaly přijímat sázky na to, že nikdy žádnou velkou cenu ani nevyhraje…

Jenson Button byl svého času považovaný za největší jezdecký talent pro F1

V žebříčku marných nadějí se protlačil do první desítky! Nedostižným vytrvalcem je Andrea de Cesaris, který během 15 sezon ve F1 vystřídal deset týmů, ale žádný nepotěšil vítězstvím v závodě. Button se mohl chlácholit jedině tím, že Rubens Barrichello čekal na první triumf 124, Jarno Trulli 117 a Giancarlo Fisichella 110 závodů.

Button se nakonec dočkal ve VC Maďarska 2006 ve službách týmu Honda. Byl to 113. závod jeho kariéry ve F1. O tři roky později popřel další letitou statistiku. Stal se mistrem světa, který nejdéle čekal na své první vítězství. Do té doby vládli téhle statistice Mika Häkkinen (96 závodů) a Nigel Mansell (72). Všichni ostatní šampioni se vešli do padesátky.

Jenson se stal dvakrát motokárovým mistrem Evropy, v roce 1998 na první pokus vyhrál britský šampionát formule Ford a vysoce ceněný festival formule Ford. Třetí příčka v britské F3 vedla o rok později k prvnímu angažmá ve formuli 1.

Brit na sebe upozornil v roce 1999 v národním šampionátu F3

Šanci dostal v roce 2000 v týmu Williams. Z prvních čtyř závodů dvakrát bodoval a celkem za sezonu posbíral 12 bodů. Přesto musel uvolnit místo Juanu Pablu Montoyovi, který to měl už předem slíbené. V Benettonu pak získal pouhé dva body a v Renaultu další rok poskočil po výborných výkonech na 14 bodů (nezapomeňme, že tehdy se ještě rozdávaly body jen do 6. místa). A znovu přišel nucený odchod, protože bylo zapotřebí uvolnit místo pro Fernanda Alonsa.

V roce 2001 dostal příležitost v týmu Benetton

V takřka ztracené situaci dostal šanci od Davida Richardse, vedoucího tým B.A.R. Zastínil bývalého mistra světa Jacquese Villeneuvea, kolem něhož byl tým vybudován. V Imole 2004 pro stáj získal i první pole position. Jeho výkony v této sezoně byly vskutku senzační. Jen málokdo dokázal docenit, že skončil v mistrovství světa třetí, když před ním byla jen dvojice tehdy neporazitelných ferrari. K úplné spokojenosti mu totiž chybělo to nejdůležitější – vítězství.

Jenson Button v roce 2003 v souboji s Markem Webberem

V roce 2005 předvedl pád a vzestup dokonce v průběhu jediné sezony – nejprve katastrofálně špatné výsledky, spojené s krizí týmu, a poté pravidelné sbírání bodů. Rok 2006 přinesl proměnu týmu v Hondu Racing i prolomení zakletí, že na jeho kontě přibývají starty ve velkých cenách bez vítězství. V Budapešti perfektně zvládl nástrahy vlhké tratě a konečně zvítězil.

Jenson byl obdivován pro svůj čistý, lehkostí působící jezdecký styl. Má vynikající kondici a mnohokrát prokázal, že je schopen velmi pravidelné rychlé jízdy. Uznání si získal nejen zásluhou výsledků ve F1, ale i kvůli skvělým výkonům v triatlonech, v nichž se neztratil ani mezi absolutní britskou špičkou tohoto fyzicky mimořádně náročného sportu. Opakované chyby při uzavírání smluv, dané volbou špatných manažerů, mu nicméně bránily ve větších úspěších.

S působením v týmu B.A.R se dostavily i první velké úspěchy

Koncem roku 2007 přišel do vedení týmu B.A.R. Ross Brawn, jeden z hlavních strůjců úspěchů Michaela Schumachera. Svitla naděje, kterou posílily první zkoušky komponent pro vůz, vyvíjený pro sezonu 2009. Jenson byl po testech tak nadšený, že jeho myšlenky na návrat na stupně vítězů musel krotit i sám Ross Brawn.

„Silnou zbraní Michaela Schumachera byla jeho pracovní morálka. Proto jsem v tomto ohledu na Jensona tlačil. Pokud totiž hned po tréninku opustíte okruh a nestrávíte potřebný čas se svými techniky, tak přicházíte o strašně moc,“ vysvětloval Ross Brawn.

Jenson Button vynikal skvělou fyzickou kondicí, díky níž mohl absovovat i náročné triatlony

Jenže 5. prosince 2008 přišla šokující zpráva z Tokia – Honda oznámila ukončení svého působení ve formuli 1. Krátce nato došlo k velké proměně Jensona Buttona. Hned po oznámení Hondy se vydal do Brackley, aby vlil do srdcí zaměstnanců týmu trochu optimismu. Přitom se sám pomalu loučil s kariérou pilota F1 a věřil v zázrak.

„Bylo to nesmírně obtížné období. Mohl jsem jen sedět a přemýšlet sám o sobě. Hodně mi pomohla vášeň pro triatlon, protože jsem alespoň dokázal zvednout zadek a zaměstnávat se péčí o svou kondici. Ale myšlenky na to, že má kariéra pilota F1 je u konce, se neustále vracely. Mnohokrát jsem o tom přemýšlel, ale neumím si představit, co bych chtěl dělat jiného než být pilotem F1,“ přiznal Jenson Button.

V sestavě týmu Brawn GP získal v roce 2009 titul mistra světa

A pak se naděje najednou vrátila. Zprvu jen jako šance alespoň se postavit na start s vozem nově vytvořené stáje Brawn GP (i když samozřejmě těžící ze všeho, co Honda za poslední léta připravila). Po testech Button překvapivě odjížděl do Melbourne v roli tajného favorita. Nové auto se v zatáčkách chovalo mnohem lépe než kterýkoliv z konkurentů, předvádělo jedinečnou stabilitu při brzdění.

Brit VC Austrálie opravdu vyhrál. Poprvé v kariéře se dostal do vedení v průběžném pořadí šampionátu a do konce seriálu tuto pozici neopustil. Vyhrál pět z prvních sedmi závodů a svůj náskok před Sebastianem Vettelem udržel.

Brawn Grand Prix byl však týmem na jediný rok. Po mistrovské sezoně se proměnil v Mercedes, ale Jenson Button dal po dlouhých vyjednáváních přednost McLarenu. Uvádělo se, že mezi Buttonem a novými majiteli týmu Brawn nedošlo k dohodě v otázce peněz, protože vedení Mercedesu se jeho požadavky zdály být přemrštěné. Po dlouhých sedmi letech tedy odešel z Brackley.

Další úspěchy sbíral v barvách McLarenu

U McLarenu se sešel s Lewisem Hamiltonem. Poprvé od roku 1968 působili ve stejném týmu dva britští mistři světa. Tehdy to byli Jim Clark a Graham Hill u Lotusu. Nebylo to poprvé, kdy mistr světa změnil tým krátce po svém triumfu. Několikrát to byl odchod vynucený okolnostmi (ukončením činnosti týmu či odchodem dodavatele motorů, jako v případě Nélsona Piqueta st.), jindy penězi (Michael Schumacher a Damon Hill), ale i spory s týmovým kolegou (Alain Prost) či s vedením stáje (Juan Manuel Fangio i Niki Lauda u Ferrari).

Jenson Button působil v McLarenu dalších osm sezon. Přidal osm prvenství ve velkých cenách a v roce 2011 se stal vicemistrem světa. Celkem ve F1 absolvoval 306 velkých cen, v nichž vybojoval 15 vítězství, osm pole position a nejrychlejších kol a 50 postavení na stupni vítězů.

 Ve VC Kanady 2011 oslavil 10 000. kolo ve vedení velké ceny