Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

IndyCar vstupuje do nové sezony s upravenými pravidly

IndyCar vstupuje do nové sezony s upravenými pravidly

Některé změny si vynutil aeroscreen

Několik drobných úprav pravidel přináší letošní ročník NTT IndyCar Series, který začne již tento víkend na slunné Floridě. Některé změny vyvolala nejvýraznější technická úprava – okolo hlavy jezdce přibyl aeroscreen, který má pilota chránit. Ten ale při pit stopu potřebuje vlastní údržbu, na trati pak představuje dodatečnou váhu a aerodynamický odpor. Přinášíme vám přehled změn v pravidlech.

Zvláštní mechanik za boxovou zídkou

Léta v IndyCar platilo jasné pravidlo. Na voze může najednou pracovat pouze šest mechaniků: čtyři měnící pneumatiky, jeden tankující a šestý obsluhující airjack, který auto zvedá ze země. To se s letošním ročníkem mění, a to v souvislosti se zavedením aeroscreenu. Na voze tak může pracovat sedmý mechanik. Ale podmínky pro něj jsou značně omezené.

Na rozdíl od ostatních mechaniků musí zůstat za boxovou zídkou až do chvíle, kdy vůz zastaví v boxovém stání. Na voze může „pracovat“ pouze v době, kdy je zvednutý (respektive se zadní kola nedotýkají země). A může se věnovat výhradně a pouze aeroscreenu. Tedy strhnout slídu z čelního skla.

Fólie je kvůli dělícímu sloupku dvoudílná. Mechanik ji podle pravidel musí mít „celou dobu pod kontrolou“, tedy nemůže ji odhodit na trať, ale je povinen se s ní vrátit okamžitě, jak svou práci dokončí, za boxovou zeď. A to musí zvládnout v prostoru mezi mechaniky měnícími levé přední kolo a doplňujícími palivo. Podle týmů mu na to stačí přibližně třiapůl až čtyři vteřiny, tedy polovina času, kterou vůz u mechaniků tráví.

Penalizace za nepovolenou výměnu motoru

Přestože pravidlo, že piloti mohou využít jen čtyři motory na celou sezonu, platilo už v minulých letech, žádný velký trest za to, že nasadili v průběhu roku pátý nebo dokonce šestý, nehrozil. Jen nemohli získat body do hodnocení výrobců motorů. To se letos mění.

Týmy sice nemusejí striktně dodržovat limit 10 tisíc mil na jeden motor, za nasazení pátého a každého dalšího ale přijde trest. Na městských a silničních okruzích to bude šest míst na startovním roštu, na oválech pak devět. Případné penalizace se neuplatní v pětistovce v Indianapolisu.

Pro ilustraci – tři jezdci s motorem Chevrolet dokončili loňskou sezonu s pátým či dokonce šestým motorem, a to včetně šampiona Josefa Newgardena. U Hondy to byla dokonce osmička jezdců. V mnoha případech to ale bylo společné rozhodnutí týmu a dodavatele motoru raději nic neriskovat a dát jezdci další motor, než aby mu ten na hranici životnosti vypověděl službu během závodu. Této praxi má díky penalizacím za nasazení pátého a dalšího motoru odzvonit.

Silnější turbo v Indianapolisu

Piloti budou mít k dispozici „naboostovaný“ motor na kvalifikaci do Indy500. Místo 18,9 PSI (130 kPa), což je výkon na tréninky vyjma posledního před kvalifikací a na závod, dostanou turbo, dávající 21,8 PSI (150 kPa). V předchozích letech to bylo o 10 kPa méně. Zvýšený výkon má vykompenzovat větší aerodynamický odpor, který bude mít vůz s aeroscreenem.

Druhá šance v Indy500

Drobná změna čeká i kvalifikaci do nejdůležitějšího závodu. Po sobotní kvalifikaci se opět pole rozdělí na ty, kteří bojují o místa v prvních řadách, na ty, kterým o nic nejde, a na ty, kteří usilují o to, aby se do závodu vůbec dostali. Poslední jmenovaná skupina ale bude mít více pokusů na to se kvalifikovat.

Doposud to bylo tak, že každý pilot měl jediný pokus. Teď, pokud zbyde ještě čas, může vyjet znovu na dráhu a zabojovat o jedno z míst v poslední řadě na roštu.

Nedělní warm up v pátek

Už jsme to viděli vloni a mnohé fanoušky to mátlo. Tradiční nedělní zahřívací trénink přesunula IndyCar u některých závodů na páteční odpoledne. Je to u těch podniků, jejichž součástí je hodně doprovodných závodů a mají relativně brzký start. Piloti si půlhodinovou sekvenci odbudou bezprostředně po posledním pátečním tréninku. Zároveň je daný čas vyhrazený také nácviku zastávek v boxech.

Naopak tam, kde je dost času, odjede se warm up v neděli. Mělo by to být v St. Petersburgu, Barber Motorsports Parku, Long Beach, Austinu, na okruhu v Indianapolisu a v Torontu.

Konec nastavovaných tréninků

V pátečních trénincích a ve warm upu (jedno, jestli v pátek či v neděli) už nebude IndyCar „nastavovat“, pokud je program na dlouhou dobu v samém závěru přerušen. U posledního tréninku před kvalifikací a také v kvalifikaci na městských a silničních okruzích nastavení zůstane.

To znamená, že pokud je seance například na 10 minut přerušena a zelené vlajky by zavlály půl minuty před vypršením časového limitu, podle nového pravidla už IndyCar v pátečních trénincích a ve warm upu vyvěsí šachovnicovou vlajku a dění na dráze ukončí. Dříve platilo, a v posledním předkvalifikačním tréninku a v samotné kvalifikaci to zůstává, že IndyCar pilotům povolila jedno rychlé měřené kolo, načež je opět zahnala do boxů.

Rychlejší rovnání pole při žluté fázi

Sledovat piloty kroužící za zaváděcím vozem v době, kdy už jsou dávno odstraněné následky předešlé nehody, fanoušky mnohdy frustrovalo. Většinou bylo na vině vedení závodu, které dlouze sledovalo záznam nehody a určovalo, v jakém pořadí se jezdci mají seřadit k restartu.

To se teď zjednoduší, což by mělo žluté fáze zkrátit. Nyní se bude brát zřetel na pořadí při posledním průjezdu měřeným úsekem. Samozřejmě kromě vozů, které byly účastníky nehody. Ty, pokud budou pokračovat, poputují na konec pole.

Žádné opravy během červené vlajky

Zatímco do loňské sezony byly nepovolené práce na voze ve chvíli, kdy jsou vyvěšené červené vlajky, podle pravidel ohodnoceny „penalizací ztráty nejméně dvou kol“, teď jsou opravy během zastavení závodu zcela zakázány.

IndyCar k tomu vedla zřejmě zkušenost z Pocona, kde některé týmy na havarovaných vozech přes zákaz pracovaly. A to i přesto, že následně dostaly dokonce desetikolovou penalizaci.

Konec defenzivního push-to-pass

Push-to-pass má jezdcům poskytnout zvýšený výkon a usnadnit předjíždění. To ale moc nefunguje ve chvíli, kdy tým vidí, že pilot útočící na jejich jezdce jej používá. Tým tak může bránícího se pilota varovat. Ten jej také použije a v podstatě se tato pomůcka vzájemně vyruší.

Od nového roku už ale týmy nebudou mít k dispozici informaci, že jiné vozy push-to-pass používají. Tudíž ji s největší pravděpodobností nebudou mít během závodu k dispozici ani televizní diváci. Pouze po skončení kola uvidíme, kolik z push-to-pass ještě jezdci zbývá.

Dvoustupňový limit na rychlost v boxech na oválech

Vloni se IndyCar osvědčilo, že v Texasu zavedla dvoustupňový limit při zastávkách v boxech. V boxové uličce platil rychlostní limit 60 mil/h, při výjezdu z boxů v 1. a 2. zatáčce pak 90 mil/h. To se letos rozšiřuje i na vjezd do boxů a v nějaké formě zavádí i na dalších oválech, vyjma Indianapolis Motor Speedway.

Zdroj: IndyCar