Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grosjean porovnává F1 a IndyCar

Grosjean porovnává F1 a IndyCar

Není všechno jen o aerodynamice.

Romain Grosjean má za sebou testování na trati Barber Motorsports Park v Alabamě, což byla jeho příprava na začátek sezony IndyCar na stejném okruhu. Díky tomu může porovnat současný vůz IndyCar s vozem Haas F1, ve kterém závodil před půl rokem.

"Rozhodně nelituji hodiny strávené v posilovně," řekl 34letý Francouz po tom, co se po klikatém okruhu proháněl ve voze, který je sice pomalejší než monopost F1, ale zato nemá posilovač řízení.

"Fyzicky byla jízda velmi náročná. Jezdit v takovém voze je náročné, ale jiným způsobem než ve F1. Ve F1 bojujete pouze proti přetížení, proti G-síle. Zde více fyzicky bojujete s hmotností vozu. Ale mně to nevadí, je to super.

Když to trochu zjednoduším, vůz Formule 1 funguje díky aerodynamice a zbytek vozu je doplněk. V IndyCar je opravdu důležité nastavení vozu. Aerodynamika je prostší, přítlak je mnohem nižší. V rychlých zatáčkách to pak kvůli tomu může být divočina, zatímco v pomalých zatáčkách je pocit z vozu snad i lepší než ve F1. Při přesedání z jednoho vozu do druhého by si jezdec měl uvědomit, že co funguje ve F1, nemusí vůbec fungovat ve IndyCar."

IndyCar má, stejně jako F1, monopolního dodavatele pneumatik. Grosjeanovi se výrobky firmy Firestone hned zalíbily.

"Jsou skvělé. Žádné zahřívací dečky, přitom fungují okamžitě po výjezdu z boxů. Dobře, možná to tady více klouzalo, ale mají přilnavost a když jsem na ně pár kol skutečně tlačil, zůstaly konzistentní. Asi 25-26 kol jsem jezdil konzistentně rychlá kola, což jsem už dlouho nezažil."

Grosjean objevuje Ameriku. Foto: Romain Grosjean

Grosjean patřil k největším kritikům Halo, když se do F1 zavádělo, ale po těžké havárii v Bahrajnu musel uznat, že mu pravděpodobně zachránilo život. Vůz IndyCar používá Aeroscreen z dílny Red Bullu a závodník neprotestuje ani proti tomuto řešení. Do kokpitu neproudí tolik vzduchu, takže mu bylo horko a průzor jeho přilby zůstal čistý, jinak by si prý ani nevšiml žádnou změnu.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Romain Grosjean