Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

FIA si opět posvítí na tlak v pneumatikách

FIA si opět posvítí na tlak v pneumatikách

Pirelli zjistilo příčinu havárií v Baku.

Pirelli dokončilo zkoumání pneumatik použitých ve Velké ceně Ázerbájdžánu a došlo k závěru, že nehody Lance Strolla a Maxe Verstappena ve vysokých rychlostech s velkou pravděpodobností zapříčinilo to, "jak týmy používají pneumatiky". Podle přijatých opatření se za diplomatickým vyjádřením ukrývá silné podezření, že týmy závodí na pneumatikách s podstatně nižším vnitřním tlakem, než požaduje dodavatel pneumatik.

"Ukázalo se, že ani u jedné z pneumatik nedošlo k výrobní nebo kvalitativní chybě a stejně nebyly objeveny ani náznaky nadměrného opotřebení nebo delaminace. Příčiny selhání levé zadní pneumatiky na vozech Aston Martin a Red Bull byly jasně identifikovány a v obou případech se jednalo o kolaps vnitřní stěny pneumatiky, což může souviset s provozními podmínkami, a to i přes dodržení předepsané minimální hodnoty tlaku a maximální hodnoty teploty v zahřívací dečce před startem závodu," píše se ve zprávě italského výrobce.

Red Bull a Aston Martin svou vinu přirozeně okamžitě popřely. Nebylo by to však poprvé, co týmy obcházejí doporučení Pirelli i nařízení FIA. Jejich motivace je zřejmá. Pneumatiky s nižším tlakem se pod váhou monopostu a silou aerodynamiky více deformují, větší plochou přiléhají k asfaltu a vůz pak lépe drží v zatáčkách, tedy má více mechanické přilnavosti. Deformování pneumatiky je však nebezpečné, jak jsme asi viděli v Baku.

Pirelli vždy před začátkem závodního víkendu týmy informuje, jaký je stanovený minimální tlak v pneumatikách pro všechny tréninky, kvalifikaci i závod. Je motivováno nestanovovat zbytečně vysoké hodnoty, protože jinak si jezdci stěžují, že dostávají pneumatiky tvrdé jako kámen, necítí vůz a nemohou jezdit skutečně rychle, což je pro výrobce pneumatik špatnou reklamou. Jenže týmy se pak mohou pokusit nízko položenou laťku beztak podlézt.

Háček při kontrole dodržování pravidel je v tom, že vzduch se se stoupající teplotou rozpíná. To platí i pro vzduch v pneumatice, takže změna jeho teploty mění výšku tlaku v ní. Minimální tlak v pneumatice Pirelli stanoví pro celou délku závodu, avšak FIA ho dosud měřila pouze krátce před startem, respektive v zahřívacích dečkách před výjezdem vozu z garáže, zároveň měřila teplotu v zahřívací dečce. Samozřejmě, týmy F1 lovící každou setinu sekundy se soustřeďují na to druhé, protože překročení minimální hodnoty tlaku během závodu jim nikdo nedokáže, i když se jednoznačně jedná o porušení předpisů.

Verstappen si možná raději neměl stěžovat. Foto: Pirelli

Jak to týmy dělají? Je několik možností. Na jednu, týkající se především kvalifikace, shodou okolností nedávno poukázal Lewis Hamilton, jenž si postěžoval, že Red Bull v Barceloně pneumatiky Maxe Verstappen svlékl z deček dlouho předtím, než ho poslal na trať. Pneumatiky samozřejmě mezitím vychladly, což je v teplém počasí výhodou samo o sobě, nejen kvůli poklesu tlaku v pneumatice. FIA v nové technické direktivě platící od tohoto víkendu píše, že každé odnětí deček z pneumatik a následné zdržování vypuštění vozu na trať bude považovat za pokus o ochlazení pneumatik.

Nová direktiva také týmům zakazuje mít pneumatiky v zahřívacích dečkách příliš dlouho před začátkem tréninku, kvalifikace nebo závodu, nebo nechávat pneumatiky v dečkách dokonce celou noc při zvýšené teplotě. Také se zakázalo používat speciální plyny, které by se uvnitř pneumatiky při změně teploty mohly roztahovat a stahovat více než běžný vzduch. FIA týmům rovněž připomněla článek 12.5.1 Technických pravidel, který zakazuje používání rozpouštědel a změkčovadel. Také je upozornila, že při zjištění malé odchylky při měření budou požádány o dohuštění pneumatiky, jak tomu bylo doposud, ale při opakovaném zjištění odchylek bude věc nahlášena stevardům závodu.

Největší novinkou je však přidání nové kontroly "za studena" některých náhodně vybraných sad pneumatik po skončení tréninků i kvalifikace a všech sad pneumatik použitých v závodě. Od příštího roku budou tlak i teplota monitorovány během závodu senzory distribuovanými Mezinárodní automobilovou federací.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli