Novinky

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

Facebook Instagram

Verstappen si mercedesy dokonale vychutnal

Verstappen si mercedesy dokonale vychutnal

VC Francie – kvalifikace

Verstappen procházel dnešní kvalifikací na VC Francie vcelku nenápadně. Teprve v závěru zkoncentrovala jednička Red Bull Racingu všechny síly a dvěma těžkými údery poslala Mercedes do kolen.

Rtuť v teploměru vyšplhala těsně pod třicítku, asfalt žhnul 44 stupni. Mráčky zmizely a sluníčko se chystalo připravit všem účastníkům řádnou saunu.

Jednoznačným favoritem na zisk pole position se jevil po skvělém výkonu v závěrečném tréninku Verstappen. Čáku na jeho porážku si mohl dělat jen Mercedes, pokud si ovšem ponechal potřebnou výkonovou rezervu.

Do úvodní fáze vstoupili všichni na měkkých pneumatikách, přičemž jako první se na trati objevil Giovinazzi. Následovala pro Le Castellet typická hodně pomalá zahřívací kola, s hodnotami nad dvě minuty. Důvodem byla snaha zatížit co nejméně gumy, které na okruhu Paula Ricarda dost trpí.

Čekání na referenční čas se neplánovaně protáhlo. Cunoda totiž ve druhé zatáčce nezvládl vůz a lehce se potkal s bariérou. Znovu rozjet se mu už nepodařilo a tak znechuceně vystoupil z kokpitu. Určitě si vzpomněl na Imolu, kde, ovšem s podstatně většími následky, boural také hned na začátku kvalifikace. Ta teď byla zastavena. Mnout si ruce mohli u Alpine, jejíž jezdci dosud stáli v garáži. Ušetřili tak jednu sadu obutí. 

U Alpine asi čekali po slibných tréninkových výsledcích trochu více. Foto: Alpine

Po šesti minutách se pokračovalo. Do čela se posunul Bottas (1:31,66), sledován Hamiltonem. Oba vzápětí přeskočili Verstappen (1:31,00) a Pérez (+0,55). Dobře začali také Norris, Gasly, Vettel nebo Ocon. Opět jsme se stali svědky urputného boje o pozice před nájezdem do rychlého kola, kdy nikdo nechtěl posloužit soupeři jako tahoun.

Po Cunodově nehodě čekalo vyřazení pouze čtyři borce. Aktuálně se na šestnácté až devatenácté příčce nacházeli Latifi, Räikkönen, Mazepin a Stroll (jeho výkon byl škrtnut kvůli nedodržení limitů tratě).

Hamilton přitlačil a rozrazil dvojblok Red Bullu. V pozadí se zatím držela ferrari, malou senzací bylo Schumacherovo čtrnácté místo.

Dvaadvacet sekund před koncem vymezené doby podruhé zavlály červené praporky. Smutným hrdinou se tentokrát stal Schumacher. „Díky“ tomu, že vyletěl a boural, zabránil tomu, aby ho někdo vyšoupl z postupové patnáctky, do níž se propracoval poprvé v kariéře. Současně však pro něj kvalifikace předčasně skončila, protože auto bylo až příliš poškozené (zlomené levé závěsy kol, možná i poničená převodovka). K restartu už pochopitelně nedošlo, takže balili rovněž Latifi, Räikkönen, Stroll (musel přerušit rozhodující kolo), Mazepin a Cunoda. 

Gaslyho postup do poslední desítky je dnes už téměř samozřejmostí. Foto: AlphaTauri

V prostředním dílu třináct ze čtrnácti pilotů risklo střední směs. Výjimku představoval pouze Russell. Výborně se do toho opřel Sainz (1:31,14), ale brzy se před něj prosmýkli Pérez (1:30,97) a Verstappen (1:31,07). Až jako čtvrtý byl veden Bottas a coby šestý Hamilton (za Gaslym).

Norris přišel o čas a proto pospíchal, poučen neblahou Strollovou zkušeností. Na rozdíl od něj ale hladce z nebezpečného pásma unikl. V něm se nacházeli Ocon, Vettel, Giovinazzi a Russell. Klid ovšem neměli ani devátý Ricciardo a desátý Leclerc.

Vpředu se misky vah naklonily ve prospěch Mercedesu, a to zásluhou Hamiltona (1:30,95) a posléze Bottase (1:30,73). Ukazovalo se, že střední pneumatiky se v kvalifikačním režimu měkkým minimálně vyrovnají. Elitní týmy proto na nich vyjely i ke druhým pokusům.

V pohodě jim to stačilo, protože nikdo z ohrožených se nespasil. Alpine utrpěla Oconovým výpadkem nepříjemnou ztrátu, Vettel (stěžující si na enormní nedotáčivost), Giovinazzi a Russell odvedli maximum možného. 

Kdepak, s problémem jménem Verstappen se Hamilton stále nevyrovnal. Foto: Mercedes

Pole position se stále nacházelo v dosahu deseti kandidátů: Bottase, Hamiltona, Péreze, Verstappena, Sainze, Gaslyho, Norrise, Alonsa, Leclerka a Ricciarda. Alonso a Ricciardo kupodivu zůstali na střední směsi, ostatní přešli na měkkou.

Sainz v podstatě zopakoval svůj předchozí výsledek (1:31,14). Verstappen ho ovšem překonal o více než osm desetin (1:30,32). Pérez zaostal o půl vteřiny a už se čekalo jen na černé šípy. Jenže ty tak daleko nedoletěly. Hamiltonovi chyběly tři desetiny, Bottas se tak tak prosadil před Sainze.

Na Mercedes by v tu chvíli nevsadil nikdo ani zlámanou grešli. A opravdu šlo o beznadějný podnik. Verstappen totiž na oslavu vítězství prorazil hranici 1:30 (1:29,99) a nechal Hamiltona i Bottase daleko za sebou. Sainz korunoval povedené odpoledne ziskem pátého stání na roštu zítřejšího závodu, čímž se stal nejlepším ze „zbytku světa“.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:31,001 1:31,080 1:29,990 16
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:31,237 1:30,788 1:30,248 20
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:31,669 1:30,735 1:30,376 16
4. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:31,560 1:30,971 1:30,445 16
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:32,079 1:31,146 1:30,840 19
6. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:31,898 1:31,353 1:30,868 22
7. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:32,209 1:31,567 1:30,987 20
8. Lando Norris McLaren Mercedes 1:31,733 1:31,542 1:31,252 18
9. Fernando Alonso Alpine Renault 1:32,158 1:31,549 1:31,340 17
10. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:32,181 1:31,615 1:31,382 21
11. Esteban Ocon Alpine Renault 1:32,139 1:31,736   10
12. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:32,132 1:31,767   12
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:32,722 1:31,813   13
14. George Russell Williams Mercedes 1:33,060 1:32,065   13
15. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:32,942     7
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:33,062     7
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:33,354     7
18. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:33,554     7
19. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 2:12,584     7
  Juki Cunoda AlphaTauri Honda       2

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull