Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

První den bahrajnských testů vyhrál Gasly, Mercedes nejlepší v závodních simulacích

První den bahrajnských testů vyhrál Gasly, Mercedes nejlepší v závodních simulacích

Předsezonní testy v Bahrajnu – 1. den

Dva týdny po skončení úvodních předsezonních testů F1 ve španělské Barceloně odstartoval šampionát druhou část předsezonního testování. Ta se koná od čtvrtka do soboty na okruhu v Bahrajnu, který bude za týden hostit také úvodní velkou cenu sezony. Na jezdce tradičně čekalo osm hodin jízd, které byly rozděleny do dvou částí. Zatímco čtyři hodiny startovní pole absolvovalo dopoledne, zbylé čtyři odpoledne. A nejlépe začal v Bahrajnu tým AlphaTauri.

Dopoledne se ovšem ještě dařilo nejvíce závodníkovi Ferrari Charlesi Leclercovi (1:34,531) na středních pneumatikách specifikace C3. Za ním skončili Alexander Albon (1:35,070) na měkké sadě C4 a Sebastian Vettel (1:35,706), který stejně jako Leclerc zajel svůj nejlepší čas na pneumatikách specifikace C3. Gasly obsadil dopoledne s časem 1:37,888 na tvrdých pneumatikách C2 poslední 9. místo.

Odpoledne se ale Francouzovi podařilo zrychlit na 1:33,902 a stal se vítězem prvního dne. Gaslyho následovala ve výsledkové listině dvojice jezdců Ferrari. Druhý skončil s časem 1:34,359 Carlos Sainz, který pro odpolední část vystřídal v kokpitu Leclerca. Monačanův dopolední výkon stačil na třetí místo. Je ale třeba dodat, že Gaslyho čas byl zajet na druhé nejměkčí sadě C4, zatímco Sainz podal své maximum stejně jako Leclerc na gumách specifikace C3.

Po zajetí nejrychlejšího času Gasly nepodléhal euforii: „Je vždy pěkné být na špici, ale víme, že stále musíme na nějakých věcech zapracovat, abychom dosáhli lepšího výkonu a abych se cítil ve voze pohodlněji. Byl to ale dobrý první den. Nevíme, jaký mají program ostatní. Určitě ale ještě neukázali všechno a ani my jsme nejeli nejrychleji, jak můžeme. Takže stále máme co zlepšovat,“ uvedl vítěz Velké ceny Itálie 2020.

Z pilotů nejlepších dvou týmů loňské sezony, tedy Mercedesu a Red Bullu, byl nejrychlejší George Russell. Brit, který usedl do monopostu Mercedesu během odpoledne, zajel na pneumatikách specifikace C3 devátý čas v hodnotě 1:35,941. Sergio Pérez, který jezdil během dne za Red Bull jako jediný, obsadil 10. místo s časem 1:35,977. Je ale třeba dodat, že své nejlepší kolo zajel na o stupeň tvrdší sadě (C2) než Russell. Hamilton, který jezdil dopoledne a stejně jako Russell se mu podařilo zajet nejrychlejší kolo na pneumatikách C3, skončil s časem 1:36,365 na 11. příčce.

Vůz Mercedesu upoutal pozornost soupeřů. Foto: Mercedes



U Mercedesu se ovšem během prvního dne postarali o velký rozruch. Nasadili totiž upravený vůz, který nemá téměř žádné bočnice. Tím zaskočili mimo jiné i sportovního ředitele F1 Rosse Brawna.

„Není pochyb o tom, že takový koncept jsme neočekávali. Je to opravdu extrémní. Nevyhnutelně se o tom bude hodně debatovat. Tak to při zavedení nových pravidel je. I když se snažíte zamezit všem možnostem k porušování pravidel, a věřte, že jsme jim takto zamezili ve stovkách případů, tak s inovacemi je to ve F1 vždy extrém. Z našeho pohledu jde především o to, zda-li to nějak postihuje cíl nových předpisů. Týmy si zase chtějí být jistí, že nikdo nepřišel s něčím, o čem si myslejí, že to není v pořádku. Takže si myslím, že v příštích dnech se o tom bude hodně debatovat,“ uvedl Brawn.

Šéf Red Bullu Christian Horner údajně měl tento koncept v rozhovoru pro německý Auto Motor und Sport označit za nelegální, vzápětí ale Red Bull popřel, že by jeho šéf mluvil o novém vozu Mercedesu s médii. Výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff ale nemá o legálnosti vozů jeho týmu pochyby.

„Je to velmi jasný proces. Pokud se chcete ve vývoji vydat nějakým zvláštním směrem, FIA vás kontroluje, poskytnete jí CAD data a stane se součástí tohoto procesu,“
uvedl Rakušan.

Se svým čtvrtečním vystoupením ale mohli být u Mercedesu spokojeni. Z hlediska zajetých časů sice na nejvyšších příčkách nefigurovali, podle dostupných dat na tom ale byli nejlépe v závodních simulacích. Zde porazili o 29 desetin sekundy Red Bull. Třetí skončilo Ferrari (+0,82).

Red Bull byl při závodních simulacích o něco pomalejší než Mercedes. Foto: Red Bull



Rakouská stáj absolvovala díky Pérezovi největší počet kol za celý den  - 138. Mexičan se ale odpoledne postaral o předčasný konec testovacího programu, když se v osmé zatáčce při zkoušce jízdy v režimu virtuálního zpomalovacího vozu roztočil. I přesto byl ale s prvním dnem testů spokojen.

„Byl to velice produktivní den. Odjeli jsme spoustu kol a nasbírali dobré informace. Víte, toto je hodně odlišný okruh (oproti Barceloně – pozn. red.) a řešíte zde jiné problémy. Na konci dne jsme se pokoušeli absolvovali jiný aerodynamický program na studených pneumatikách a během virtuálního zpomalovacího vozu. Já zkrátka ztratil kontrolu nad autem a bylo hotovo,“ popsal Mexičan své vystoupení.

Pérez ale nebyl jediným pilotem, kterého potkaly během dne potíže. Již dopoledne se v trablech ocitl Kuan-jü Čou. Číňan kvůli blíže nespecifikovaným problémům zastavil v nájezdu do boxové uličky. Odpoledne zavlála červená vlajka kvůli Lanci Strollovi, kterému z vozu upadl kus takzvané zahrádky pro aerodynamické testy. Pro Alexandera Albona zase skončil kvůli problémům se řízením předčasně odpolední program.

Potíže řešili i u McLarenu, který nastoupil s upraveným zbarvením, kde přibylo více černé. Měnit plán musela stáj z Wokingu už ráno. Danielu Ricciardovi, který měl do monopostu usednout ráno, totiž nebylo dobře a celý den tak musel absolvovat Lando Norris. Ten měl problémy s brzdami. Z toho důvodu tým odjel pouze 50 kol a nestihl absolvovat ani závodní simulaci.

Landa Norrise trápily brzdy. Foto: McLaren



„Měli jsme zkrátka potíže s brzdami. Nejsem si jistý, jaký problém to přesně byl, teplota a takové ty věci. Nemohli jsme kvůli tomu absolvovat jízdy na dlouhou vzdálenost. V dalších dnech se to pokusíme vyřešit, ale nebude to snadné, tak uvidíme. Uděláme nějaké kompromisy a další věci, které nám umožní ve zbytku testů jezdit více. Kluci už na tom pracují,“ řekl Norris ve čtvrtek.

Ještě o tři kola méně než McLaren absolvoval Haas, který po odchodu hlavního sponzora Uralkali také změnil barvy. Během čtvrtka se ale tým objevil na dráze až odpoledne s Pietrem Fittipaldim. Dříve totiž americká stáj nebyla připravena, protože letadlo přepravující její materiál mělo zpoždění.  Ve zbylých dnech ale bude moci tým čtyři hodiny testů, který tímto ztratil, dohnat. Jeho žádost o umožnění testování i v neděli sice byla zamítnuta, stáj ale bude moci v pátek a v sobotu jezdit po trati i po oficiálním skončení testovacího dne.

U Haasu dostal příležitost testovací jezdec Pietro Fittipaldi. Foto: Haas

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:33,902   103
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:34,359 + 0.457 52
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:34,531 + 0.629 64
4. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:34,736 + 0.834 50
5. Alexander Albon Williams Mercedes 1:35,070 + 1.168 104
6. Lando Norris McLaren Mercedes 1:35,356 + 1.454 50
7. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:35,495 + 1.593 66
8. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:35,706 + 1.804 39
9. George Russell Mercedes Mercedes 1:35,941 + 2.039 60
10. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:35,977 + 2.075 138
11. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:36,365 + 2.463 62
12. Fernando Alonso Alpine Renault 1:36,745 + 2.843 24
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1:36,768 + 2.866 42
14. Kuan-jü Čou Alfa Romeo Ferrari 1:37,164 + 3.262 54
15. Pietro Fittipaldi Haas Ferrari 1:38,527 + 4.625 47

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: AlphaTauri