Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Wittich udělal v Bahrajnu pořádek

Wittich udělal v Bahrajnu pořádek

Loňský první závod se nebude opakovat.

Nejen poslední, ale i první závod minulé sezony zmátl fanoušky a dal základ hádkám dvou znepřátelených fanouškovských táborů. Bývalý ředitel závodů F1, Michael Masi, měl problém udržet pořádek v tom, co je závodní trať a co už není. Určitě to myslel dobře, ale v sérii vyhlášek usměrňujících týmy a jejich jezdce se možná i sám trochu ztratil a nepochybně se v nich ztratili závodníci.

Loni v Bahrajnu Masi stanovil, že každý kvalifikační čas dosažený za pomoci přejetí bílé čáry na vnější straně čtvrté zatáčky bude vymazán. Také oznámil, že během závodu nebude přísný, tohle nařízení nebude platit. Jezdci Mercedesu byli pak dost překvapeni, když začali dostávat upozornění za nerespektování hranic trati v této zatáčce a museli přizpůsobit styl jízdy.

Nakonec však byl znechucený Max Verstappen, jenž byl po celý víkend nejrychlejší a pouze taktické tahy Mercedesu ho v závěru závodu donutily hledat cestu kolem Hamiltona, který se bránil na podstatně starších pneumatikách. Při jeho předjížděcím manévru se dostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru právě v této zatáčce a byl požádán, aby ji vrátil. Závod vyhrál Hamilton, takže zatímco v závodě si na nejasnosti nejvíce stěžoval jezdec Mercedesu, po závodě se cítil být okraden Red Bull.

Počínaje letoškem se budou střídat dva ředitelé závodů. Sezonu v Bahrajnu zahájil Niels Wittich, jenž má osm let zkušeností nasbíraných hlavně v šampionátu DTM, ale už se podílel i na řízení závodů F1. Zdá se, že místo specifických řešení pro každý den a každou situaci bude upřednostňovat jednoduchost.

Bílá čára označuje okraj trati, jak se píše v článku 33.3 (Sportovních pravidel F1),“ píše se ve instrukcích zaslaných deseti týmům F1 před víkendem na Mezinárodním okruhu v Bahrajnu. Nepíše se v nich nic o výjimkách pro jednotlivé dny ani zatáčky.

V článku 33.3 se hlavně píše, že jezdec má „v rozumných mezích udělat vše pro to, aby po celou dobu zůstal na dráze, neopouštěl trať bez dobrého důvodu". Přesně se tam píše, že samotná čára je ještě považována za součást trati, obrubník za ní už ne. Vůz je mimo trať, je-li za čárou všemi koly.

Aby fanoušek pochopil loňský víkend v Bahrajnu, musel studovat vyhlášky. Foto: Mercedes

Takto prostá pravidla jistě ocení fanoušci. Je třeba počítat s tím, že se jednou za čas najde jezdec, který bude mít důvod tvrdit, že byl nespravedlivě potrestán, když si pouze hledal nejkratší a nejrychlejší cestu do cíle, nebo když mu jiný jezdec v souboji nedal přednost, a že ředitel závodu by měl umět dělat rozumné výjimky. Vůči tomu se je třeba obrnit. Na vnější straně rychlých zatáček okruhů F1 nejsou stěny a stromy, ale vyasfaltované výjezdové zóny z důvodu jezdcové bezpečnosti, nikoli z důvodu jeho pohodlí.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Alpine