Novinky

  • 04.08.2022 Good Alexander Albon z Thajska prodloužil smlouvu s týmem Williams

  • 02.08.2022 Neutral Američan Logan Sargeant pojede ve williamsu první trénink při VC USA v Austinu

  • 02.08.2022 Good Australan Oscar Piastri bude druhým jezdcem Alpine F1 Teamu pro rok 2023

Facebook Instagram

Russell vypálil rybník Ferrari

Russell vypálil rybník Ferrari

VC Maďarska - kvalifikace

Šokující vyvrcholení měla kvalifikace na VC Maďarska na Hungaroringu. Největší favority včetně týmového kolegy předčil nenápadný George Russell, který tak získal první postavení v čele startu ve formuli 1. Za zády bude mít jezdce Ferrari, až ze sedmé pozice odstartuje Hamilton a z desáté vedoucí jezdec průběžného pořadí Verstappen.
 
Před kvalifikací trať vyschla. A to je přesně to, co chtěli slyšet nejen o Ferrari, ale také u McLarenu. Nejvíc práce měli u Aston Martinu, protože kromě výměny zadního křídla bylo nutné u Vettelova vozu důkladně zkontrolovat převodovku a další části na zádi, kterou ve třetím tréninku lehce narazil do bariéry. A Haas se v kvalifikaci potřeboval přesvědčit, zda se při vylepšení vozu vydal správným směrem. Zatím měl díly k dispozici pouze pro zkušenějšího Magnussena.

Závodníci byli na souboj s časem hodně nažhavení, protože okamžitě po rozsvícení zeleného světla jich desítka vyrazila na trať. Všichni samozřejmě na měkkých pneumatikách, kterých si v sobotu zatím neužili. Sotva vyjeli, znovu se nad okruh blížily těžké mraky. Suchá trať tedy byla bez záruky.

Na vedoucí pozici se zpočátku usadil Verstappen před Hamiltonem a Russellem, ale to byla jen rozcvička při prvním vyjetí. Čas 1:19,020 nebyl žádnou vzdálenou metou. Prvnímu vyjetí vozů Ferrari odolala, ale posunul ji znovu Verstappen. Brzy se předvedl i Hamilton a poskočil na druhou pozici s nepatrnou ztrátou. A minutu před koncem první části se dokonce s Russellem protlačili do vedení! Kde se najednou vzala rychlost Mercedesů?

Vzadu už šlo do tuhého. Vettel měl problémy buď s autem nebo sám se sebou, protože ztrácel přes dvě vteřiny. Zrychlil však v pravou chvíli, stejně jako Magnussen a Schumacher. V poslední minutě se pořadí na posledních místech proměnilo jako v přesýpacích hodinách. Latifi sice zajel ze všech nejrychlejší první sektor, ale skončil poslední. Nezachránili se ani Vettel či Gasly a to bylo velké překvapení. Gasly totiž udělal jezdeckou chybu v poslední zatáčce posledního kola. Pouze o jednu desetinu vteřiny se udržel ve hře Pérez.

 

Lando Norris v mclarenu odstartuje do závodu ze druhé řady. Foto: Pirelli


Po první části kvalifikace byli vyřazeni: Cunoda, Albon, Vettel, Gasly a Latifi. U Williamsu se radost ze třetího tréninku rychle proměnila v slzy…

Ve druhé části se znovu dostal do vedení Verstappen časem 1:17,703 a to už byl slušný výkon. Jako by na radu Pirelli nechtěl riskovat, kdyby se náhodou znovu změnilo počasí. Mraky stále hrozily, ale teplota asfaltu už byla přijatelných 29 °C.

Nejrychlejší byl stále Verstappen, ale mezi Leclerka a Sainze se na třetí místo překvapivě dostal Alonso. Norris se blýskl alespoň nejlepším prvním sektorem. V posledním kole se do finálové desítky probojovali Ocon a Bottas na úkor Péreze, jehož vyřazení bylo velkým překvapením. Prokazatelně byl však v ostrém kole blokován Magnussenem.

Po druhé části kvalifikace byli vyřazeni: Pérez, Kuan-jü, Magnussen, Stroll a Schumacher.

 
Sebastian Vettel neměl po drobné kolizi v tréninku auto zcela v pořádku. Foto: Aston Martin


Pouze čtyři jezdci měli pro finálovou část k dispozici dvě sady nových měkkých pneumatik: Verstappen, Leclerc, Sainz a Alonso. V první sérii zajel nejlepší čas Sainz 1:17,505 a dostal se do vedení. Za ním byli Russell, Leclerc, Hamilton, Alonso, Norris a až sedmý Verstappen. Byl na čerstvých pneumatikách, ale stejně jako Leclerc vypadal, že se svým vozem bojuje. Nejvíc se to projevilo ve druhé zatáčce. Ztráta 1,318 s to dokazuje…

Přesně 200 vteřin před koncem kvalifikace byly zahájeny druhé pokusy. Nejprve se Leclerc posunul s těsnou ztrátou za Sainze a zdálo se, že Ferrari uhájí první řadu na startu. Tím spíš, že Verstappen sklíčeně oznámil týmu, že jeho pohonná jednotka nemá žádný výkon… Jenže v tu chvíli nenápadně poskládal tři kvalitní časy v jednotlivých sektorech Russell. Doslova šokoval své soupeře v rudých vozech, když jim rozdílel 44 tisícin vteřiny parádně vypálil rybník!

Naprosto nečekaně získal své první pole position v F1 a v nedělní velké ceně se postaví do čela startu. U Ferrari mohou jen doufat, že se potvrdí názor odborníků, kteří tvrdí, že na startu VC Maďarska je výhodnější pozice druhá…

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. George Russell Mercedes Mercedes 1:18,407 1:18,154 1:17,377 23
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:18,434 1:17,946 1:17,421 22
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:18,806 1:17,768 1:17,567 22
4. Lando Norris McLaren Mercedes 1:18,653 1:18,121 1:17,769 19
5. Esteban Ocon Alpine Renault 1:18,866 1:18,216 1:18,018 20
6. Fernando Alonso Alpine Renault 1:18,716 1:17,904 1:18,078 17
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:18,374 1:18,035 1:18,142 21
8. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:18,935 1:18,445 1:18,157 20
9. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:18,775 1:18,198 1:18,379 19
10. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:18,509 1:17,703 1:18,823 21
11. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:19,118 1:18,516   16
12. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:18,973 1:18,573   16
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:18,993 1:18,825   18
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:19,205 1:19,137   16
15. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:19,164 1:19,202   16
16. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:19,240     9
17. Alexander Albon Williams Mercedes 1:19,256     10
18. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:19,273     10
19. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:19,527     9
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:19,570     10

 

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes