Novinky

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

  • 12.11.2024 Neutral BWT Alpine Team bude od roku 2026 používat pohonnou jednotku a převodovku Mercedes.

Facebook Instagram

McLaughlin proměnil pole position ve třetí letošní vítězství

McLaughlin proměnil pole position ve třetí letošní vítězství

Grand Prix of Portland – Závod

Scott McLaughlin dominoval závodu IndyCar Series v Portlandu a připsal si třetí letošní vítězství a také třetí triumf v kariéře v IndyCar. Udržel se díky tomu i ve hře o titul, byť jeho šance je spíš matematická. Will Power i přesto, že to pro něj nebyl zrovna jednoduchý závod, díky druhému místu navýšil náskok v šampionátu. Pomohlo mu k tomu i to, že Newgardenovu týmu se na poslední stint nepovedla volba pneumatik. Vědět o sobě ale znovu dal Scott Dixon, který se po startu z 16. místa protáhl na třetí a stejně jako Newgarden na Powera nyní ztrácí 20 bodů.

Lundgaard při startu využil lepšího výjezdu z 2. zatáčky a protáhl se před Powera na 2. místo. Grosjean se dostal mimo trať, když se pokoušel využít souboje mezi Dixonem a Kirkwoodem a už na něj na dráze nezbylo místo. Newgarden se po startu z 8. příčky, kde skončil kvůli penalizaci za výměnu motoru, propadl na 10 místo. Naopak na 4. příčku se probojoval O´Ward.

Newgarden do závodu startoval na tvrdé sadě pneumatik, která není v Portlandu tou preferovanou. Tréninky i soukromé testy v uplynulých dnech naznačily, že měkká sada vydrží zhruba stejně a je rychlejší. Newgarden a O´Ward byli nejvýše umístění piloti, kteří startovali na tvrdé sadě. Toho ve 4. kole využil Rahal, protáhl se v nájezdu do 1. zatáčky před Newgardena a poslal jej na 11. místo.

Už ve 13. kole zkusil Grosjean být tím prvním, kdo zamíří k mechanikům, zbaví se tvrdé sady a bude doufat v příznivé načasování žluté fáze. Jenže hned v dalším kole stavěl Dixon a v tom dalším také Newgarden. Power k mechanikům zamířil v 18. kole a v jeho případě to bylo přezutí z měkké na další měkkou sadu.

McLaughlin na trati zůstal do 22. kola, než také zamířil k mechanikům. Lundgaard zastavil ještě o kolo později a tady přišla první ze smolných chvilek, které mu zruinovaly slibně rozjetý závod. Mechanik měl problém vytáhnout z nádrže tankovací zařízení. Byla to jen vteřina či dvě, které ztratil, stačilo to ale k tomu, aby se na trati zařadil až za Powera. Ten přitom také nezajížděl nějaké hvězdné časy, brzdil ho totiž Ericsson, který naopak pit stop co nejvíce oddaloval a byl na dráze na druhém místě. Nakonec vydržel do 33. kola.

O tom, jak velký rozdíl představují tvrdé a měkké pneumatiky, se na začátku druhého stintu přesvědčil Malukas. Utvořil se za ním vláček a mladý Američan ztrácel jedno místo za druhým.

Na potíže si stěžoval Palou, který byl viditelně pomalejší, než jezdci kolem něj. Ve 42. kole jej zdolal na protilehlé rovince Newgarden, v dalším kole na stejném místě také Rahal. Ve 45. kole zamířil Palou do boxů, ale změna nepomohla.

Newgarden a Dixon zastavili ve 47. kole. Následovali Lundgaard a v 49. kole také McLaughlin a Power. Ti museli na tvrdou sadu pneumatik, naopak O´Ward, který na ní startoval, měl k dispozici měkké gumy. Navíc se mu podařilo vrátit se na trať před Lundgaardem. Teď měl za cíl dojet a předjet Powera. Lundgaard ztratil další místo, když jej v 55. kole v 1. zatáčce předjel Newgarden, který se tak posunul už na čtvrté místo.

V polovině závodu vedl McLaughlin s náskokem 6 sekund na Powera, 10 sekund ztrácel O´Ward, Newgarden byl o dalších 3,5 sekundy za ním, pak následovali Lundgaard, Rahal, Dixon, Palou a Herta.

O´Ward využil toho, že Power se zasekl za o kolo pomalejším Johnsonem a ztrátu postupně úplně smazal, ale v 70. kole se Power vysvobodil a legendu NASCAR překonal. Naopak O´Wardovi to trvalo téměř celé další kolo, díky čemuž se na něj dotáhl Newgarden. Ale druhý muž průběžného pořadí šampionátu, který měl také měkké pneumatiky, nedokázal na Mexičana v mclarenu najít recept.

Rossi v 78. kole odstartoval poslední kolo pit stopů. Tam vyhasly naděje Lundgaarda na dobrý výsledek, protože v boxech mu zhasnul motor. V 80. kole zastavila první šestka. Pořadí se nezměnilo, ale McLaughlin přišel o svůj náskok. Před pit stopem se totiž přímo před něj vrátil z boxů Rosenqvist a než se McLaughlinovi podařilo jej předjet, ztratil 3,5 vteřiny.

Boxy pořadí na trati nepromíchaly. McLaughlin, Power a O´Ward z nich vyjeli přibližně s půlvteřinovými rozestupy. Hned za nimi byl i Newgarden, ale mezi něj a jeho rivaly se přimotal Ericsson. Navíc Newgarden měl jako jediný na voze tvrdé pneumatiky.

V 84. kole poprvé zavlály žluté vlajky. VeeKay se pokusil předjet o kolo Johnsona, ale zatočil přímo do něj a namáčkl ho na zeď. Sám mohl pokračovat, poničený Johnsonův vůz ale zůstal stát na konci cílové rovinky.

To byla velmi nepříjemná zpráva především pro Newgardena, který měl kolem sebe piloty na rychlejší měkké sadě pneumatik. Pořadí při restartu bylo McLaughlin, Power, O´Ward, Newgarden, Rossi, Dixon, Rahal, Herta, VeeKay, Lundgaard a Palou. VeeKay ale z první desítky vypadl, když si musel odpykat penalizaci za nabourání do Johnsona.

Restart přišel 22 kol před koncem. O´Ward se pokusil zvýšit své šance na to, že zůstane v boji o titul a zaútočil na Powera, došlo ke střetu, při kterém poškodil bočnici na svém voze, Power jako zázrakem vyvázl bez poškození. O pár metrů dále Rossi zaútočil na Newgardena, jeho obrany ale využil Dixon a předjel oba. Zaútočil také na O´Warda, který jej podle IndyCar zablokoval a za trest jej musel pustit před sebe. O další pozice následně přišel Newgarden a jeho propad se zastavil až na 9. místě.

O jednu příčku si ale ne vlastním přičiněním polepšil. 16 kol před koncem totiž na Rossiho zaútočil Lundgaard. Ten v první zatáčce probrzdil a narazil do poutače, který tam IndyCar rozmístila, aby jezdcům zabránila v tom si šikanu zkracovat. S banerem pod předním křídlem musel Lundgaard obkroužit celé kolo a propadl se na chvost pole.

Dixon sice měl Powera na dostřel, jejich rozestup ale zůstával okolo půl vteřiny a to i přesto, že jelikož Dixon nepostoupil z první části kvalifikace, měl k dispozici na tento stint nové červené gumy, Power na nich přitom měl v kvalifikaci najetých zhruba pět kol. V posledním kole už byl jejich rozestup velmi těsný, Dixon se ale o nic nepokusil a dojel za McLaughlinem a Powerem na třetí příčce.

Šampionát rozhodne závěrečný závod, který se jede už za týden na okruhu Laguna Seca. Zatímco v Portlandu měl výhodu tým Penske, který zde před závodem testoval, Ganassiho tým, stejně jako sestava Michaela Andrettiho, testovaly právě na kalifornské dráze, kde sezona skončí.

Power má po závodě v Portlandu na kontě 523 bodů. Jakékoliv umístění v první trojce v posledním závodě mu zajistí titul. Shodně 20 bodů ztrácí Newgarden a Dixon. Ve hře jsou stále teoreticky i Ericsson ztrácející 39 bodů a McLaughlin, který má o dva body větší odstup. Naopak po Portlandu je jasné, že Álex Palou loňský titul neobhájí a ze hry vypadl také O´Ward.

p. jezdec tým motor čas kol
1. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet   110
2. Will Power Team Penske Chevrolet + 1,1792 110
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 1,6006 110
4. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 13,8892 110
5. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 14,8208 110
6. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 16,3039 110
7. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 17,0044 110
8. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 17,6062 110
9. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 18,0978 110
10. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 18,6356 110
11. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 23,5169 110
12. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 27,5282 110
13. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 28,3322 110
14. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 29,0288 110
15. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda + 31,2329 110
16. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 32,5754 110
17. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 33,8121 110
18. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda + 34,0886 110
19. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda + 34,7299 110
20. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 35,4454 110
21. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 44,5500 110
22. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 109
23. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda - 10 kol 100
24. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 82
25. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet Porucha 67

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment