Power po roce opět vítězí, Palou má titul

BITNILE.COM Grand Prix of Portland – závod
Dva velké příběhy napsal nedělní závod IndyCar v Portlandu. Álex Palou má nyní jistotu, že se stane čtyřnásobným šampionem IndyCar (stihl to za posledních pět sezon!). V závěrečných závodech už ho žádný jezdec nemůže předstihnout. Vítězství v Portlandu bral, stejně jako před rokem, Will Power, který tak alespoň trochu zmírnil mizérii, se kterou se letos tým Penske potýká. Paradoxně ačkoliv je Power nejvýše postaveným jezdcem z trojice Penskeho pilotů, letos mu končí smlouva a není jisté, jestli ji tým čtyřiačtyřicetiletému Australanovi prodlouží.
Mistrovská matematika byla neúprosná – aby se udržel v boji o titul, potřeboval Pato O’Ward bezpodmínečně skončit před Palouem. Respektive za jedné podmínky mu ani vítězství nemuselo stačit, to pokud by Palou dojel druhý a získal alespoň jeden bonusový bod.
O’Ward měl zpočátku rozdané velmi dobré karty. V kvalifikaci skončil druhý za stájovým kolegou Lundgaardem, ten ale kvůli výměně motoru přišel o šest míst na roštu a Mexičanovi přepustil první příčku. O’Ward do závodu dobře odstartoval a udržel za zády Rosenqvista, který se po Lundgaardově penalizaci posunul do první řady. Jednu příčku získal i Palou a byl za vedoucí dvojicí a Powerem na čtvrtém místě.
Jezdci pro Portland netypicky projeli bez kolizí šikanou na konci cílové rovinky, bez větších problémů zvládli celé první kolo, pak i druhé, ale na konci toho třetího přišla žlutá fáze, když v nájezdu na cílovou rovinku ztratil kontrolu nad vozem Ferrucci a tvrdě narazil do zdi oddělující boxy a dráhu.
Pořadí na čele závodu bylo O’Ward, Rosenqvist, Power, Palou, Malukas, Rossi, Lundgaard, Armstrong, McLaughlin a Ericsson. Restart přišel v 8. kole, ale protože se v 1. zatáčce roztočili Foster a VeeKay, tak i navzdory tomu, že se dokázali sami hned otočit správným směrem a pokračovat, vyvěsila INDYCAR žluté vlajky.
Závodilo se znovu od 11. kola. O’Ward si opět restart ohlídal a bezpečně vedl. Lundgaard vybojoval dvě pozice a byl pátý. Divoké momenty s notnou dávkou kontroverze se ale odvíjely dále. Rasmussen a Daly do sebe třikrát během dvou kol vrazili – nejprve Rasmussen vyvezl Dalyho z dráhy, ten do něj pak zezadu strčil o pár zatáček dále, aby vše vyvrcholilo v dalším kole před 10. zatáčkou, kde pro změnu Rasmussen strčil do Dalyho, ten ve vysoké rychlosti vyletěl z dráhy a bokem narazil do bariéry z pneumatik. INDYCAR ale Rasmussena nikterak netrestala. Uvidíme, jestli se po závodě k nehodě vrátí.
V 17. kole byly otevřeny boxy a k mechanikům zamířili O’Ward i Rosenqvist. Vedení tak připadlo Powerovi. Na trati zůstali i Palou, McLaughlin, Newgarden, DeFrancesco a Rahal.
Po restartu ve 21. kole bylo rozhodnuto o titulu. Ne snad, že by se něco změnilo na čele závodu. Tam Power udržel vedení, Palou se zase ubránil útokům McLaughlina a zůstával druhý. Dále v poli ale prudce zpomalil O’Ward. Dobelhal se do boxů, kdy ho z pit lane do stání museli mechanici dotlačit. Na vině byla závada elektroniky. Tým opravou strávil deset kol.
Power ujížděl soupeřům, využíval přitom toho, že měl na voze preferovanou měkkou sadu pneumatik, zatímco jeho nejbližší soupeř Palou pomalejší tvrdou. Hrálo se zejména o to, jestli si Power najede tak velký náskok, aby se po pit stopu vrátil před jezdci, kteří už v boxech byli při žluté fázi.
Ve 36. kole se ukázalo, že se to poslednímu jezdci, který dokázal v boji o titul překonat Paloua (v roce 2022), povedlo. Vrátil se totiž na 6. místě před Lungaardem, který byl nyní nejvýše z jezdců s jedním pit stopem na kontě. I další jezdci se z boxů vrátili až za Powerem, respektive i Lundgaardem. Ten ale už v 48. kole podruhé zastavil v boxech.
Power stavěl podruhé v 62. kole, Palou o dvě kola později. V 70. kole po zastávkách ostatních jezdců na stejné strategii byl Power zpět ve vedení. Za zády měl opět Lundgaarda, tentokrát ovšem nejen obrazně, ale brzy i fyzicky s odstupem zhruba jedné vteřiny. Power totiž absolvoval tento stint na tvrdé sadě, Lundgaard se mohl těšit preferované měkké. Navíc věděl, že na poslední stint má, stejně jako vedoucí dvojici se přibližující Palou, nové měkké pneumatiky, na Powera zbyla použitá sada.
Lundgaard si pro nové pneumatiky zajel v 80. kole, Power hned v následujícím okruhu, protože tady nebylo na co čekat. Akorát, že načasování vyšlo tak, že se v dalším kole vrátil těsně před Powerem z boxů Ericsson, který byl na chvostu pole.
Situace byla takováto – vedl Power na použité měkké sadě pneumatik. Jak vlčáci jej naháněli Lundgaard a Palou s novými pneumatikami. Lundgaard byl jen půl vteřiny za Australanem hladovým potom ukázat, že nepatří do starého železa. Palou se dvojici rychle blížil. Po postrčení od Dixona skončil v únikové zóně Newgarden, ale pokračoval, aniž by na trať musel zpomalovací vůz. Dixon za to dostal následně penalizaci.
Vedoucí trojice přichystala divákům napínavý finiš s několika těsnými souboji o pozice. Power se potýkal s horším obutím i s pomalejšími jezdci, kteří se bránili předjetí o kolo a nedávali pozice zadarmo a nutili jej spalovat push-to-pass aby, jakmile je Power předjel, nechali zbytek vedoucí trojice, aby jej následoval.
Palou dvakrát zaútočil na Lundgaarda, ale ten svoji pozici pokaždé ubránil. Z těch útoků měl největší radost Power, protože mu to umožnilo si alespoň na chvíli vydechnout. Právě druhý neúspěšný útok několik kol před koncem závod definitivně rozhodl. Palou se dostal mimo dráhu, ale prokázal mistrovskou schopnost udržet kontrolu nad vozem. Díky souboji ale Power opět poodjel Lundgaardovi a dojel si pro první letošní vítězství.
Vítězstvím možná trochu zvýšil své šance, že si jej stáj, pro kterou závodí od roku 2009, ještě alespoň pro jednu sezonu nechá. Přitom se v padoku už skloňuje jméno možného nástupce, kterým by mohl být David Malukas.
Palou sice nepodtrhnul svůj čtvrtý titul vítězstvím v závodě, to jej ale v cíli nemuselo mrzet. Ačkoliv v IndyCar neodjel ještě ani sto závodů a je mu teprve 28 let, už má stejně titulů jako legendy, jakými byli Mario Andretti, Dario Franchitti a Sebastien Bourdais. Více titulů mají jen Scott Dixon (šest) a A. J. Foyt (sedm). Tým Chipa Ganassiho slaví sedmnáctý titul, čímž se vyrovnal týmu Penske. Palou navíc letos vyhrál poprvé i pětistovku v Indianapolisu.
Do konce sezony stále ještě zbývají dva závody – 24. 8. na oválu v Milwaukee a o týden později na Nashville Superspeedway.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 02:01:06,0311 | 110 | 50+3 |
2. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 1,5388 | 110 | 40+1 |
3. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,4485 | 110 | 35+1 |
4. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 10,5791 | 110 | 32+1 |
5. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 16,1754 | 110 | 30 |
6. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 17,7497 | 110 | 28 |
7. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 26,9355 | 110 | 26 |
8. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 28,1733 | 110 | 24 |
9. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 30,1013 | 110 | 22 |
10. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 37,6096 | 110 | 20 |
11. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 38,4024 | 110 | 19 |
12. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 39,5430 | 110 | 18 |
13. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 52,0779 | 110 | 17 |
14. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 53,0369 | 110 | 16 |
15. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 54,5093 | 110 | 15 |
16. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 57,1126 | 110 | 14 |
17. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 58,3276 | 110 | 13 |
18. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 01:00,1623 | 110 | 12 |
19. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 109 | 11 |
20. | ![]() |
Andretti Global | Honda | - 1 kolo | 109 | 10 |
21. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 109 | 9 |
22. | ![]() |
Andretti Global | Honda | - 1 kolo | 109 | 8 |
23. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 109 | 7 |
24. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 109 | 6+1 |
25. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | - 10 kol | 100 | 5+1 |
26. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 13 | 5 |
27. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 1 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment