Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Leclerc nejrychlejší v mokré generálce před kvalifikací

Leclerc nejrychlejší v mokré generálce před kvalifikací

VC Singapuru - 3. trénink

Závěrečný volný trénink opět patřil Ferrari, tentokrát Leclercovi. Monačan se stejně jako ostatní jezdci musel vypořádat s mokrou tratí. Právě kvůli dešti byla v první polovině tréninku uzavřena boxová ulička a nejezdilo se.

Na 18:00 hodin místního času byl v Singapuru naplánován start závěrečného volného tréninku. Ten ale jezdce zastihl ve zcela jiných podmínkách, než které panovaly během pátku. V Singapuru totiž silně pršelo a na mokru se předtím odjela i kvalifikace ženské W Series. Zatímco asfalt měl 29 stupňů, vzduch 26.

Vzhledem k počasí visel otazník nad tím, jak velká bude ve třetím tréninku aktivita. V době startu totiž zbývaly tři hodiny do začátku kvalifikace a případné incidenty by tak mohly způsobit poškození, která by mohla účast jezdců v boji o startovní pozice ohrozit. Na druhou stranu ale bylo pravděpodobné, že i kvalifikace se uskuteční za podobných podmínek. Nebylo by tedy od věci si je vyzkoušet.

Toto dilema ale nakonec vyřešilo za jezdce ředitelství závodu. Trénink sice v 18:00 hodin singapurského času skutečně začal, boxová ulička ale zůstala zavřená. Za normálních okolností by byl start odložen. Podle pravidel ale může kvalifikace začít nejdříve dvě hodiny po skončení předchozích jízd. Odložení startu třetího tréninku by tak znamenalo, že by musel být odsunut i začátek kvalifikace.

Místo okruhu tak jezdci trávili čas ve svých garážích nebo na boxových zídkách. Jedním z pilotů, který posedával na zídce, byl Alonso. Odkladu startu využil bývalý pilot F1 Timo Glock. Němec je v Singapuru přítomen jako reportér televize Sky Sports. Zašel proto za Alonsem a vyzpovídal ho.

 V úvodních minutách byla trať zkrápěna deštěm. Foto: Red Bull



Když už jsme u Glocka, ten je jedním z jezdců, kteří mají na Velkou cenu Singapuru příjemné vzpomínky. V roce 2009 zde totiž dojel v barvách Toyoty na druhém místě. Šlo o jeho poslední ze tří stupňů vítězů ve F1. Na pódiu tehdy stál s vítězným Hamiltonem a právě Alonsem, který obsadil třetí pozici.

Zatímco Glock pokládal otázky Alonsovi, na dráze se konečně něco dělo. Neznamenalo to ovšem, že byl trénink odstartován. Pouze se na okruh vydal zpomalovací vůz, aby prozkoumal podmínky.

Zhruba po 15 minutách začal déšť ustávat. Existovala tak naděje, že se brzy objeví na dráze první monoposty. V příštích pěti minutách se ale situace nezměnila. Jezdci stále zůstávali v garážích.

I přesto ale bylo stále pravděpodobnější, že se brzy začne jezdit. Někteří jezdci už totiž usedali do kokpitu a ředitelství závodu vydalo informaci, že otevření boxové uličky odhaduje na 18:30 hodin. Piloti by tak měli na jízdy k dispozici třicet minut, tedy přesně polovinu původní délky. V 18:25 bylo definitivně potvrzeno, že se v 18:30 hodin boxová ulička otevře.

Na konci boxové uličky se sice v 18:30 rozsvítilo zelené světlo, zprvu se ale na trať nikdo moc nehrnul. Po uplynutí první minuty totiž zůstávalo na dráze ticho. Řada pilotů ovšem seděla ve svých vozech.

Čekání na první výjezd do akce ukončil po dvou minutách Gasly. Francouz, který je stále více spojován s přestupem do Alpine na místo Alonsa, nazul pneumatiky do extrémního mokra.

Pierre Gasly vyjel na trať jako první. Foto: AlphaTauri



Nedlouho po Gaslym vyjel na trať i jeho týmový kolega Cunoda. Podle očekávání nasadil i méně zkušenější z pilotů AlphaTauri mokré pneumatiky. Vzápětí se přidávali další jezdci. Byli jimi Bottas, Ricciardo, Stroll, Čou, Vettel, Norris a Schumacher.

Gaslyho první měřené kolo mělo hodnotu 2:09,894. Na dráze už byli všichni kromě pilotů Ferrari, Red Bullu a Alpine. Bottas už dokonce zvažoval přezutí na přechodné pneumatiky.

Cunodovo první kolo bylo o dost pomalejší než Gaslyho. Japonec zajel čas 2:13,281. Brzy si připsali čas také Ricciardo (2:10,874), Čou (2:13,821) a Bottas (2:15,554). Po trati už jezdili také Verstappen se Sainzem.

Dvacet minut před koncem přišel Gasly o první místo. O 252 tisícin ho totiž zdolal Norris. Pilot McLarenu zajel kolo v hodnotě 2:09,642.

Verstappen se stal prvním odvážlivcem a hned pro svůj první výjezd nasadil přechodné pneumatiky. Brzy přezouvali také Gasly, Ricciardo, Bottas a Čou. S přechodnými gumami vyjeli i Pérez s Leclercem. V dalších minutách přezouvalo stále více pilotů.

Že už nejsou gumy do extrémního mokra nejvhodnější, dokázal i Latifi. Pilot Williamsu totiž do jedné ze zatáček nedobrzdil a vycestoval do únikové zóny. Kanaďan si stěžoval na potíže s řízením.

Jezdci zajížděli svá první kola na přechodné sadě a pořadí se tím pádem hodně přesýpalo. Schumacher vyjížděl z boxů s neutaženým kolem. Mechanici ale na něj při odjezdu z boxů zamávali, Němec zastavil a byl odtlačen zpět do svého boxového stání.

Osm minut před koncem ved Leclerc. Druhá pozice patřila Verstappenovi a třetí Sainzovi. To ale platilo jen chvíli. Verstappen totiž vzápětí Leclerca z prvního místa sesadil. Monačana pokořil o sekundu a půl.

Albon napodobil kolegu Latifiho. Thajec rovněž nedobrzdil do jedné ze zatáček a vycestoval do únikové zóny.

Schumacher sice zastavil v boxech krátce poté, co pochopil, že jede se nedotaženým kolem, i přesto ale byl vyšetřován za nebezpečné vypuštění. Cunodovi zacláněl v cestě Hamilton, což Japonce rozzlobilo. Latifi opět nedobrzdil do zatáčky.

Leclerc se ve zbývajících minutách vrátil na první místo. Tam zůstal až do konce tréninku a stal se jeho vítězem před Verstappenem a Sainzem. Gasly ještě v závěru chyboval a podíval se do únikové zóny. To samé potkalo i Russella.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:57,782   10
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:58,308 + 0.526 11
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:58,848 + 1.066 11
4. Fernando Alonso Alpine Renault 1:59,429 + 1.647 8
5. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:59,526 + 1.744 10
6. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 2:00,373 + 2.591 10
7. Esteban Ocon Alpine Renault 2:00,911 + 3.129 8
8. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 2:01,007 + 3.225 10
9. George Russell Mercedes Mercedes 2:01,010 + 3.228 9
10. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 2:01,036 + 3.254 12
11. Kevin Magnussen Haas Ferrari 2:01,089 + 3.307 12
12. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 2:01,220 + 3.438 7
13. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 2:01,245 + 3.463 14
14. Mick Schumacher Haas Ferrari 2:01,502 + 3.720 12
15. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 2:01,679 + 3.897 13
16. Lando Norris McLaren Mercedes 2:01,791 + 4.009 12
17. Alexander Albon Williams Mercedes 2:01,907 + 4.125 12
18. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 2:02,066 + 4.284 11
19. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 2:02,599 + 4.817 11
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 2:03,510 + 5.728 9


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari