Grosjean má druhou pole position v kariéře v IndyCar
Firestone Grand Prix of St. Petersburg – Kvalifikace
Romain Grosjean si posledním kolem v závěrečném kvalifikačním rozstřelu vyjel svoji druhou pole position v kariéře v IndyCar. Čekal na ni bezmála dva roky, protože se poprvé radoval v květnu 2021 ještě v barvách týmu Dale Coyne Racing. Z první řady s ním odstartuje stájový kolega Colton Herta. Kvalifikace přinesla hned několik karambolů a výsledků, s nimiž někteří favorité nebyli úplně spokojeni.
Hned v úvodní části skončil v pneumatikách Pagenaud. IndyCar nově zastavila časomíru a když ji spustila, tak zbýval čas na ještě jedno ostré kolo. Bylo to v situaci, kdy nejrychlejší čas měl na kontě Rosenqvist, který byl jediným pod hranicí jedné minuty. Za ním byli O´Ward, McLaughlin, Armstrong, Castroneves a Lundgaard.
Lundgaard svým posledním pokusem vyskočil na druhou příčku, Kirkwood se postaral o to, že jeho stájový kolega Armstrong v první kvalifikaci v IndyCar nakonec do dalších bojů nepostoupil. To se naopak povedlo Ericssonovi, což o boje v další části kvalifikace připravilo také Castronevese.
Největším překvapením kvalifikace druhé skupiny byl nepostup dvojnásobného vítěze závodu v St. Petersburgu Josefa Newgardena. Ten v závěru zaostal za poslední postupovou příčkou, kterou držel jeho stájový kolega Power o čtyři setiny.
Power byl mimochodem jediným, kdo z této skupiny postoupil s časem, který nebyl pod jednu sekundu. Vůbec nejlepší časy si připsala dvojice Herta a Grosjean, dále šli také Palou, Dixon a Rossi.
Semifinále potvrdilo, že se příliš tento víkend nedaří favorizovanému týmu Penske, který v předchozích letech na městském okruhu na Floridě přímo dominoval. Recept na to, jak postoupit do finále nenašel vítěz devíti pole position v St. Pete Power, který do závodu odstartuje až z desáté příčky.
Postoupit se podařilo akorát jeho stájovému kolegovi a loňskému vítězi jak kvalifikace, tak závodu McLaughlinovi, ale jen s náskokem jedné setiny na posledním šestém postupovém místě. V prostřední části kvalifikace skončila také pro vítěze prvního tréninku Dixona, Paloua, Rosenqvista, Lundgaarda a Rossiho.
Tři vozy měl ve finálové šestce tým Andretti Autosport (Herta, Kirkwood, Grosjean), po jednom pak McLaren (O´Ward), Ganassi (Ericsson) a Penske (McLaughlin).
Hned dvě přerušení přinesl závěrečný rozstřel o pole position. Hned po jeho začátku v prvním ostrém kole narazil ve vlásence do bariéry Kirkwood a s poškozeným monopostem se dobelhal na pit lane. Nemuselo ho tak trápit to, že užil obě měkké sady už v první části a neměl nové měkké pneumatiky.
Hned po restartu McLaughlin měl další kontakt se zdí, tentokrát v 10. zatáčce, proletěl šikanou a skončil zaparkovaný na dráze ve vlásence. Musel být odtažený do boxů, kde tým odhalil poškozené zavěšení pravého zadního kola. Společně s Kirkwoodem tak nezajeli žádný čas a do závodu odstartují ze třetí řady. Kirkwood z lepší pozice, protože v prostřední části zajel rychlejší čas.
Pak se konečně začalo závodit o pole position. Ačkoliv neměl novou měkkou sadu, vyjel si první místo Ericsson, jenže jej okamžitě překonal O´Ward a pak Herta. V posledním kole pak předvedl perfektní jízdu Grosjean a s náskokem téměř půl vteřiny se vyšvihl na první místo. Z první řady tak odstartuje se svým stájovým kolegou Hertou, druhá bude patřit O´Wardovi a Ericssonovi.
Závod začíná v neděli v 18:30 středoevropského času, sledovat jej je možné za poplatek přes streamovací službu IndyCarLive.
| p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Romain Grosjean |
Andretti Autosport | Honda | 0:59,5532 | |
| 2. | Colton Herta |
Andretti Autosport | Honda | 0:59,9687 | + 0.416 |
| 3. | Patricio O´Ward |
Arrow McLaren | Chevrolet | 01:00,0163 | + 0.463 |
| 4. | Marcus Ericsson |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:00,4435 | + 0.891 |
| 5. | Kyle Kirkwood |
Andretti Autosport | Honda | Žádný čas | |
| 6. | Scott McLaughlin |
Team Penske | Chevrolet | Žádný čas | |
| 7. | Álex Palou |
Chip Ganassi Racing | Honda | 0:59,7781 | Top 12 |
| 8. | Felix Rosenqvist |
Arrow McLaren | Chevrolet | 0:59,7971 | Top 12 |
| 9. | Scott Dixon |
Chip Ganassi Racing | Honda | 0:59,8010 | Top 12 |
| 10. | Will Power |
Team Penske | Chevrolet | 0:59,9482 | Top 12 |
| 11. | Christian Lundgaard |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 0:59,9618 | Top 12 |
| 12. | Alexander Rossi |
Arrow McLaren | Chevrolet | 01:00,0040 | Top 12 |
| 13. | Marcus Armstrong |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:00,3158 | 1. skupina |
| 14. | Josef Newgarden |
Team Penske | Chevrolet | 01:00,0605 | 2. skupina |
| 15. | Helio Castroneves |
Meyer Shank Racing | Honda | 01:00,5049 | 1. skupina |
| 16. | David Malukas |
Dale Coyne Racing | Honda | 01:00,0796 | 2. skupina |
| 17. | Santino Ferrucci |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:00,5301 | 1. skupina |
| 18. | Devlin DeFrancesco |
Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | 01:00,1798 | 2. skupina |
| 19. | Jack Harvey |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:00,7270 | 1. skupina |
| 20. | Graham Rahal |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:00,3714 | 2. skupina |
| 21. | Agustín Canapino |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 01:01,0692 | 1. skupina |
| 22. | Callum Ilott |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 01:00,3868 | 2. skupina |
| 23. | Sting Ray Robb |
Dale Coyne Racing | Honda | 01:02,3711 | 1. skupina |
| 24. | Rinus VeeKay |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:00,4831 | 2. skupina |
| 25. | Simon Pagenaud |
Meyer Shank Racing | Honda | 06:37,4112 | 1. skupina |
| 26. | Conor Daly |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:00,6066 | 2. skupina |
| 27. | Benjamin Pedersen |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:01,4355 | 2. skupina |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment

Němka Mathilda Paatz bude jezdit za Aston Martin ve FIA Academy 2026
Vozy týmu McLaren byly vyloučeny z VC Las Vegas

05.03. 2023
Romain Grosjean
Colton Herta
Patricio O´Ward
Marcus Ericsson
Scott McLaughlin
Álex Palou
Will Power
Christian Lundgaard
Helio Castroneves
Devlin DeFrancesco
Jack Harvey
Agustín Canapino
Rinus VeeKay