Junioři Williamsu překazili Montoyův sen o vítězství
FIA F3 v Melbourne – sprint
Sprint FIA F3 v Melbourne skončil triumfem juniorů Williamsu. Jako první sice dorazil do cíle Colapinto, poté byl ale diskvalifikován a z triumfu se tak radoval O´Sullivan. Z pole position startující Montoya se musel spokojit se druhým místem. Třetí skončil Aron.
Úvodní sprintový závod FIA F3 v Melbourne nabízel dobrou šanci na první vítězství jednomu z pokračovatelů slavné dynastie. Díky otočenému startovnímu roštu totiž stál na první příčce Montoya, který zajel v kvalifikaci 12. čas. V první řadě ho doplňoval Göthe.
Jako třetí startoval Collet a čtvrté místo patřilo Browningovi. Za nimi následovali Beganovic, Colapinto, Aron, O´Sullivan, Fornaroli, Mini, Saucy, Bortoleto, Mansell, Edgar, Tsolov, Boya, Frederick, Barnard, Villagómez, Bedrin, Gray, Barter, Cohen, Flörschová, Faria, Wisnicki, García, Smith, Yeany a Martí.
Vítěz prvního letošního závodu Martí musel startovat z chvostu kvůli kvalifikační havárii. Španěl kvůli nesplnil kvalifikační limit a pro start v závodě musel dostat od komisařů výjimku. Nehody potkaly během kvalifikace také Fredericka a Bedrina.
Yeany a Smith nestartovali z pozic, na kterých se kvalifikovali. Američanovi bylo nejprve smazáno nejrychlejší kolo, neboť ho zajel v době, kdy vlály dvojité žluté vlajky. Kromě toho se pod dvojitými žlutými vlajkami dopustil i překročení rychlosti, za což dostal pro start sprintu desetimístný trest a rovněž tři trestné body. Smith putoval o šest míst dozadu. Domácí jezdec si přivezl penalizaci už z hlavního závodu v Bahrajnu, kde zavinil dvě kolize.
Ačkoli v pátek zkomplikoval druhý volný trénink F1 a kvalifikaci F2 déšť, před prvním závodem FIA F3 bylo počasí daleko lepší. Svítilo slunce a nic nenasvědčovalo tomu, že by měl být sprint ovlivněn deštěm. Očekával se tak suchý závod.
Montoya si po startu udržel první místo. Start se povedl Browningovi. Dostal se na třetí příčku před Colleta a brousil si zuby také na Götheho. To se mu podařilo ve třetí zatáčce. V ní totiž Göthe vycestoval z dráhy kvůli defektu levé zadní pneumatiky. Šlo o následek kontaktu s Browningem, ke kterému došlo v první zatáčce.
Jezdci ještě nedojeli ani do cíle prvního kola a na trať už byla povolán zpomalovací vůz. Bylo totiž třeba odklidit Götheho auto. Pilot Tridentu už se z kačírku ve třetí zatáčce nedokázal dostat.
Za zpomalovacím vozem kroužil jako první Montoya před Browningem. Na třetí příčce byl Colapinto, který se ještě před výjezdem zpomalovacího vozu zvládl dostat před Colleta. Následovali Aron, O´Sullivan, Mini, Fornaroli, Begnaovic a bodovanou desítku uzavíral lídr šampionátu Bortoleto. Martí se prokousával z chvostu a byl až dvacátý pátý.
Ve 4. kole byl závod restartován. Montoya si situaci pohlídal a zůstal první před Browningem a Colapintem.
Montoya sice restart zvládl, brzy se ale musel o své první místo obávat. V nájezdu do deváté zatáčky to na něj totiž zkusil týmový kolega Browning. Kolumbijec ale zatím vedení uhájil.
Další náznak útoku z Browningovy strany přišel v první zatáčce. Ani v tomto případě ale britský jezdec neuspěl. Ve svých snahách však nepolevoval. Montoyovi bylo jasné, že brzy pro něj bude situace ještě komplikovanější. Ředitelství závodu totiž povolilo využívání systému DRS.
V deváté zatáčce pátého kola to Browning zkusil znovu, tentokrát ne po vnějšku, ale po vnitřku. To mu ale nevyšlo. Browningovo auto totiž po přejezdu přes obrubník vyskočilo do vzduchu. Následoval propad mimo pódiové pozice. Problémy měl i Collet, který si přivodil defekt při jednom ze soubojů a musel do boxů.
Brzy ale přišla ještě větší krizovka. Cohen totiž havaroval po kontaktu s Barterem na rovince před devátou zatáčkou a skončil ve zdi. Na trať vyjel zpomalovací vůz. Zatímco Barter byl po návštěvě mechaniků schopen pokračovat, pro Cohena závod skončil.
Ještě před neutralizací ale došlo ke změně v čele. Colapinto totiž zvládl v deváté zatáčce pokořit Montoyu a ujal se vedení.
Za zpomalovacím vozem vedl pole Colapinto před Montoyou. Na třetí místo vystoupal O´Sullivan. Čtvrtý byl Aron a až na páté místo spadl Browning. Šestý byl Mini, sedmý Beganovic, osmý Fornaroli, devátý Bortoleto a desátý Saucy. Martí nadále stoupal pořadím, od bodů byl ale stále daleko. Patřilo mu až 16. místo.
V 11. kole z dvaceti se v Melbourne opět začalo závodit. Colapinto ihned poodjel Montoyovi. Beganovic pokořil Miniho, Tsolov s Frederickem sváděli bitvu o 13. místo.
Colapinto se přibližoval ke svému prvnímu vítězství v sezoně. Osm kol před koncem totiž vedl před Montoyou už o sekundu a půl. U Browninga definitivně vyhasly naděje na dobrý výsledek. Pilot Hitechu byl potrestán deseti sekundami za zavinění kolize s Göthem v úvodu. Brit jezdil po dráze jako šestý, neboť ho krátce předtím předjel Beganovic.
Netrvalo ovšem dlouho a na trať se znovu vydal zpomalovací vůz. Smith totiž kolidoval v nájezdu do poslední zatáčky se zdí a poškodil si zadní část svého vozu, kvůli čemuž musel odstoupit. Kromě toho se ve druhé zatáčce roztočil Gray.
Browningovo trápení pokračovalo. Stěžoval si na špatnou ovladatelnost svého vozu a postupně se propadl až na 11. místo. Do boxů zamířil během fáze zpomalovacího vozu Yeany. Američanův vůz přišel mimo záběry kamer k úhoně.
Podoba první trojice zůstávala beze změny. Vedl Colapinto před Montoyou a O´Sullivanem. Čtvrtý byl Aron, pátý Beganovic, šestý Mini, sedmý Fornaroli, osmý Bortoleto, devátý Saucy, desátý Boya, jedenáctý Browning, dvanáctý Edgar, třináctý Mansell, čtrnáctý Tsolov, patnáctý Frederick, šestnáctý Martí, sedmnáctý Barnard, osmnáctý Villagómez, devatenáctý Bedrin, dvacátá Flörschová, dvacátý první Faria, dvacátý druhý Barter, dvacátý třetí García, dvacátý čtvrtý Wisnicki, dvacátý pátý Gray, dvacátý šestý Collet a dvacátý sedmý Yeany.
Ke třetímu restartu došlo na konci 16. kola. Jezdcům tak zbývala už jen čtyři kola, aby případně vylepšili svůj výsledek.
Colapinto zůstal po restartu první. O´Sullivan pokukoval po cestě, kterou by se mohl dostat před Montoyu. Žádný vážnější útok ale zatím z jeho strany nepřicházel.
Colapinto ihned navyšoval náskok. V 18. kole už vedl před Montoyou o dvě sekundy. Kolumbijec se naopak musel stále obávat O´Sullivana.
V 11. zatáčce 18. kola Montoya O´Sullivanovi nakonec opravdu podlehl. Brit totiž využil systému DRS na přecházející rovince a Montoyu překonal. Souboj se neobešel bez kontaktu.
Závod byl nakonec dojet za zpomalovacím vozem. Ve zdi totiž skončil García. Vítězem se tak stal Colapinto před svým kolegou z juniorské akademie Williamsu O´Sullivanem. Montoya se nakonec musel spokojit se třetím místem.
Aktualizace: Colapinto nakonec o své první vítězství přišel. Kýl karoserie jeho vozu měl totiž upravenou geometrii, což pravidla nedovolují. Ze stejného důvodu byli vyloučeni i Boya a Edgar. Cohen dostal desetisekundový trest. Jelikož ale závod nedojel, ztratí místo toho pět míst na startu hlavního závodu.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
DSQ | Franco Colapinto | MP Motorsport | Mecachrome | - | 20 | 0 |
1. | Zak O'Sullivan | Prema | Mecachrome | 0,400 | 20 | 10 |
2. | Sebastián Montoya | Hitech Pulse-Eight | Mecachrome | 0,700 | 20 | 9 |
3. | Paul Aron | Prema | Mecachrome | 1,000 | 20 | 8 |
4. | Gabriele Minì | Hitech Pulse-Eight | Mecachrome | 1,200 | 20 | 7 |
5. | Dino Beganovic | Prema | Mecachrome | 1,800 | 20 | 6 |
6. | Gabriel Bortoleto | Trident | Mecachrome | 2,000 | 20 | 5+2 |
7. | Leonardo Fornaroli | Trident | Mecachrome | 2,400 | 20 | 4 |
DSQ | Mari Boya | MP Motorsport | Mecachrome | 3,400 | 20 | 0 |
8. | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | 3,900 | 20 | 3 |
DSQ | Jonny Edgar | MP Motorsport | Mecachrome | 6,000 | 20 | 0 |
9. | Christian Mansell | Campos Racing | Mecachrome | 7,800 | 20 | 2+1 |
10. | Kaylen Frederick | ART Grand Prix | Mecachrome | 8,800 | 20 | 1 |
11. | Nikola Tsolov | ART Grand Prix | Mecachrome | 9,300 | 20 | 0 |
12. | Taylor Barnard | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 10,300 | 20 | 0 |
13. | Pepe Martí | Campos Racing | Mecachrome | 11,400 | 20 | 0 |
14. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | 13,500 | 20 | 0 |
15. | Nikita Bedrin | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 13,600 | 20 | 0 |
16. | Sophia Flörschová | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 14,100 | 20 | 0 |
17. | Luke Browning | Hitech Pulse-Eight | Mecachrome | 15,100 | 20 | 0 |
18. | Roberto Faria | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 16,200 | 20 | 0 |
19. | Hugh Barter | Campos Racing | Mecachrome | 16,800 | 20 | 0 |
20. | Oliver Gray | Rodin Carlin | Mecachrome | 18,100 | 20 | 0 |
21. | Caio Collet | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | 19,200 | 20 | 0 |
22. | Hunter Yeany | Rodin Carlin | Mecachrome | 20,400 | 20 | 0 |
23. | Piotr Wiśnicki | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 21,000 | 20 | 0 |
DNF | Alex Garcia | Jenzer Motorsport | Mecachrome | - | 17 | 0 |
DNF | Tommy Smith | Van Amersfoort Racing | Mecachrome | - | 12 | 0 |
DNF | Ido Cohen | Rodin Carlin | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Oliver Göthe | Trident | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Bortoleto 31, 2. Beganovic 28, 3. Göthe 23, 4. Martí 19, 5. Saucy 19, 6. Aron 14, 7. Mini 13, 8. Montoya 12, 9. O´Sullivan 10, 10. Colapinto 10, 11. Browning 10, 12. Collet 8, 13. Fornaroli 7, 14. Frederick 7, 15. Mansell 3, 16. Edgar 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Trident 61, 2. Prema 52, 3. Hitech Pulse-Eight 35, 4. ART Grand Prix 26, 5. Campos 22, 6. MP Motorsport 12, 7. Van Amersfoort 8.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema