Maserati ukončilo více než šedesátileté čekání
e-Prix v Jakartě - 2. závod
Maserati se po 66 letech opět dočkalo vítězství ve formulovém závodě. Druhou jízdu v Jakartě totiž ovládl Günther před Dennisem a Evansem. Wehrlein se díky šestému místu vrátil do čela šampionátu. Pomohly mu v tom potíže Cassidyho.
Günther vstoupil do neděle s odhodláním napravit nevyužitou sobotní šanci a získat první vítězství pro Maserati. V kvalifikaci si totiž vyjel pole position před Dennisem a Evansem. Za nimi se seřadili Mortara, Vandoorne, sobotní vítěz Wehrlein, Fenestraz, Hughes, Vergne, lídr šampionátu Cassidy, Da Costa, Nato, Buemi, Bird, Sette Camara, Rast, Müller, Beckmann, Di Grassi, Ticktum, Merhi a Frijns.
Sette Camara ale nakonec z roštu neodstartoval. Pilot stáje NIO byl totiž krátce před startem odtlačen svými mechaniky do boxové uličky. Na Brazilcově monopostu se objevil problém s elektronikou.
Krátce po něm navíc postihly potíže i Birda. I u pilota Jaguaru se vyskytl technický problém, kvůli kterému byl stejně jako Sette Camara odtlačen do boxové uličky. Startovní procedura se tak protáhla.
Günther si stejně jako v sobotu pohlídal po startu první místo. Na druhém místě zůstal Dennis a na třetím Evans. Vítěz prvního závodu Wehrlein spadl ze šesté pozice na sedmou. Jelikož ale Cassidy zůstával desátý, stačil by mu takový výsledek k návratu do čela šampionátu.
V dalších zatáčkách se na čele nedělo žádné velké drama. Günther držel první místo s mírným náskokem před Dennisem a Evansem.
Sette Camara a Evans se po technických problémech na roštu do závodu nezapojili. Jejich týmy uvedly na sociálních sítích, že jejich vystoupení skončilo.
Frijns a Ticktum se stali prvními jezdci, kteří přešli do útočného módu. Oba tak učinili na dvě minuty.
Ve čtvrtém kole přešel do útočného módu i Günther. Propadl se na třetí místo za Dennise a Evanse. Wehrlein musel krotit přetáčivý smyk a měl co dělat, aby nesestřelil šestého Mortaru. Naštěstí se vše obešlo bez incidentu.
U týmu Andretti mohli být spokojeni. Dennis totiž zajel do útočného módu na dvě minuty a stihl se vrátit před Günthera. Virtuálně se tak nacházel ve vedení. V reálu ale vedl Evans.
Ani u Evanse ale netrvalo dlouho a zajel do aktivační zóny. Pilot Jaguaru spadl na třetí pozici. Nejlepší trojice tak měla pořadí Dennis, Günther a Evans.
Zatímco Dennis závod vedl, pro jeho týmového kolegu Beckmanna skončil. Němec, který v Jakartě zaskakoval za Lotterera, byl poslán do zdi po kontaktu s Di Grassim. Při nárazu si poškodil zavěšení a v boxech svůj monopost odstavil.
Günther ztratil v devátém kole i druhé místo. Posunul se před něj Bird, kterému se podařilo úspěšně zaútočit v první zatáčce.
I po předjetí Günthera zůstával Evans při chuti. Pilot Jaguaru si chtěl spravit chuť po sobotním odstupení, kdy ho sestřelil kolega Bird, a útočil na Dennise. Pilot Andretti si ho ale pohlídal.
O pár zatáček později navíc bylo opět vše jinak. Před Evanse se totiž dokázal vrátit Günther. Novozélanďan se navíc musel mít na pozoru i před druhým pilotem Maserati Mortarou, který už byl čtvrtý.
Rozestupy na čele byly v dalších kolech velmi těsné. K Dennisovi, Güntherovi, Evansovi a Mortarovi se dotahoval i Vandoorne. Evans si ve 12. kole vyšlápl na Günthera a pokoušel se mu vrátit předjetí. Zatím ale bez úspěchu.
Günther o pár okamžiků později opět pokukoval po posunu do čela. V první zatáčce naznačil útok na Dennise. Brit ale zůstal první i v tomto případě. Za pár okamžiků přišel další pokus ze strany pilota Maserati, i v tomto případě ale Dennis útok odrazil.
Na opačném konci pole se tou dobou nacházel Vergne. Dvojnásobný šampion mířil pomalým tempem do boxů a stal se dalším odstoupivším.
V 15. kole přešel do útočného módu Dennis, tentokrát už na šest minut. Günther tak převzal vedení, zatímco Evans se dostal na druhé místo. Pilot Jaguaru ale musel brzy hájit Dennise.
Zatímco z prvního kola aktivací útočných módů vyšel nejlépe Dennis, tentokrát to vymysleli lépe Günther a Maserati. Němec totiž přešel do výkonnostní výhody o kolo později a stihl se vrátit před Dennise. Do čela se posunul Evans, jak Günther, tak Dennis ale na něj byli nalepeni. Vergne pokračoval po výměně předního křídla v závodě, pochopitelně ale byl poslední.
Na špici se bojovalo. Günther to zkusil v první zatáčce na Evanse. Pilot Jaguaru svého soupeře zablokoval. Toho se pokoušel využít Dennis a chtěl Günthera objet. Na chvíli sice byl před ním, Günther měl ale lepší výjezd z první zatáčky. Druhou pozici si tím pádem pohlídal.
Ve 20. kole přišel moment, který byl velmi důležitý pro boj o titul. Cassidymu totiž nevyšel útok na Wehrleina a poškodil si přední křídlo. Musel tak do boxů. Mezitím zajel Evans do útočného módu a spadl na třetí pozici.
Na čele se osamostatnili Günther s Dennisem. Evansova ztráta po návštěvě aktivační zóny narostla, měl ale k dispozici ještě čtyři minuty v útočném módu, zatímco vedoucí dvojice už tuto výhodu neměla.
Wehrlein byl po Cassidyho potížích ve velmi dobré pozici. Byl sice pouze pátý a nic nenasvědčovalo tomu, že by měl zopakovat sobotní vítězství, tento výsledek by mu ale stačil k posunu na první místo průběžného pořadí.
Evans se díky útočnému módu osamostatnil na třetím místě, k vedoucí dvojici měl ale stále daleko. Za čtvrtým Vandoornem se začínal utvářet vláček vozů. Nejvíce Belgičana trápil Wehrlein, který byl při chuti a brousil si na čtvrtou pozici zuby.
Evansovi doběhl ve 25. kole útočný mód. Günthera s Dennisem ale sjet nedokázal. Když se Buemi vracel z aktivační zóny, došlo ke kontaktu mezi ním a Rastem.
Na čele se začínala situace vyjasňovat. Günther totiž začal ujíždět Dennisovi a vybudoval si náskok. Na prvních třech pozicích jsme tak viděli rozestupy, které byly na poměry závodů formule E nezvykle vysoké.
Evans se musel bránit. Dotáhli se na něj totiž Vandoorne a Wehrlein. Boj o vítězství se zdál sice být rozhodnutý, na třetím místě ale bylo zaděláno na zajímavou bitvu. Wehrlein ale musel ještě jednou do útočného módu. Musel využít zbývajících šest minut výkonnostní výhody.
Vandoorne sice jezdil těsně za Evansem a nejednou naznačil útok, ke změně pořadí ale zatím nedocházelo. Ve 31. kole měl navíc Vandoorne co dělat, aby se před něj nedostal Fenestraz.
Wehrlein se propadl poté, co aktivoval útočný mód. Byl sedmý a k dispozici měl ještě čtyři minuty útočného módu. Dalo se tak očekávat, že bude stoupat vzhůru.
Ve 32. kole Fenestraz předjel Vandoorna. Při předjížděcím manévru ho vyvezl tak, že toho využil i Nato, který vzápětí zdolal i Fenestraze. O pár zatáček později předjel Belgičana i Wehrlein.
Nato, Fenestraz a Wehrlein začali tlačit na třetího Evanse. U Günthera to ale naopak vypadalo stále lépe. Před Dennisem vedl už o téměř tři sekundy.
Günthera už žádné komplikace nepotkaly a dojel si pro vítězství. Zatímco on sám triumfoval ve formuli E už počtvrté, pro Maserati šlo o premiérový triumf. Italská značka navíc vyhrála formulový závod poprvé od Velké ceny Německa F1 1957, kdy slavil Fangio.
Druhý skončil Dennis a třetí Evans, který uhájil Fenestraze, Nata i Wehrleina. Pilot Porsche se díky svému šestému místu vrátil do čela průběžného pořadí. Cassidy totiž dojel až osmnáctý. Pilota Envisionu přeskočil v celkovém pořadí i Dennis.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | Maserati | - | 38 | 25 |
2. | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | Porsche | +2,822 | 38 | 18 |
3. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | Jaguar | +18,498 | 38 | 15 |
4. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | Nissan | +19,307 | 38 | 12 |
5. | Norman Nato | Nissan Formula E Team | Nissan | +19,924 | 38 | 10 |
6. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | +20,108 | 38 | 8 |
7. | António Félix Da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | +20,521 | 38 | 6 |
8. | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | Maserati | +20,996 | 38 | 4 |
9. | Stoffel Vandoorne | DS PENSKE | DS | +26,630 | 38 | 2 |
10. | Sébastien Buemi | Envision Racing | Jaguar | +27,273 | 38 | 1 |
11. | Dan Ticktum | NIO 333 Racing FE Team | NIO | +28,614 | 38 | 0 |
12. | Nico Müller | ABT CUPRA FORMULA E TEAM | Mahindra | +28,787 | 38 | 0 |
13. | Robin Frijns | ABT CUPRA FORMULA E TEAM | Mahindra | +29,125 | 38 | 0 |
14. | Lucas Di Grassi | MAHINDRA RACING | Mahindra | +29,530 | 38 | 0 |
15. | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | Nissan | +30,670 | 38 | 0 |
16. | Jean-Éric-Vergne | DS PENSKE | DS | +56,598 | 38 | 0 |
17. | Roberto Merhi | MAHINDRA RACING | Mahindra | +1:06,645 | 38 | 0 |
18. | Nick Cassidy | Envision Racing | Jaguar | +1:06,879 | 38 | 0 |
DNF | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team | Nissan | - | 36 | 0 |
DNF | David Beckmann | Avalanche Andretti Formula E | Porsche | - | 5 | 0 |
DNF | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | Jaguar | - | 0 | 0 |
DNF | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing FE Team | NIO | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 134, 2. Dennis 133, 3. Cassidy 128, 4. Evans 109, 5. Vergne 97, 6. Da Costa 78, 7. Günther 70, 8. Bird 62, 9. Buemi 62, 10. Hughes 46, 11. Vandoorne 42, 12. Rast 40, 13. Fenestraz 31, 14. Lotterer 23, 15. Nato 21, 16. Di Grassi 18, 17. Ticktum 18, 18. Mortara 17, 19. Sette Camara 10, 20. Rowland 9, 21. Frijns 5, 22. Müller 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 212, 2. Envision 190, 3. Jaguar 171, 4. Andretti 156, 5. DS Penske 139, 6. Maserati 87, 7. McLaren 86, 8. Nissan 52, 9. NIO 28, 10. Mahindra 27, 11. ABT Cupra 7.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Maserati MSG Racing