Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Szafnauer dostal padáka

Szafnauer dostal padáka

Tým Alpine musí plnit cíle každý rok.

„Ten pocit, když jste po devíti měsících pátým nejdéle sloužícím šéfem týmu...,“ napsal Otmar Szafnauer na Twitter v prosinci 2022, po přestupech Andrease Seidla z McLarenu do Alfy Romeo, Frédérica Vasseura z Alfy do Ferrari a oznámení odchodu Josta Capita z Williamsu. Szafnauer přišel do Alpinu na začátku roku 2022 z Aston Martinu, kde jej nahradil Mike Krack. To ještě Američan s rumunskými kořeny netušil, že když na konci roku 2023 vymění svého šéfa i AlphaTauri, on už nebude šéfovat Alpinu. Francouzský tým se ho zbavil po roce a půl.

Jak jsme napsali v předvčerejším článku, automobilka má Szafnauerovi co vyčítat, a ten spoléhal na ústní dohodu s generálním ředitelem mateřského koncernu Renault, že navzdory horším výsledkům má ještě tři roky ke splnění mise přivést tým Alpinu k vítězstvím. Kvůli letošním výsledkům byla F1 v květnu svědkem mediální přestřelky ředitele automobilky Alpine, Laurenta Rossiho, se Szafnauerem, šéfem týmu. Po skončení závodního víkendu v Belgii už nebude pro Alpine pracovat ani jeden z nich.

"Tým chce Otmarovi poděkovat za 18 měsíců tvrdé práce a za to, že tým dovedl ke čtvrtému místu v Poháru konstruktérů sezony 2022. Tým mu přeje mnoho budoucích úspěchů," píše se v tiskové zprávě.

Místo šéfa týmu dočasně obsadí Bruno Famin, který se teprve tento měsíc stal viceprezidentem motorsportu Alpinu poté, co pracoval pro Peugeot, FIA a šéfoval továrně na motory Alpinu ve Viry-Châtillon. Spolu se Szafnauerem odchází sportovní ředitel Alan Permane, jenž byl s týmem z Enstonu v různých pracovních pozicích 34 let. To znamená, že byl v Benettonu dříve než Michael Schumacher a byl účastný jeho prvních dvou mistrovských titulů, jakož i dvou titulů Fernanda Alonsa se stejným týmem pod jménem Renault. Dočasně ho teď nahrazuje ředitel Akademie Alpinu, Julian Rouse.

Připomeňme, že Pat Fry odchází z místa vyššího technického ředitele do týmu Williams. Poslední takové velké personální zemětřesení přitom tato stáj zažila nedávno, když se transformovala z Renaultu na Alpine. Tehdy z ní v první vlně odešli Nick Chester a Rémi Taffin a později Jérôme Stoll, Cyril Abiteboul, Alain Prost i Marcin Budkowski, přičemž ještě Davide Brivio stihl být přesunut z top managementu na méně významnou pozici mimo F1. Ve své funkci zůstává pouze Matt Harman, jenž je technickým ředitelem týmu rok a šest měsíců a je tam tedy ze všech nejzkušenější.

Naše pohledy na časovou osu dosažení očekávaných výsledků se už neshodovaly, tak jsme se dohodli, že se naše cesty rozejdou,“ řekl Famin.

Máme odlišné metody, chceme věci dělat odlišnými způsoby. Cílem zůstává co nejdříve dovést tento tým k vítězstvím, ale musíme se konstantně zlepšovat. Zlepšovat vozy a celý tým. Ze závodu na závod a rok za rokem. Víme, že to není snadné a víme, že změna pravidel (v roce 2026) nabídne ideální příležitost, ale nebude to jeden velký skok, půjdeme krok za krokem. V současnosti výsledky nenaplňují očekávání. Loni jsme byli čtvrtí, letos jsme měli být opět čtvrtí a v ideálním případě se i posunout blíže ke třetímu místu.

Szafnauerovi je vyčítána také ztráta Fernanda Alonsa a Oscara Piastriho. Plně francouzská dvojice managementu Alpinu ale nestačí jako náhrada za dobré výsledky. Foto: Alpine

Szafnauer se do F1 dostal v roce 1998 s týmem BAR, po přestávce pokračoval s Hondou, po dalším odchodu se v roce 2009 připojil k Force India, kde mu Vidžaj Mallya dal místo šéfa týmu, ze kterého odešel po neshodách s novým majitelem, Lawrencem Strollem.

Ještě je třeba zmínit, že Alpine v červnu letošního roku přijalo investici 200 milionů dolarů od seskupení tří investičních společností, které výměnou za to dostaly 24% podíl v týmu. Stáj tak získala velký balík na investování do své továrny, zároveň do představenstva přibyl nový člověk, kterého zaujímá návratnost investice.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Alpine