Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Dixon zvítězil a udržel se ve hře o titul

Dixon zvítězil a udržel se ve hře o titul

Bommarito Automotive Group 500 – Závod

Novozélanďan Scott Dixon vyhrál druhý závod IndyCar v řadě a po triumfu v Indianapolisu slaví také na oválu v St. Louis. Opět mu k tomu výrazně pomohla strategie a jeho mistrovství v šetření s palivem. Josef Newgarden, který startoval z prvního místa na roštu, v závěrečném stintu narazil do zdi a tím pro něj skončily nejen šance na to, že jako první jezdec v historii ovládne všechny oválové závody v sezoně, ale hlavně šance na titul. Vedle lídra šampionátu Álexe Paloua má šanci už jen Dixon.

Newgarden do závodu dobře vstoupil a na startu udržel bez problémů vedení. Závodilo se totiž jen do druhé zatáčky, protože na chvostu pole nabral zezadu Carpenter Pedersena, mladého závodníka poslal do zdi a způsobil vyvěšení žlutých vlajek.

Restart přišel v 11. kole. Malukas ukázal, že mu tato dráha svědčí a posunul se na třetí místo. Pak se ale pořadí víceméně stabilizovalo. Newgarden vedl před Hertou, Malukasem, Rosenqvistem, O´Wardem, Rossim, Grosjeanem, Powerem, Palouem a McLaughlinem.

V 52. kole zamířil Takuma Sató do boxů a nasadil měkkou sadu pneumatik. Brzy jej následoval Herta, který se rychle z 2. místa propadal polem. Newgarden z čela závodu zamířil do boxů v 62. kole a také nazul měkkou sadu. Na Malukase měl v tu chvíli náskok přes tři sekundy. Až do 65. kola vydrželi na dráze Power a Dixon. A v ten moment se rozdělila i jejich strategie. Zatímco Power zůstal na tvrdé sadě, Dixon vyjel z boxů na měkké.

Paradoxně Hertovi brzký pit stop pomohl a dostal se zpátky před jezdce, kteří jej předjeli, když se trápil na odcházejících pneumatikách. Teď byl 1,5 sekundy za Newgardenem, ale O´Ward využil měkké sady, přehnal se před Hertu a stíhal Newgardena. Mexičan se musel potýkat s Malukasem a Rosenqvistem.

Ve 103. kole se O´Ward zbavil měkké sady, Newgarden jej následoval o kolo později. Ten se dotáhl na Hertu a Malukase, které pit stop ještě čekal. Za zády měl O´Warda, ale v souboji mu pomohl o kolo zpět jedoucí Carpenter, kterého dostal mezi sebe a O´Warda a díky tomu se od Mexičana odpoutal.

Překvapivě z dvojice Power – Dixon to byl Power na tvrdé sadě pneumatik, kdo první zamířil do boxů. Dixon na měkké sadě zůstával na trati a vedl. Ve 125. kole se dostal z ideální stopy už po několikáté během závodu jeho stájový kolega Sató, přišel kontakt se zdí a žlutá vlajka – pro Dixona naprosto v ideální okamžik.

V boxech měl problémy jeho stájový kolega Ericsson, který tento víkend neplánovaně připomínal Paloua. Vůz měl totiž zbarvení odpovídající tomu, se kterým závodil lídr šampionátu – tým mu totiž musel po nehodě v tréninku připravit náhradní monopost. Teď se v boxech uvolnilo levé zadní kolo, ale Švéd ani neztratil moc času, protože byla žlutá fáze.

Při restartu bylo pořadí Dixon, Newgarden, O´Ward, Rossi, McLaughlin a Malukas. V závěru žluté fáze muselo hrknout ve fanoušcích Álexe Paloua, který málem kolidoval s Rosenqvistem a Hertou, když jezdci těsně před restartem spěchali do boxů, aby si nechali doplnit palivo až po hrdlo nádrže.

Restart přišel ve 135. kole. Dixon se mohl odpoutat, protože Newgarden a O´Ward spolu bojovali o druhou příčku. Další duel předváděli McLaughlin a Malukas. A na chvostu první desítky také Palou a Herta.

O´Ward ve 166. kole opět rozjel zastávky v boxech. Dřívější pit stop jej dostal před Newgardena. Dxon vedl skupinku jezdců, která se rozhodla zůstat na dráze a naopak stint natahovat. Byli v ní také Ericsson, Herta a Power.

Dixon vydržel do 195 kola, a protože zbývalo 65 kol do konce, znamenalo to, že s palivem už vydrží do konce závodu. Vedl O´Ward před Newgardenem, Rossim, McLaughlinem, Malukasem a Palouem, ale všichni museli ještě jednou do boxů. Dixon byl desátý se ztrátou 10 vteřin na lídra.

Tentokrát Newgarden zkusil zastavit dřív a překonat v boxech O´Warda, ale dostal se do provozu. Za DeFrancescem se vyvezl z ideální stopy a otřel vůz o zeď. Sám ho sice dostal do boxů, ale poškozené zavěšení pro něj znamenalo konec nadějí.

Ve stejnou chvíli to vypadalo i na konec McLaughlina, který měl obdobný problém jako stájový kolega při souboji s Malukasem, ale udržel vůz dostatečně daleko od zdi a ačkoliv jej předjel Palou, mohl v závodě pokračovat.

O´Ward znovu zastavil 47 kol před koncem, Rossi o další čtyři později. 40 kol před koncem zamířil k mechanikům Herta. Dixon vedl a soupeřil s Powerem, který ale musel ještě jednou pro palivo, což přišlo 13 kol před koncem.

Dixon si tak s pohodlným náskokem 22 vteřin dojel pro vítězství. Za ním skončil O´Ward, který se tak v pořadí šampionátu posunul na 4. příčku a ještě v závěrečných závodech může skočit na třetí místo před Newgardena. V cíli třetí Malukas zajel svůj druhý nejlepší výsledek v krátké kariéře v IndyCar, kdy jej překonává jen ten loňský, kdy na stejné trati byl druhý.

Palou nakonec závod dokončil na sedmém místě, má na kontě 565 bodů, druhý Dixon pak 491 bodů. Španěl tak bude mít příští víkend v Portlandu další šanci na to, aby pozvedl nad hlavu mistrovský pohár. Stačit mu bude, pokud po závodě bude jeho náskok alespoň 54 bodů.

p. jezdec tým motor čas kol
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:10:09,4046 260
2. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 22,2257 260
3. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 22,7279 260
4. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 259
5. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet - 1 kolo 259
6. Colton Herta Andretti Autosport Honda - 1 kolo 259
7. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 259
8. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 259
9. Will Power Team Penske Chevrolet - 1 kolo 259
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 259
11. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 259
12. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda - 1 kolo 259
13. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 259
14. Ryan Hunter-Reay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 259
15. Kyle Kirkwood Andretti Autosport Honda - 1 kolo 259
16. Conor Daly Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 259
17. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 259
18. Linus Lundqvist Meyer Shank Racing Honda - 2 kola 258
19. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda - 2 kola 258
20. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 258
21. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing Honda - 2 kola 258
22. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 2 kola 258
23. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda - 3 kola 257
24. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet - 6 kol 254
25. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet Havárie 210
26. Takuma Sató Chip Ganassi Racing Honda Havárie 119
27. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet Havárie 58
28. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 0

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment