Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Zůstane Andretti bez motorů?

Zůstane Andretti bez motorů?

S Renaultem nemá platnou smlouvu.

Tým Andretti dostal nečekaný šťouchanec od svého domnělého spojence. Šéf Alpinu se nechal slyšet, že Andretti nemá zasmluvněného žádného dodavatele pohonných jednotek. Existovala předběžná dohoda na dodávání motorů Renault, avšak její platnost vypršela. Vyjádření Bruna Famina můžeme vidět jako konstatování prostého faktu, ale také si mohl tento detail nechat pro sebe.

Měli jsme předsmlouvu s Andrettim, ale její platnost vypršela, jelikož už mělo být rozhodnuto,“ řekl motorsportovní ředitel Alpinu, který je továrním týmem Renaultu. Francouzský koncern si už léta přeje najít zákazníka na motory, aby měl tovární šasi s čím srovnávat. Navíc, od roku 2026 se budou opět hodit i data navíc, jelikož vývoj pohonných jednotek se opět rozjede naplno. Ale jestli to bude zrovna Andretti není zdaleka jisté.

To znamená, že pokud máme mít s Andrettim něco společného, bude třeba vyjednat řádný kontrakt. Momentálně nemáme vůči Andrettimu žádný smluvní závazek. Ještě předtím ale bude muset své rozhodnutí učinit F1. Jsme však připraveni dohodnout se, přestože se zatím nic nehýbe.

Andretti nemá mezi šéfy týmů F1 mnoho příznivců a optimistická nejsou ani vyjádření společnosti Formula One Management. Velkého spojence však Američan má v prezidentovi FIA.

"Andretti si bude moci vybrat ze dvou dodavatelů, tak to vyplývá z pravidel," řekl Mohamed ben Sulajem. „Pokud by všichni řekli ne, tak FIA zasáhne.

Ben Sulajem mluvil o pravidle, které bylo zavedeno, když hrozilo, že bez motorů zůstane Red Bull. Výrobci s nejmenším množstvím týmů musí být připraveni dodávat své pohonné jednotky a základní služby dalšímu týmu za základní cenu. Nepočítá se do toho Audi, jako nový dodavatel má výjimku. Zřejmě se tedy počítá Honda, přestože v současnosti je F1 účastná tak na polovinu. Na rok 2026 má smlouvu pouze s Aston Martinem, výše zmíněný Renault pouze s Alpinem. Red Bull Ford má jisté dva týmy, Ferrari má Haas, s Mercedesem by mohli pokračovat McLaren i Williams, ačkoli to není jisté. Anebo si Andretti bude moci vybrat mezi Renaultem a Mercedesem?

Já mám jasný názor. Williams je proti přijetí 11. týmu. Silně proti,“ řekl James Vowles, šéf týmu Williams. „Mám zodpovědnost za 900 zaměstnanců naší společnosti a tohle by nás připravilo o peníze. Konečně se do F1 vyplatí investovat, neboť se z ní stala stabilní platforma. Tohle by nerozhodilo pouze nás, ale polovinu pole. Jedenáctý tým zní jako dobrý nápad, pokud je na roštu 10 finančně stabilních týmů. Všichni říkají, že čísla jsou dobrá. Jenže právě se investovaly stovky milionů do zlepšení sportu. Musíme být opatrní.

Má-li být u stolu více lidí, musí se s přidáním další židle i zvětšit dělený koláč. Aktuálně se ten koláč ale spíše zmenšuje. Nemám nic konkrétně proti Andrettimu nebo GM. Naopak, General Motors bych vítal s otevřenou náručí. Oni by dokázali tento sport zlepšit."

GM, který přes Cadillac navázal partnerství s Andrettim, tvrdil, že se chce podílet na pohonné jednotce, než bude uvažovat o vývoji vlastní. To je to, co by F1 chtěla. Skutečné zapojení americké automobilky. I Ford přichází pouze jako partner Red Bullu, který bude reálným výrobcem motorů. Jelikož však nikdo nemá žádnou dohodu s Alpinem a ani není možné, aby se motory Alpinu a zákaznického týmu jakkoli lišily, tak se ze strany GM nejspíše jednalo pouze o marketingové mlžení.

Na straně Andrettiho je však příjemná termínová shoda. Současná Concordská smlouva je platná pouze do roku 2025. A FOM a týmy budou potřebovat, aby novou podepsal i Ben Sulajem.

Andretti na začátku roku zaujal partnerstvím s Cadillacem, avšak Američané motor nevyvíjejí. Foto: Andretti