Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Verstappen zabil Norrisovy naděje už v první zatáčce

Verstappen zabil Norrisovy naděje už v první zatáčce

Velká cena Sao Paula – sprint

Norrisovo čekání na první vítězství pokračuje. Pilot McLarenu ztratil v brazilském sprintu první místo už po startu ve prospěch Verstappena. Od té doby Nizozemec suverénně kraloval. Třetí dojel Pérez, který tak posílil své šance na zisk titulu vicemistra.

V 15:30 hodin místního času přišel zlatý hřeb sobotního programu. Jezdci se vydali do sprintového závodu. Počasí bylo na okruhu Interlagos i nadále slunečné a nezdálo se, že by měl hrozit déšť podobně jako v závěru kvalifikace.

Před McLarenem se otevírala šance na zisk druhého sprintového vítězství v letošní sezoně. Pole position totiž v rozstřelu získal Norris, který porazil o pouhých 61 tisícin sekundy Verstappena. Za nimi se seřadili Pérez, Russell, Hamilton, Cunoda, Leclerc, Ricciardo, Sainz, Piastri, Magnussen, Hülkenberg, Gasly, Bottas, Alonso, Ocon, Stroll, Čou, Albon a Sargeant.

Nad účastí Alonsa a Ocona zpočátku visel otazník. Dvojice totiž kolidovala v závěru první části sprintového rozstřelu. Po tomto incidentu pro oba boj o startovní pozice skončil. Mechanici však zvládli jejich monoposty připravit včas. Co se kolize týče, rozhodli se komisaři netrestat.

Většina vozů se možná trochu překvapivě rozhodla obout měkkou směs pneumatik. Trvanlivější střední sadu obuli pouze Magnussen, Hülkenberg a Sargeant. Dalo se tedy očekávat, že v úvodu sice bude zmíněná trojice ztrácet, v závěru by ale naopak mohla mít výhodu.

Lando Norris vedl jen pár metrů. Foto: McLaren



Verstappen se hned v úvodu pokusil zaútočit na Norrise. Pilot Red Bullu se v nájezdu do první zatáčky ponořil pod Brita na vnitřek a při své snaze byl úspěšný. Norris se propadl na druhou pozici. Měnil se i majitel třetí příčky. Péreze odsunul dozadu Russell.

Ještě neskončilo ani první kolo a Norris ztratil další pozici. V desáté zatáčce si na něj totiž vyšlápl Russell a byl úspěšný. Norris navíc věděl, že není všem dnům konec. Dotíral na něj totiž i čtvrtý Hamilton, který krátce předtím předjel Péreze.

Verstappen sice vedl, Russell ho ale zvládal stahovat. Ve třetím kole mezi nimi byla půlsekunda. Norris dokázal poodjet Hamiltonovi na rozdíl větší než jedné sekundy. Za sedminásobným šampionem se naopak začínal utvářet vláček vozů. Blízko byli pátý Pérez i šestý Leclerc.

V nájezdu do čtvrtého kola Pérez Hamiltona zdolal. Na cílové rovince využil systému DRS a přehnal se přes pilota Mercedesu. Hamilton se sice pokoušel v DRS zóně mezi třetí a čtvrtou zatáčkou kontrovat, Pérez si ho ale pohlídal. A aby toho nebylo málo, snažil se situace využít i Leclerc. Před ním se ale Hamilton udržel.

Ztrácet začínal také Russell. Tomu vrátil v pátém kole předjetí z úvodu Norris. Pilot McLarenu se tak vrátil na druhou pozici. Verstappen mohl díky tomu navýšit své vedení na více než jednu sekundu.

Jezdci Mercedesu sice měli slibná úvodní kola, pak ale začali ztrácet. Foto: Mercedes



Úvodní kola zvládalo solidně také AlphaTauri. Zatímco Cunoda byl sedmý, Ricciardovi patřilo deváté místo. Japonec dokonce jezdil blízko Leclerca a stěžoval si, že mění směr při brzdění. Na problémy bylo naopak zaděláno u Alfy Romeo. Osmnáctý Albon si stěžoval, že z vozu před ním jedoucího Bottase uniká olej.

V osmém kole se Pérez dostal v první zatáčce před Russella. Brit mu ale zvládl v další DRS zóně předjetí oplatit a byl tak znovu třetí. Dařilo se průšvihářům z kvalifikace. Zatímco Alonso už se posunul na dvanácté místo, Ocon byl třináctý. Existovala tak možnost, že mezi nimi dojde k souboji. Francouz byl pozadu o necelé dvě sekundy.

Pro Verstappena to vypadalo velmi dobře. Jeho náskok před Norrisem už blížil dvěma vteřinám. Piloti jedoucí na střední směsi zatím spíše ztráceli. Magnussen byl patnáctý, Hülkenberg sedmnáctý a Sargeant dokonce poslední dvacátý. Nebylo ale vyloučeno, že jejich chvíle přijde později.

Russell sice chvíli zvládl Péreze držet za sebou, v desátém kole ale musel definitivně sklopit hlavu. Pérezovi se ho totiž podařilo v první zatáčce předjet a v nadcházející DRS zóně už tentokrát nebyl pilot Mercedesu schopen reagovat.

AlphaTauri zvládalo trápit Ferrari s oběma svými monoposty. Ricciardo totiž tlačil na osmého Sainze. V úvodním esíčku se před něj dokonce dvakrát dostal, Sainz byl ale na nadcházející rovince vždy schopen návratu dopředu. Za nimi čekal na příležitost Piastri, který ve 14. kole Ricciarda zaskočil a odsunul ho na desáté místo.

AlphaTauri se prezentovala slušným tempem. Foto: AlphaTauri



Za branami elitní desítky probíhal další ostrý souboj. Jeho aktéry byli Gasly a Alonso. Pilot Aston Martinu se nakonec zvládl dostat dopředu a mohl se pokusit stíhat Ricciarda.

Když závod vstoupil do závěrečné třetiny, bylo čím dál jasnější, že měkké pneumatiky byly tentokrát lepší volbou. Hülkenberg, Magnussen ani Sargeant nezvládali těžit z tvrdšího obutí a nacházeli se na šestnácté, sedmnácté a dvacáté pozici.

Na čele zůstávala situace více méně konstantní. Norris sice sem tam zvládl ukrojit nějakou tu desetinu, Verstappen ale stále držel zhruba dvousekundový náskok.

Alonso to chtěl ještě zkusit do nejlepší desítky. Dvojnásobný mistr světa se zvládl přibližovat k Ricciardovi i Piastrimu. Na překonání australského dua měl pět kol. Pilot Aston Martinu jel o zhruba dvě desetiny lepší tempo.

Ještě předtím než se o něco pokusil Alonso, šel do akce Leclerc. Monačan sebral v úvodu 21. kola pátou příčku Hamiltonovi. Jezdci Mercedesu navíc už odcházely pneumatiky a měl co dělat také s Cunodou, který číhal na příležitost bezprostředně za ním.

Stáji Haas sázka na střední sadu nevyšla. Foto: Haas



Verstappen už vedl před Norrisem o tři vteřiny. Ricciardo se vrátil na deváté místo před Piastrim. Oba Australané poodjížděli Alonsovi.

Verstappen už si vedení pohlídal a dojel si pro vítězství před Norrisem a Pérezem. Alonso v úvodu posledního kola na okamžik zdolal Piastiho. Pilot McLarenu mu ale zvládl manévr oplatit a nakonec desáté místo udržel. Cunoda nakonec překonal Hamiltona a skončil šestý. V závěru ještě Ricciardo naháněl osmého Sainze, nakonec ale bez úspěchu.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 30:07,209 24 8
2. Lando Norris McLaren Mercedes +4,287 24 7
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +13,617 24 6
4. George Russell Mercedes Mercedes +25,879 24 5
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +28,560 24 4
6. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +29,210 24 3
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +34,726 24 2
8. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +35,106 24 1
9. Daniel Ricciardo AlphaTauri Red Bull +35,303 24 0
10. Oscar Piastri McLaren Mercedes +38,219 24 0
11. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +39,061 24 0
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +39,478 24 0
13. Pierre Gasly Alpine Renault +40,621 24 0
14. Esteban Ocon Alpine Renault +42,848 24 0
15. Alexander Albon Williams Mercedes +43,394 24 0
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari +56,507 24 0
17. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +58,723 24 0
18. Nico Hülkenberg Haas Ferrari +60,330 24 0
19. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +60,749 24 0
20. Logan Sargeant Williams Mercedes +60,945 24 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 499, 2. Pérez 246, 3. Hamilton 222, 4. Sainz 184, 5. Alonso 183, 6. Norris 176, 7. Leclerc 170, 8. Russell 156, 9. Piastri 87, 10. Gasly 56, 11. Stroll 53, 12. Ocon 45, 13. Albon 27, 14. Cunoda 11, 15. Bottas 10, 16. Hülkenberg 9, 17. Ricciardo 6, 18. Čou 6, 19. Magnussen 3, 20. Lawson 2, 21. Sargeant 1, 22. De Vries 0.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 745, 2. Mercedes 378, 3. Ferrari 354, 4. McLaren 263, 5. Aston Martin 236, 6. Alpine 101, 7. Williams 28, 8. AlphaTauri 19, 9. Alfa Romeo 16, 10. Haas 12.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull