Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Ferrari prý zaváhalo s flexibilním křídlem

Ferrari prý zaváhalo s flexibilním křídlem

Na konci sezony naráží na rozpočtový strop.

Fanoušci Ferrari čekají na zisk Poháru konstruktérů (PK) nejdéle v historii týmu. Mezi poháry sezon 1983 a 1999 uběhlo 5,860 dní, dnes je to již o 10 dní více od zisku PK na konci sezony 2008. Když počítáme pouze roky, tým Ferrari se ještě může tomuto nepříjemnému zápisu do své vlastní historie vyhnout, na McLaren ztrácí pouze 24 bodů a do konce sezony zbývají dvě velké ceny a jeden sprint.

Šéf týmu je přesvědčen, že bodová ztráta nemusela být, kdyby jeho stáj včas zachytila ​​trend flexibilních křídel. Týmy letos opět našly způsob, jak obejít i nejnovější a nejpřísnější testy FIA týkající se ohýbání aerodynamických povrchů a Ferrari se mýlilo, když si myslelo, že FIA ​​najde a zavede ještě přísnější testy, nebo si s tím poradí jinak. Tedy, ohýbání zadního křídla a vytváření “mini-DRS“ vymizelo, ale přední křídla se ohýbají nadále a Ferrari v této oblasti v létě ujel vlak. Ohýbající se přední křídlo během sezony pomohlo McLarenu a třeba i Mercedesu potlačit přirozenou tendenci současné generace vozů k nedotáčivosti v pomalých zatáčkách a přetáčivosti v rychlých. Ferrari vlak doběhlo až v Singapuru, a od toho víkendu byla jeho konkurenceschopnost viditelně lepší.

Byli jsme si jisti, že přijde rychlý zákaz. A nepřišel. Tak jsme ztratili měsíc nebo dva. Pod rozpočtovým stropem si musíme opatrně vybírat, co budeme dělat. Kromě toho nás to stálo i čas ve větrném tunelu, který je také omezený. Ale bylo to naše rozhodnutí,“ řekl šéf Scuderie Ferrari, Frédéric Vasseur.

Šéf seriálů monopostů FIA, Nikolas Tombazis, shodou okolností bývalý zaměstnanec týmu Ferrari, vysvětlil, že ač je ohýbání křídel patrné, těžko pro něj vymyslet vhodný, spravedlivý test. Důvodem jsou velké rozdíly v designu předních křídel různých vozů. FIA proto řešení nenalezne dříve než v roce 2026.

Ve vývoji flexibilního křídla Ferrari prováhalo dva měsíce. Foto: Ferrari

Ferrari naopak ublížilo zacelení díry v pravidlech týkajících se kluzných ploch, které smí týmy využívat za účelem částečné ochrany dřevěné desky povinně umisťované na spodní stranu podlahy. Ty hlavní měly dostatečně přísně stanovená pravidla, avšak byla povolena i pomocná, která měla být malá a téměř nevýznamná, avšak některé týmy zneužily méně striktních pravidel. Ferrari bylo mezi těmito týmy a před Las Vegas muselo podlahu upravit.

Museli jsme provést změny, ale zároveň nám bylo potvrzeno, že jsme se nedopouštěli ničeho ilegálního. Divné, ale chci, aby se náš tým soustředil na boj o PK, ne na tuto věc. Ale museli jsme to celé předělat. Zrovna teď, když nám už pod rozpočtovým stropem nezbývá moc prostoru.

Potenciál pro další kontroverze na technickém poli před koncem sezony mělo chlazení pneumatik vodou zevnitř i “udělátko“ na voze Red Bullu sloužící k měnění světlé výšky mezi kvalifikací a závodem. FIA vyšetřovala obě, druhou přímo v továrně Red Bullu, ale ani pro jedno obvinění nebyly nalezeny důkazy.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari