Proč byl Verstappen nejrychlejší?

Konec dominance McLarenu?
Včera Max Verstappen podruhé v sezoně vyhrál velkou cenu. Zároveň to bylo druhé vítězství Red Bullu a celkově druhé vítězství kohokoli, kdo nezávodí za McLaren. Větším překvapením je, že Verstappen byl po celý závod rychlejší, nebo alespoň stejně rychlý jako mclareny, přestože detailnímu srovnání překážejí rozdílně dlouhé stinty a dvě narušení závodu safety-carem. Kam se poděla závodní dominance McLarenu?
Obě stáje, tak jako většina konkurentů, nasadila v Imole na vůz nové díly, které jsou již výsledky reakce továren na data ze začátku sezony. McLaren se zaměřil na zvýšení přítlaku působícího na zadní kola a přivezl zadní křídlo vhodné pro okruhy jako Imola. Red Bull také optimalizoval aerodynamiku zadní části vozu a upravil bočnice tak, aby lépe spolupracovaly s novou podlahou, kterou měl Verstappen již v Miami. Změny nejspíše Red Bullu pomohly lépe pracovat s teplotou pneumatik, která byla nejen v Miami hlavním limitujícím faktorem jeho závodního tempa.
„Rozhodně se nám podařilo zlepšit zadní část vozu, dostali jsme se do lepšího okna,“ řekl po závodě Christian Horner. „A jakmile potlačíte klouzání, dokážete mnohem lépe pracovat s teplotou (pneumatik).“
Andrea Stella po závodě poukázal na fakt, že Imola má hodně rychlých zatáček, což je od začátku roku pro Red Bull nejoblíbenější část každého okruhu, zatímco McLaren v nich poněkud trpí nestabilitou.
„Když srovnáte rychlost zatáček tady a v Miami, tak je to jiný svět,“ řekl šéf McLarenu. "Víme, že na tratích podobných Miami je náš vůz silný, tratích jako Bahrajn a Čína, ale v rychlých zatáčkách nejsme až tak silní. Takže profil okruhu a progres Red Bullu jsou podle mě dvě odpovědi na otázku, proč jsme nebyli jasně nejrychlejší."
Profil Imoly zvýraznil silné stránky vozu Red Bull. Foto: Red Bull
Třeba ale říci, že Verstappen využil obě fáze safety-caru k tomu, aby vyjel z boxů na nových pneumatikách a Piastrimu nezahrál safety-car do karet ani jednou, přičemž po posledním restartu závodu ještě posloužil jako překážka mezi Verstappenem a Landem Norrisem. Verstappen jezdil prostřední část závodu zcela osamocen, takže měl prostor nejen šetřit pneumatiky, ale mohl třeba i ušetřit nemálo paliva, které mclareny spotřebovaly v soubojích. Ono je to v čele pole vždycky snazší. Nyní nás čekají závody na dvou hodně odlišných okruzích Monako a Barcelona-Catalunya.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull